בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
פינת הייעוץ של מיכל  
איך תהפכו אותם לילדים מקובלים? 
 
פינת הייעוץ של מיכל  |
 
מיכל סבן

המאבק על השתייכות לקבוצת המקובלים מגיע קצת יותר מאוחר, אך כבר עכשיו, בגיל הגן, אתם דואגים לעתידם החברתי. אז מתי כדאי להתחיל להזמין חברים הביתה, ומה רצוי לעשות במהלך המפגש? מיכל מייעצת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

במשך היום בגן הילדים נוצרים קשרים חברתיים שהולכים ונבנים, ואנו ההורים כמעט ואיננו שותפים למהלך. כמו כן, המידע שלנו על הנעשה מועט מאוד ועל כן הורים לעיתים מתלבטים בשאלות מתי נכון להתחיל להזמין חברים הביתה? איך אדע את מי להזמין? ומה לעשות במשך המפגש החברתי?

 

הקדישו זמן לנושא החברתי

כך תכינו את הילד שלכם לעולם של אינטראקציה חברתית
 כך תכינו את הילד שלכם לעולם של אינטראקציה חברתית  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 

העיסוק בכל הנושא החברתי נדחק לעיתים לקרן זווית נוכח העובדה שאנו עסוקים בהרבה מאוד התמודדויות אחרות ונוטים לתת לדברים בתחום להסתדר מעצמם. אני מאמינה שלכישורים החברתיים משקל רב בחיינו ולכן הדרכה נכונה יכולה להיות משמעותית ובעלת משקל בהפיכת הילד שלנו לאדם עצמאי בעל כישורים חברתיים מפותחים, העומד על דעתו.

הילד עובר תהליכי סוציאליזציה לקראת גיל שנתיים

לקראת גיל שנתיים הילדים מתחילים לשחק יותר ביחד ופחות זה לצד זה, אנו עדים ליותר הזדמנויות של משחק משותף ולכן זה הגיל שבו ניתן להתחיל לחשוב על יצירת סיטואציות חברתיות יזומות. ככל שהילד שלנו יותר ורבלי ובעל ניסיון רב יותר בקשר עם ילדים, הוא זקוק לכך יותר ואף ידרוש זאת. ילד יחיד שלא חווה משחק עם חבר מחוץ לגבולות הגן לא ימהר לבקש שנזמין חבר הביתה, לעומת ילד שיש לו אחים גדולים שעושים זאת על בסיס יומיומי. מניסיוני, חשוב שאנו ניזום מפגשים חברתיים גם ללא דרישה ברורה מצד הילד או הילדה, וככל שנתחיל בגיל צעיר יותר להקנות הרגלים, כך יהיה להם קל יותר בעתיד.

 
 

איך נדע את מי להזמין הביתה?

להחלטה להזמין חבר הביתה מתלווה ההתלבטות, את מי להזמין? אם הילדים שלנו מספרים על החוויות בגן ומציינים את שמו של אחד הילדים, זה מקום טוב להתחיל בו. אפשרות אחרת היא לבקש מהגננת לספר לנו עם מי הילד שלנו מרבה לשחק במהלך היום. דרך נוספת יכולה להיות באמצעות אמא או אבא אחרים שאנחנו מוצאים איתם שפה משותפת בכניסה וביציאה מהגן. מה שחשוב בעיניי זה לראות במפגשים סוג של התנסות, שבה אנחנו מנסים לראות למי הילד מתחבר, עם מי נעים לו יותר לשחק, מתי הדברים זורמים יותר עבורו ואלו מצבים דורשים יותר תיווך ומאמץ. אני מאמינה שאם נהיה חלק מהמפגש, נתבונן ונהיה קשובים לנעשה, נוכל לגלות ביחד עם מי הילדים שלנו מתקשרים ולהעמיק את הקשרים איתם.

הזדמנות להגדיל את מעגל החברים שלכם

המפגש בגילאים הצעירים כולל בדרך כלל הורה המתלווה לבנו או בתו וגם הוא מתארח בביתנו. מניסיוני, זו הזדמנות נהדרת להגדיל את המעגל החברתי שלנו, להכיר אנשים שיש לנו איתם תחומי עניין משותפים וכך, לא פעם, נוצרות חברויות שמלוות את הילדים הגדלים לאורך השנים. גם אם במפגש החברתי החדש אנו מארחים את ההורה המלווה, אני ממליצה שתשומת הלב תהיה על הנעשה בין הילדים (לפחות בפעמים הראשונות). ניתן לעשות זאת על ידי ישיבה בסמוך לילדים וכך אנו יכולים להתערב או להדריך כשמתעורר הקושי ולא לחכות למכות, צרחות או בכי. המטרה בנוכחות שלנו היא לאפשר לילדים לשחק יחד כשאנו מציעים פעילות שיכולה לעניין את שני הילדים או מדריכים אותם, כיצד להתמודד עם קושי שמתעורר בדרך. "נראה לי ששניכם יכולים ליהנות מבנייה בלגו, בקופסא הכחולה יש המון חלקים", "אני מבין שקשה לך לוותר על הבובה החדשה, אולי תציעי לרוני את הבובה השנייה במקום", "אם שניכם רוצים לרכב על הבימבה אפשר לעשות זאת בתורות כשהשני מחכה בצד השני של החדר ומעודד."

 

מה עושים כשכל מפגש מסתיים בבכי?

כך מסתיים לו כל ביקור
 כך מסתיים לו כל ביקור  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 

חגית אמא ליעל בת – 3.5 פנתה אלי בשאלה, מה לעשות כאשר כל מפגש חברתי נגמר בבכי ואכזבה, עד כדי כך שהאם מתלבטת האם בכלל לקיים את המפגש. יעל דורשת ומבקשת להזמין חברות, אך נראה כי בסופו של דבר היא מתאכזבת. אני ייעצתי לחגית להכין את המפגש ביחד עם יעל ולתכנן את מי להזמין, כאשר השלב הראשון יהיה מפגש עם ילד או ילדה שכבר התארחו בביתם והם יודעים יותר על התנהלותו החברתית. כהכנה למפגש יעל וחגית הכינו משחקים שחשבו שיהיו מתאימים, הכינו כיבוד ואף הוציאו מהחדר משחקים שחשובים ליעל באופן מיוחד, כאלו שהיא אינה מעוניינת לחלוק עם חבר, ובעיקר דיברו על מה הולך להיות, על הקשיים הצפויים, ההנאות ודרכי ההתמודדות.

דרך התמודדות

במהלך המפגש חגית נכחה בחדר, עזרה לילדים לבחור משחקים שמתאימים ליותר ממשתתף אחד, לעיתים היא אפילו היתה חלק מהמשחק, למשל לקחה את תפקיד התינוקת כששיחקו במשפחה ובעיקר לא כעסה כשיעל התקשתה לשתף, אלא הזכירה לה את התוכנית שלהן. בתחילה היה לא פשוט, יעל לא תמיד היתה מרוצה, אך עם הזמן המסרים נקלטו וכיום חגית כבר לא חייבת לשבת בחדר, דבר שהיא עדיין מקפידה לעשות כשמדובר בחבר חדש.

מפגש חברתי מוצלח דורש הכנה והיערכות כפי שאנו עושים במקרה של אורחים אחרים. מניסיוני, אם נשתף את הילדים בהכנות, נדבר גם על הקשיים וגם על ההנאות שבמפגש כזה, אנו מצמצמים את חוסר הוודאות כמו גם את מוטיב הלחץ והחרדה. המחשבה שהכישורים החברתיים יצוצו מעצמם לא תמיד נכונה, וכחלק מההכנה לחיים של הילדים שלנו, יהיה נכון בעיניי להתערב ולהדריך.

מיכל סבן - הדרכה וייעוץ הורים בגובה העיניי
כתבות נוספות בפינת הייעוץ של מיכל

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by