בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריאות המשפחה  
האם אנחנו מאבדים את הזיכרון שלנו? 
 
 נפלאות המוח     צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages    
בריאות המשפחה  |
 
יצחק טבעוני, BSc.TE

איפה שמתי את המפתחות? איפה הנחתי את הטלפון הנייד? למה אנחנו לא זוכרים איפה הנחנו את החפצים שלנו ואיך נדע, האם משהו באמת השתבש בזיכרון שלנו?

 
 
 
 
 
 
 
 
 

את חשיבות הזיכרון אנו מגלים, לצערינו, על דרך השלילה. כלומר, כאשר הוא אינו תקין. היכולת שלנו לזכור שייכת ליכולות קוגניטיביות ושכליות, ולשיאנו אנחנו מגיעים דווקא בגיל העשרה. משם, היכולת הזאת במגמת יציבות, ומגיל העשרים ומעלה (שוב בהתאם לכל אדם) מתחילה ירידה איטית שעם התקדמות הגיל מקבלת תאוצה.

בגיל 40 ומעלה נבחין כבר ביותר ויותר אנשים המתלוננים על ירידה בזיכרון לעומת מה שהיה. יכולת השליפה שלהם נפגמת. הזיכרון מתבצע, כפי שאנו מכירים כמו במחשב. בשלב ראשון מקודדים את המידע והוא מקבל כתובת, לאחר מכן מגיע שלב האחסון של המידע בכתובת שניתן לה. בעת הצורך אנו אמורים לשלוף את המידע מהתאים שהם נשמרו בהם, וכאשר יש בעיה היא ניכרת בשליפה. השליפה היא העברת המידע מהזיכרון לטווח ארוך אל הזיכרון המיידי. הזיכרון בטווח ארוך הוא כל המידע שנשמר לי מאז ומתמיד, ואילו הזיכרון בטווח קצר הוא זיכרון של אירוע נוכחי, עכשווי ומיידי (מה אכלתי, מה כתבתי, עם מי דיברתי).

 

הסיבות המובילות לבעיות זיכרון בגיל העשרה

נו, היא למדה איתי לפני שנתיים
 נו, היא למדה איתי לפני שנתיים 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 

בעיות בזיכרון תוקפות כיום מגיל צעיר מאוד ומתחילות הרבה יותר מוקדם מבעבר, וזאת לאור העובדה שהנוער של היום חשוף יותר לאלכוהול, סיגריות וסמים, שפוגעים באופן ישיר בזיכרון.

השימוש בחומרים אלו משפיע ישירות על ירידה בזיכרון מאחר ויש פגיעה ברמת החמצון התקין, עלייה ברמת הרדיקלים החופשיים, זרימת הדם משתנה ויש פגיעה ברשת מערכת העצבים עם הרס של תאי המוח שחשובים לזיכרון בריא. בנוסף, סמים ואלכוהול משבשים את התקשורת בגלי המוח, תקשורת שחשובה מאוד לשליפת הזיכרון.

סיבה נוספת להיחלשות הזיכרון בגיל צעיר יותר, נעוצה בעודף הגירויים המקיפים את הנוער וחשיפה אינטנסיבית לכל כך הרבה מידע זמין בכל אמצעי אפשרי (טלוויזיה, טלפון, אינטרנט, קניונים, פרסומות). עודף מידע גורם נזק למוח וגורם לבלבול עצום, מכיוון ותאי הזיכרון הם מוחלטים וככל שיהיה עודף מידע, כך חלק מהמידע ששמור עלול ללכת לאיבוד.

כיצד תזהו שהזיכרון שלכם נחלש? מה אמור לאותת לכם נורה אדומה?

אם אתם לא זוכרים משהו, אך לאחר מאמץ של עד שתי דקות אתם נזכרים בו, בעיית הזיכרון היא קטנה. אולם אם אתם שוכחים פרטים רבים ואף לא נזכרים בטווח של דקות והבעיה חוזרת על עצמה פעמים רבות, אז יש צורך לערוך בדיקה.

מידע טרי שנכנס לזיכרון יהיה קל יותר לשליפה. כאשר ישנה נטייה החוזרת על עצמה לשכוח את המידע מהטווח הקצר והמיידי, בהחלט אמורה להידלק נורה אדומה. בעיה אחרת של זיכרון קשורה בחוסר ריכוז. אם נאמרים דברים שהאדם כביכול מקשיב, אך למעשה מחשבותיו נדדו למקום אחר, הוא לא יוכל לקטלג את המידע ולכן לא יוכל לדעת עליו פרטים ובשל כך לא יוכל לעשות בו שימוש.

 

זיהוי בקרב ילדים ונוער

כך הולך להם הזיכרון
 כך הולך להם הזיכרון 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 

יש להבחין בין שכחה של מבחנים שהיא שכחה של בלק אאוט, בה נחסמות השליפות, בגלל הורמוני לחץ ואינה קשורה להיחלשות הזיכרון. כשאנו בלחץ, מופרשים הורמונים שחוסמים את הגישה לזיכרון, בנוסף קיימת ירידה ברמת החמצון והתזונה החיונית לתאי המוח, ולכן אנו לא מצליחים להיזכר היטב.
הבחנה נוספת של ילדים שלא זוכרים מתי המבחן, מתי הטיול השנתי וכו', אם הילד נוטה רוב הזמן להיות "אסטרונאוט" ולא שם לב לפרטים כאלה ואחרים, זה חלק ממנו ולא מדובר בבעיית זיכרון. אולם אם הילד רוב הזמן מאורגן, מסודר, זוכר פרטים מסוג זה ופתאום מתחיל לשכוח בעקביות ובתדירות גבוהה יותר, מומלץ לבדוק את הנושא.

כאשר הילד במהלך חייו זכר פרטים, עבד לפי זמנים וכו' פתאום מתחיל לבלבל תאריכים, שמות וטלפונים, צריך להיות עם היד על הדופק מכיוון ובגיל העשרה הזיכרון עדיין אמור להיות תקין.

ילדים או מבוגרים בעלי נטיית טיפוס הנקרא MAN-CU נוטים לאבד ריכוז ולבצע דברים ללא קשר לזיכרון ממש. דוגמה חיה לכך: אמא ביקשה מילדה להתארגן מהר לשרוך נעליים ולקחת את הכריך. הילד שמע אך לא הקשיב, פתח את המקרר והניח את הנעליים שם. אם תשאלו את הילד היכן הנעליים הוא לא יזכור. לרוב זאת אינה בעיה של שכחה.

 
 

הסיבות האפשריות לירידה ביכולת הזיכרון על פי שיטת טבעוני?

 

הסיבות רבות ומגוונות אך הסיבה הבולטת היא חוסר איזון בנטיית טיפוס האדם.

1.קיימת נטייה טיפוס שבה בעיית הזיכרון בולטת יותר. את השכחה או את חוסר היכולת לזכור ברמה כזאת או אחרת נגלה בגיל צעיר יחסית. נטיית טיפוס זאת מוגדרת על פי שיטת טבעוני כ-MAN-CO ומאופיינת בבעיות של היפר אמוציה, הם יותר נוטים לעצבנות, נוטים לדבר בקול רם, ספונטניים מידי, מבחינה פיזית הם נוטים לסבול יותר מדיכויים בכלי דם, זרימת דם, תפקודי כבד בעייתיים ואצלם נזהה מגיל צעיר יחסית את בעיית הזיכרון.למרות שהשכחה בנטיית טיפוס זאת בולטת במיוחד אנו נראה גם בעיות בזיכרון, אם כי ברמה נמוכה ובגיל מבוגר יותר בנטיות טיפוס אחרות.

2.לחץ, חרדה ודיכאון פוגמים ביכולת לזכור. הסיבות לכך נעוצות בפעילות מופרזת של הורמוני הסטרס, עליה ברמת הרדיקליים החופשיים ושיבוש באיכות הדם ובזרימתו לאזורים מסוימים במוח כתוצאה מלחץ.

3.הגיל הוא גורם מאיץ של הירידה בזיכרון. אחת מתופעות גיל המעבר היא ירידה דרמטית בזיכרון.

4.חוסר איזון הורמונלי.

5.שימוש בתרופות. תרופות רבות פוגמות בזיכרון.

6.בעיות בזרימת הדם.

7.תזונה לקויה.המוח זקוק לחמצן, קרבוהידרטים ומלחים.

8.חוסר שינה או שינה לקויה.

9.חוסר חמצון תקין (עקב מחלות כמו אסטמה, דום נשימתי או אחרות).

10.עישון, סמים ואלכוהול משבשים את תפקודי תאי המוח ומערכת העצבים.

11.עייפות, תשישות וחוסר ריכוז.

12.מחלות ניווניות כמו פרקינסון, אלצהיימר ועוד.

13.פגיעה במערכת העצבים, חבלה בגולגולת, שבץ מוחי ועוד.

14.מחלות כמו סכרת, לחץ דם, תת פעילות בלוטת התריס.

 

הדרכים שיעזרו לשמר את יכולות הזיכרון או להחזיר חלק מהן לתפקוד?

אל תתביישו לעשות שימוש בעזרים
 אל תתביישו לעשות שימוש בעזרים 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimaegs 
 

1.הגבירו את רמת החמצן בגוף בכלל ובמוח בפרט על ידי: תרגולי נשימה, שימוש ברכיבים המשפרים את רמת החמצן במוח, כמו תוספים המכילים תאים חמצניים ועוד.
2.אמנו את המוח על ידי קריאה, פתרון תשבצים, ברידג' ועוד.
3.בצעו פעילות אירובית במשך כ-40 דקות ליום.
4.שפרו את זרימת הדם ואת מצב כלי הדם בכל האמצעים כולל תזונה של פירות, ירקות, אגוזים וקטניות.
5. הימנעו מהמצאות בסביבה של קרינה מייננת כמו זו הנוצרת מטלפונים סלולרים ועוד.
6. ארגנו את הזיכרון על ידי הצמדת אלמנטים אסוציאטיביים שיזכירו לכם.
לדוגמא: כדי לזכור מילה בשפה זרה לנו נצמיד לה אסוציאציה. למשל, פירוש המילה סטודנו בשפה הבולגרית הוא קר. כאשר אני מנסה להיזכר אני מיד נזכר בסטודנט שמזכיר לי את המילה סטודנו.
7.שינון - שננו דברים מסוימים כמה פעמים וחזרו על כך לסירוגין בקול רם לעצמכם ובכתיבה – כך מפעילים חושים נוספים.
8.קישור אסוציאטיבי לריח, לתמונה, לתחושה שחשנו בסיטואציה מסוימת.
9.היו ממוקדים ומודעים. בחרו את המידע שבאמת נחוץ לכם. אין צורך לזכור כל דבר, ביכולתכם לבחור את הדברים החשובים לכם ביותר.
10.חשוב להקפיד על שנת לילה של לפחות 7 שעות.
11.בצעו הרפיות וצאו לחופשות מרעננות.
12.שימוש מושכל בתוספי תזונה המכילים קבוצות רבות של חומצות שומן ביחד (ולא כל אחד לחוד) כמו אומגה 5, אומגה 6, אומגה 3, אומגה 9 יחד עם כורכום, רימונים, שום ופלפל שחור וישפרו את זרימת הדם ואיכותו וכך זה ישפר את יכולת הזיכרון.

יצחק טבעוני, מומחה לטיפולים בתחום ה- Health Care, נטורופת, מפתח שיטת טבעוני לאבחון וטיפול ומומחה לרפואה פונקציונלית ואוליגותרפיה.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by