בערוץ
 
 
 
 
 
בריאות המשפחה  
איך תתגברו על התכווצויות וכאבי שרירים? 
 
 בלי קשר למצבכם הפיזי    צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages.com    
בריאות המשפחה  |
 
קובי פסח

סיימתם אימון מפרך בחדר כושר או הרמתם משהו כבד? כך תטפלו בכאב ותחזרו לעצמכם. וגם - כל מה שיעזור לכם להימנע מהמצב

 
 
 
 
 
התכווצויות וכאבי שרירים הם נחלתם של כ- % 70 מהאוכלוסייה, הדבר גורם לסבל רב ופוגע באיכות החיים האישית והחברתית. אז איך בכל זאת מטפלים בבעיה? הרפואה המערבית והמשלימה, מציעות מספר פתרונות, שיעזרו לכם להתגבר על הבעיה וגם להימנע ממנה.
 

ממה יכולים לנבוע הכאבים?

זה קורה גם שמתחילים את היום ברגל ימין
 זה קורה גם שמתחילים את היום ברגל ימין  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
התכווצויות שרירים פתאומיות גורמות לכאבים עזים, הכאב יכול להיות קל עד חזק והוא מתפוגג על פי רוב לאחר מספר ימי מנוחה. כאבי גב עלולים לתקוף לאחר יום עבודה, נסיעה ארוכה או אפילו לאחר משחק עם הילדים, כאבי כתפיים מופיעים לאחר סחיבת משקל כבד או שחיה. יכול להיות שהתעוררתם בזעקות רמות במהלך הלילה כתוצאה מכאבים עזים בשוקיים או אפילו התעוררתם כאשר אתם מתבוננים רק לצד אחד כתוצאה מתפיסות בעורף.

התחושה שהשריר הופך לנוקשה מעידה על התכווצותו, ההתכווצויות יכולות לתקוף כל אדם ללא קשר לרמת הכושר ולהרגלי התזונה שלו, אך לרוב הם אינם מהווים מקור לדאגה. כאב והתכווצויות השרירים או בשמם המוכר "שריר תפוס" מופיעים בדרך כלל משינוי בתפקודו התקין של השריר: חבלה, דלקת, חומצת חלב, עייפות, פגיעה במנגנון כיווץ השריר הנוירולוגי, פגיעה במטבוליזם, מתח רגשי ועוד. הכאב בשריר מוביל באופן מיידי לירידה בתפקוד השריר.

אצל אנשים פעילים לאחר אימונים ארוכים קיימת שכיחות גבוהה להופעות כיווצים, שיכולים להופיע לא רק במהלך הפעילות אלא גם לאחריה, וזאת כתוצאה מהיעדר חימום ראוי או מתיחה טובה של השרירים וגם לאחר האימון לא נערכו מתיחות מספקות. לעיתים מופיעים התכווצויות חום באימון במקום מחומם מדי כאשר הגוף אינו מקבל מספיק מים. כיווצים אלה מופיעים גם אצל אנשים שמרבים לשבת רוב הזמן מול מחשב או טלוויזיה ואז שרירים מסוימים נשארים מכווצים במשך זמן רב עד שנתפסים.
 

מהו שריר?

שריר הינו רקמה שתאיה מסוגלים להתכווץ ולייצר תנועה או כוח. לשרירים יש מנגנון להפיכת אנרגיה המשתחררת מתהליכים כימיים לאנרגיה מכאנית. התפקידים העיקריים של השרירים הם להפעיל את תנועות הגוף, לשמור על היציבה כנגד כוח המשיכה, לייצר תנועות של מבנים בתוך הגוף ולשנות לחצים או מתחים של מבנים בגוף. במנגנון זה פועלים המינרלים והוויטמינים סידן, מגנזיום, אשלגן ונתרן.
 

עצות כלליות למניעת התכווצויות וכאבי שרירים:

שתו הרבה מים
 שתו הרבה מים  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
1. בראש ובראשונה, חשוב להקפיד על שתיית מים רבים, במיוחד בימים החמים או לאחר פעילות גופנית. המים חשובים לשמירה על משק נוזלים תקין שקשור לפעילות השרירים.
2. למתעמלים שבינינו כדאי להקפיד על חימום ראוי לקראת הפעילות הגופנית, כולל מתיחת השרירים.
לאלו שפחות מתעמלים רצוי לא לשבת שעות רבות באותה התנוחה ומדי פעם לקום ולהניע את הגוף ואת האברים השונים. מומלץ ביותר להניע את הגוף בשעות הבוקר מיד לאחר הקימה, תנועה חופשית למפרקי הגוף, צוואר, כתפיים, מרפקים, כפות ידיים, אגן, ברכיים וקרסוליים וגם לבצע מספר מתיחות.
3. במידה וההתכווצויות מתרחשות על בסיס קבוע, יש לבדוק את התזונה שלכם ואת מאזן הוויטמינים והמינרלים בגוף במיוחד מגנזיום, סידן, ואשלגן ע"י בדיקת דם.
4.מומלץ לאכול מזונות בעלי תכולת מגנזיום גבוהה כמו דגנים מלאים, אגוזים, קטניות, סויה וירקות עליים. כמו כן, רצוי לאכול מזונות עשירים באשלגן כמו בשר, דגים, פירות וירקות, במיוחד תפוחי עץ, בננות, גזר, תפוזים תפוחי אדמה, עגבניות, אפרסקים שזיפים ותותים. את המגנזיום, האשלגן, והסידן ניתן ליטול כתוספי תזונה. ניתן ליטול מולטי ויטמינים המשמשים בסיס טוב של רכיבים תזונתיים ומגנים על השרירים מפני התכווצויות.
5. במידה וההתכווצויות הן רק בשרירי השוק במהלך שעות הלילה, תופעה הקרויה Cramp Nocturnal Leg, יש לעסות את השריר ולמתוח אותו (אצבעות כלפי מעלה) כשלוש פעמים ביום. נמצא ששתיית כוס מי טוניק לפני השינה עוזרת, היות ומי הטוניק מכילים חומר הנקרא כינין המווסת את הפעילות העצבית. בזמן התכווצות ניתן לעסות את השריר, למתוח אותו או להניח את הרגליים על רצפה קרה.
6. יש לבדוק את סביבת הישיבה מול המחשב - גובה כסא, מנח ידיים, גובה הצג וכו'. שינוי בסביבת העבודה יכול להקל על העומסים בגב ובעורף.
7. יש לבחון את מערך ההליכה והשינה - האם אתם זקוקים למדרסים, האם מזרן השינה והכרית טובים, האם אתם יושבים בחדר קר, תחת מזגן וכו'.
8. נמצא שלעיסוי רפואי ישנה השפעה טובה על תפקוד השרירים, חימום השריר, הגברת זרימת דם ונשימה, האצת מוליכות עצבית ועוד הגורמים לתחושת הקלה. מומלץ לבצע את העיסוי לא רק כאשר כואב אלא על בסיס תחזוקתי.
9. להוריד מתח יום יומי - מתחים הם מגורמי הכאבים המשמעותיים ביותר שלנו.

קובי פסח, מרצה לעיסוי ומטפל בשיקום תנועתי אורטופדי, מנחה סדנאות לטיפול עצמי בכאב. לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר הבית.

לכתבות הקודמות:
כל מה שרציתם לדעת על כאבי ראש >>
כיצד תפטרו מכאבי הגב?
וידאו - כל מה שצריך לדעת על פציעות ספורט >>
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by