בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ודיאטה  
מה מעורר ומדכא את התיאבון שלנו? 
 
 ואם היום לא בא לי     צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages.com    
תזונה ודיאטה  |
 
פרופ` אילנה בלום

הנקה, תרופות הרגעה והורמון שמופרש לאחר הביוץ, כולם גורמים לתיאבון, בעוד ההורמון האחראי לשיזוף העור גורם לחוסר תיאבון. אילו חומרים נוספים מעוררים ומדכאים תיאבון, וכיצד נוכל לרזות בחכמה?

 
 
 
 
 
 
 
 
 

המוח פועל בדרכים נסתרות ודואג לעורר או לדכא תחושות רעב, פרופ' אילנה בלום שוטחת בספרה "לרזות בחכמה! על אוכל,מצב רוח, משקל וכל מה שביניהם", בהוצאת "ספרי עליית הגג" ו"ידיעות ספרים", את כל מה שגורם לנו לטרוף או לסגור את הפה.

 

חומרים המגבירים תיאבון

 

נוראפינפרין
נוירוטרנסמיטור המשתחרר ממערכת העצבים המרכזית, הסימפתטית ומיותרת הכליה בזמן מצבי מתח נפשי או מאמץ גופני. במצבים אלו זקוק המוח לכמות גדולה של סוכר כדי להתמודד עם מצב הדחק. כאשר פועל חומר זה על קולטנים מיוחדים α (אלפא), הוא מגביר את התיאבון בעיקר לסוכרים ומפחית את בזבוז האנרגיה. קל אפוא להבין מדוע עבודה היוצרת מתח נפשיא ו מצבי דחק נפשיים שאינם מלווים בפעילות גופנית, גורמת להגברת התיאבון ולהשמנה. נוסף על כך, כפי שתראו בהמשך, חומר זה מסייע לחומרים אחרים ליצור את תחושת ה"רוצה עוד", בעיקר כשמדובר בסוכרים.

NPY
נוירופפטיד Y משוחרר בזמן ירידה באספקת האנרגיה (מזון), פעילות גופנית מאומצת, הנקה, עלייה ברמות הסטרואידים. NPY מגביר תיאבון בעיקר לסוכרים ומקטין בזבוז אנרגיה. היות שהפרשתו מדוכאת על-ידי אינסולין, ולפטין יחד עם אדיפונקטין, קל להבין את הרעב הכמעט בלתי נשלט של חולי הסוכרת חסרי האינסולין.

האנדורפינים ו-MCH) Melanocyte Concentrating Hormone)
האנדורפינים הם חומרים ממשפחת האופיאטים שמשתחררים מריבית החך הרך בזמן התחלת האכילה. הם האחראים לנכונות האמירה הידועה "עם האוכל בא התיאבון". הם אינם מסוגלים לפעול ללא נוראפינפרין וקורטיזול. מנגנון זה מסביר באופן חלקי את הירידה במשקל בתת פעילות יותרת הכליה (ירידה בהפרשת קורטיזול).

חומרים ממשפחת האופיאטים משתחררים בהיפותלמוס תחת השפעה של אוכל שמן. היות שהאופיאטים הם חומרים ממכרים (מורפין והרואין שייכים למשפחת האופיאטים), קל להבין את התמכרותם של אנשים מסוימים לאוכל שמן ואת ההרגשה הטובה שאנו חשים לאחר עוגה עם קצפת.
ה-MCH משוחרר בצום ומדרבן את המשך האכילה. לפי מחקרים עדכניים, ה-MCH הוא אחד החומרים היעילים ביותר להגברת התיאבון. התגלו שתי משפחות שאצלן הקולטן של ההורמון פגוע. תארו לעצמכם עד כמה שפר מזלם: לא רק שאינם חשים רעב, הם נשארים רזים גם כשהם אוכלים יותר עקב שריפת האנרגיה המוגברת. בונוס נוסף: הם נשארים צעירים ופעילים גם בגיל מבוגר. נו, מה דעתכם? ממש למות מקנאה.

GABA
GABA או גמה-אמינו-בוטיריק-אסיד, הוא נוירוטרנסמיטור שמשרה רגיעה ובנוסף גם מגביר תיאבון. תרופות הרגעה כמו Valium או Vaben ונוירוסטרואידים ממשפחת הפרוגסטרון פועלים על-ידי גירוי קולטני ה-GABA. על כן ניתן להיווכח בהגברת תיאבון ובהשמנה בקרב המטופלים באופן כרוני בתרופות אלה.

גלנין (Galanin)
חומר המופרש מההיפותלמוס וגורם לשחרור אופיאטים ולדיכוי הפרשת דופאמין. שתי הפעולות הללו מגבירות תיאבון, ובעיקר את צריכת השומן.

Agouti Related Protein
חלבון שתואר בזן עכברים שמנים ולבקנים בשם "אגוטי". חומר זה נמצא ומופרש בתוך ההיפותלמוס, והוא נועד לחסום את הקולטנים של ה-MSH α. ה-MSH הוא אחד החומרים היעילים ביותר לדיכוי תיאבון. בנוסף, ה-MSH אחראי על שיזוף העור ועל הצבע הכהה של השיער. בקרב משפחות של ג'ינג'ים או אנשים שמנים מאוד נמצא ביטוי יתר של הגן האחראי ליצירת חלבון "אגוטי".

גרלין (Ghrelin)
גרלין הוא הורמון שכבר מוכר לכם. הוא משפיע דרך מנגנונים שונים להגברת הפרשת ה-NPY ו-Agouti Related Protein, ובכך גורם לתחושת רעב. הפרשתו מדוכאת על-ידי אינסולין. בקרב חולי סוכרת הסובלים מחוסר אינסולין, אין דיכוי של הפרשת הגרלין. דבר זה מסביר באופן חלקי את הרעב הבלתי נשלט בסוכרת לא מאוזנת.

אצל אנשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה, רמת הגרלין אינה עולה במקביל לירידה במשקל (כפי שזה קורה בדרך כלל) אלא היא נשארת נמוכה. עובדה זו מסייעת באופן חלקי למנותחים לשמור על משקל נמוך.

קורטיזול
הורמון המופרש מיותרת הכליה. הוא פועל להגברת התיאבון בשתי דרכים עיקריות: הראשונה מסייעת לאופיאטים המופרשים מהחך הרך עם תחילת האוכל להמשיך את תהליך האכילה. השנייה, גורמת להורדת רמת הסרוטונין במוח. הסרוטונין, כפי שנראה בהמשך, הוא מוליך עצבי הגורם לשובע.

פרוגסטרון
הורמון המופרש מהשחלה לאחר הביוץ ועולה בהריון. הוא אף מופרש במידה מסוימת מיותרת הכליה ומתאים מסוימים במוח, שם הוא נקרא נוירוסטרואיד. הוא משפיע על-ידי גירוי קולטני GABA ופירוק מוגבר של סרוטונין. מכיוון שהסרוטונין אחראי במידה מסוימת על מצב רוח מרומם, אפשר להבין שמחסור בסרוטונין גורם לדיכאון. הקשר ההפוך בין פרוגסטרון לסרוטונין מסביר בחלקו את הדיכאון, הרעב והכמיהה למתוק שמאפיינים את התסמונת הקדם וסתית. תופעות לוואי דומות עלולות להופיע לאחר נטילת פרוגסטרון לצרכים טיפוליים.

 

חומרים מדכאי תיאבון

אי אפשר בלי
 אי אפשר בלי  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 

אפינפרין ונוראפינפרין
נוירוטרנסמיטורים של המערכת האדרנרגית, שעל-ידי גירוי קולטנים מיוחדים מסוג ? גורמים להפסקת אכילה. לחומרים אלה השפעות נוספות רבות: שיפור מצב הרוח, הגברת שריפת האנרגיה, האצת קצב הלב. חומרים אלה גורמים להתמכרות, ועל פעולתם התבססו התרופות הראשונות שגרמו להרזיה וגם חלק מהסמים הממכרים הנמצאים בשימוש כיום, כגון אמפטאמינים וקוקאין.

דופאמין
נוירוטרנסמיטור של המערכת הדופאמינרגית, מפסיק אכילה בעיקר של חלבונים. גם הוא גורם בין היתר לשיפור מצב הרוח. אף לו נודעות השפעות פיזיולוגיות רבות, וכמו כן הוא גורם להתמכרות. על פעולתו התבססו חלק מהתרופות שגרמו להרזיה, כפי שנראה בהמשך.

סרוטונין
מוליך עצבי של המערכת הסרוטונרגית, גורם לתחושת שובע בעיקר לסוכרים. הוא בעל תפקיד בשיפור מצב הרוח. רמתו נמצאה ירודה במצבי דיכאון. גם לסרוטונין השפעות פיזיולוגיות רבות על הלב, כלי הדם, טסיות ועל מערכת העיכול.

CRH) Corticotrophin Releasing Hormone)
נוירופפטיד מקבוצת האופיאטים המשמש בין היתר לגירוי הפרשת ACTH, שהוא ההורמון שגורם להפרשת קורטיזול. הוא גורם לחוסר תיאבון ולדיכאון. רמתו נמצאה גבוהה במצבי דיכאון מסוימים ובחולות אנורקסיה. CRH מופרש כתוצאה מגירוי על-ידי הורמון הלפטין המופרש מרקמת השומן.

MSH-?) Melanocyte Stimulating Hormone)
הורמון האחראי לשיזוף העור ולצבע הכהה של השיער. גורם לחוסר תיאבון באופן חזק הרבה יותר מה-CRH. חוסר ההורמון או חסימת הקולטנים שלו על-ידי חלבון "אגוטי" גורמים להשמנה ולחוסר פיגמנטציה. נוסף על כך, פגיעה בגן האחראי ליצירת הקולטן של MSH גורמת לאכילת יתר, צמיחה מוגברת לגובה, עלייה בצפיפות העצם ובמשקל. פגיעה כזו תוארה בנערה אמריקאית שסבלה מכל התופעות הנ"ל. פגיעה יותר שכיחה היא בתפקוד של הקולטן. הגן האחראי לכך נמצא בכרומוזום 18 והפגיעה בו נמצאת ב-5.8 אחוזים של אוכלוסיית הילדים שסבלו מהשמנה חולנית. ילדים אלה התאפיינו באכילה בלתי נשלטת, צמיחה מוגברת ועודף אינסולין בדם.

GLP-1 וכולציסטוקינין
הורמונים המופרשים ממערכת העיכול בעת האכילה. הם מדכאים תיאבון, אך בצורה פחות יעילה מהחומרים שתוארו קודם. השפעתם על התיאבון היא גם ברמת המוח וגם על-ידי הפחתת תנועתיות הקיבה.

אינסולין, גלוקגון ו – PYY) 36-3)
הורמונים המופרשים מהלבלב. אינסולין הוא ההורמון העיקרי שגורם לירידת רמת הסוכר בדם. הוא גורם לדיכוי תיאבון בעיקר על-ידי השפעתו על הורמונים אחרים, כגון NPY וגרלין, שאת הפרשתם הוא מדכא. גלוקגון הוא הורמון הגורם להעלאת רמת הסוכר בדם, לפירוק שומנים ולהגברת שריפת האנרגיה. כמו כן, הוא גורם לדיכוי תיאבון. PYY (36-3) תואר בעת האחרונה כמקטין תיאבון כשהוא ניתן דרך הווריד אצל מתנדבים בריאים. בניסויים נוספים נמצא שהוא מקטין ב-30% את צריכת הקלוריות במטופלים שמנים, בהשוואה לאנשים ששימשו כקבוצת ביקורת.

אוקסינטומודולין
הורמון המופרש במעי הגס ביחס ישיר למספר הקלוריות שנצרכו בארוחה. ניסויים שנעשו בבני אדם מדווחים על דיכוי תיאבון למשך 12 שעות לאחר מתן תוך ורידי של ההורמון.

לפטין
ציטוקין – חומר דמוי הורמון המופרש מהתאים בזמן דלקת. ההפרשה היא מרקמת השומן וגורמת בין היתר לדיכוי תיאבון. החומר פועל על-ידי דיכוי הפרשת ההורמונים שמגבירים תיאבון, כגון NPY וגרלין, וגירוי הפרשת גורמים מדכאי תיאבון כגון CRH ונוראפינפרין.רמת הלפטין גבוהה בנשים לעומת הגברים, וגבוהה בשמנים לעומת רזים.ללפטין מחזור יומי. כלומר, רמתו יורדת בשעות הבוקר ומגיעה לרמות הנמוכות ביותר בשעות הצהריים המאוחרות. לאחר מכן רמתו עולה ומגיעה לשיאה בשעות הלילה. דבר זה מסביר מדוע אין אנו אוכלים בשעות הלילה. באותם חולים הסובלים מתסמונת של אכילה לילית קיימת הפרעה ברורה במחזור היומי של לפטין.

אדיפונקטין
ציטוקין המופרש מרקמת השומן. בין פעולותיו הרבות, הוא פועל ביחד עם לפטין לדיכוי הפרשת ה-NPY. דבר זה גורר אחריו דיכוי תיאבון.

 
 
 
רשימה זו מהווה חלק קטן בלבד מכל הגורמים המשפיעים על התיאבון. גורמים אלה מהווים ערובה לאיזון העדין שבין הסביבה למערכות הפנימיות. פעולה תקינה של כל המנגנון הכרחית לשמירה על הרכב יציב ותקין של הדם, של הנוזלים החוץ והתוך תאיים, על משקל יציב ובמידה מסוימת גם על שפיות דעתנו. חשוב לציין שכל הגורמים המוזכרים אינם פועלים לבד, אלא "מתקשרים" זה עם זה כדי להשיג את האיזון הנדרש.

טבלת קלוריות >>
הגברת הראשונה נאבקת בהשמנה >>
סודות ההרזייה והחיטוב >>
כיצד לשמור על המשקל אחרי הירידה הגדולה?
איך ניתן לעצור את התשוקה למתוק?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by