בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
סדר יום 
זהירות, אופנה עילית 

זהירות, אופנה עילית

 
סדר יום |
 
לובה שמוקלר

ז'אן פול גוטייה נאחז ברשת "טארגט", כריסטיאן לקרואה פושט רגל ובית "אסקדה" הולך באותו כיוון. האם סופה העצוב של אופנת ההוט קוטור העולמית מרמז על נפילתם המתקרבת של מעצבי העל?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
נפילתם של שני מותגי היוקרה "אסקדה" ו"כריסטיאן לקרואה", כמו גם ירידת נכסיו של "ורסאצ'ה", מעידים על אובדן כוחה של אופנת העילית שבעבר שימשה כחותמת ותג איכות שכל בית אופנה מכובד התהדר בו.

אם בעבר תפירה עילית היתה נחשבת לשאיפה האולטימטיבית של כל מותג על, הרי שהיום מעצבי העל המובילים מנסים לשמר את כוחם על ידי קשירת שמם עם רשתות עממיות כגון "טראגט" ו-"h&m" ולו רק כדי להישאר על סדר היום של עולם האופנה. עולם שבו נשות המנהיגים נהגו להתהדר בחליפות שנתפרו במיוחד עבורן והיו עשויות אריגים משובחים ותפירה עילית, הומר לעולם שבו אשת נשיא ארצות הברית מופיעה בפומבי בשמלה של "גאפ" רק כדי להוכיח עד כמה היא מחוברת לעם.

 
מעצבי העל המובילים מנסים לשמר את כוחם על ידי קשירת שמם עם רשתות עממיות
 מעצבי העל המובילים מנסים לשמר את כוחם על ידי קשירת שמם עם רשתות עממיות   צילום: יח"צ, קארל לגרפלד ורוברטו קוואלי ל-H&M  
 

לקרואה יורד מהמסלול

 אל שבוע האופנה האחרון בפריז לקרואה כבר לא הגיע וגם תצוגת האופנה האחרונה שלו, אותה הספיק להציב בפריז טרם נפילת הגליוטינה על צווארו, העידה על פרידה 
לקרואה, שהכריז בשבוע שעבר על פשיטת רגל, הקים את מפעל חייו לפני 22 שנה, במטרה לייצר אופנה עילית המתאפיינת בהלך רוח מוגזם ודקדנטי. לקרואה היטיב להציג על המסלול עונה אחר עונה קו קוטור מפואר שנתן יד לנפש היצירתית והוירטואוזית שלו וגרם ללסתות להישמט באופן סימולטני כמעט בכל רחבי האולם במהלך תצוגות האופנה המרהיבות שהרים.

לא פלא אם כן שלקרואה שמט בשנית את כל אותן לסתות והמם את אוהדיו ברחבי העולם כשבשורות על קשיים כלכליים בבית האופנה התחילו להתעורר לפני כחצי שנה ועננה של פשיטת רגל איימה להפיל את המעצב הצרפתי ממעמדו כבית אופנה מוביל. חרושת החשדות והשמועות, כאמור, קיבלו בשבוע שעבר גושפנקא סופית על ידי בית המשפט בצרפת שאישר את סגירת מרבית קווי הייצור של בית האופנה וכן את פיטוריהם של כמאה עובדי החברה.

אל שבוע האופנה האחרון בפריז לקרואה כבר לא הגיע וגם תצוגת האופנה האחרונה שלו, אותה הספיק להציב ביולי בפריז טרם נפילת הגליוטינה על צווארו, העידה על פרידה. נראה שהמעצב ידע כי יתכן ותהיה זו הקולקציה האחרונה ולכן היה נדמה כי הפריטים עצמם, שהתאפיינו בעגמומיות והדירו כל זכר לימי הפאר, יכולים לספר את עלילות בית האופנה ומפלתו העגומה.

 
פושט רגל. מתוך תצוגת הוטו קוטור של כריסטיאן לקרואה
 פושט רגל. מתוך תצוגת הוטו קוטור של כריסטיאן לקרואה   צילום: רויטרס 
 
 
קולקציית הקוטור האחרונה היתה בלתי ראוותנית בעליל, בעיקר מאחר וההכנות לה התנהלו ברובן על נדבות וצדקה: התופרות הנאמנות של לקרואה עבדו בחינם, הנעליים לתצוגה נתרמו, הבדים הוצאו ממחסנים ויתר אנשי המקצוע בהפקת התצוגה הסכימו לעבוד תמורת סכומים זעומים. התעקשותו של לקרואה להעמיד קולקציה חרף הקשיים והמכשולים נראתה אמנם בלתי מובנת בזמנו אך כעת, משנפל הפור והמותג נכשל במציאת משקיעים, ברור לכל כי היה זה רצונו של המעצב, שביקש להותיר את חותמו האחרון בעולם האופנה.

אסקדה, ורסצ'ה ודולצ'ה וגבאנה קוראים לעזרה

לקרואה הוא לא היחידי שהמשבר הכלכלי הכה בו, גם בית האופנה הותיק "אסקדה" הגרמני המסמל יוקרה ועלית, עומד בפני פשיטת רגל. "אסקדה" נוסד בשנת 1978 על ידי הזוג וולפגנג ומרגרטה לי, ובחודשים האחרונים נאלץ לפנות לבית המשפט הגרמני בבקשת הגנה מפני פשיטת רגל. צעד זה נובע לאחר שנתיים קשות בהן סבל בית האופנה משורה ארוכה של הפסדים ומחזור מכירות שצנח ב- 15%. נסיונות ההתייעלות של "אסקדה" נכשלו וכלכליסטים מעריכים כי הכרזה על פשיטת רגל תהיה בלתי נמנעת מאחר שבית האופנה נמצא בחובות של כ-200 מיליון יורו לבעלי האג"ח בחברה.

 
נעמי ווטס (מימין) וקתרין הייגל על השטיח האדום בשמלות של "אסקדה"
 נעמי ווטס (מימין) וקתרין הייגל על השטיח האדום בשמלות של "אסקדה"   צילום: רויטרס 
 
"כריסטיאן לקרואה" ו"אסקדה" הם אמנם הדוגמאות הטראגיות ביותר לנפילת כוחה של אופנת העילית אך הם לא לבד: בית "ורסצ'ה" נאלץ לקצץ השנה רבע מעובדיו ולדווח על הפסדים של כ-400 אלף יורו אשתקד, סכום שעתיד לגדול, לפחות עד שתיושם התוכנית להחייאת החברה שסבלה מניהול כושל והחלטות לקויות.

גם צמד מעצבי העל "דולצ'ה וגבאנה" הודו לאחרונה שהמיתון העולמי השפיע על הכנסותיהם והחלו לצמצם בעלויות הייצור והלוגיסטיקה על מנת לממן את מהלך הסיילים שהופיע גם הוא באופן תקדימי כמעט במפת אופנת העילית. גם בית האופנה היוקרתי "פראדה", שכל מניותיו מוחזקות באופן פרטי על ידי המעצבים שהקימו את המותג נאלצו לבקש דחיית תשלום חוב בסך 350 מיליון יורו מהבנקים, ששימשו אותם בעבר לצורך התרחבות הרשת.

 
מצמצמים עלויות ועושים סיילים. מתוך תצוגת חורף 2009-10 של Dolce&Gabbana
 מצמצמים עלויות ועושים סיילים. מתוך תצוגת חורף 2009-10 של Dolce&Gabbana   צילום: רויטרס 
 
לקריסת בתי האופנה תהיינה השלכות משמעותיות על עתידה של תעשיית ההוט קוטור שמונה מספר מועט יחסית של מעצבים ממילא. כל הסימנים מעידים כעת כי עם הזמן תחול נסיגה משמעותית עוד יותר בכמות המעצבים שיעזו להסתכן ולהעמיד קולקציית הוט קוטור על הבמה.

כמה אבסורד הוא מצב בו תעשיית האופנה, שאמורה להעניק לגיטימציה לאקט אמנותי מהדרגה הראשונה כמו העמדת קולקציית הוט קוטור, היא זו שמחשיבה את הז'אנר למסוכן. אם נקביל זאת לתחומים תרבותיים אחרים הרי שאקט זה שקול לקריסת התיאטרון וביסוס כוחם של תעשיות הקולנוע והטלוויזיה כמקור בידור יחידי למשל. חוסר הסולידריות של עולם האופנה עם בתי האופנה הקורסים מראה את פניה הכעורים והשטחיים - תעשייה שמתיימרת לרדוף יופי ושלמות אך מאפשרת לגדולי אמניה ליפול מבלי להשמיע זעקה.


>>> כריסטיאן לקרואה פושט רגל
>>> למה נפלה אימפריית ורסצ'ה?
>>> מרטין מרג'יאלה פורש מתעשיית האופנה
>>> ז'אן פול גוטייה ישיק קולקציה ברשת "טארגט"
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by