בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
חדשות הבריאות 
האם הישראלים מרוצים ממערכת הבריאות? 
 
 חולים על הקופה?    צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages.com    
חדשות הבריאות |
 

סקר של מכון ברוקדייל מגלה, מאיזו קופת חולים מביע החולה הישראלי שביעות רצון גדולה יותר, על מה מתלוננים בעלי ההכנסה הנמוכה ומי סבור שצריך לבנות את המערכת מחדש?

 
 
 
 
 
 
 
 
 

בניגוד לטרוניות החוזרות ונישנות כנגד מערכת הבריאות וקופות החולים נראה, על פי סקר של מאיירס-ג'וינט מכון ברוקדייל, כי הישראלי הממוצע די מרוצה מהשירות הניתן לו על ידי הקופות ומערכת הבריאות. בסקר שנערך בסוף 2009 על ידי ד"ר שולי ברמלי-גרינברג, פרופ' רויטל גרוס, גב' יפעת יאיר ומר אייל עקיבא, רואיינו 1,903 בני 22 ומעלה, המהווים מדגם מייצג מקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

 

במכבי מרוצים קצת יותר

 

במדד שביעות רצון של קופות החולים השונות, שיעור המרוצים והמרוצים מאד עומד על 93% במכבי שירותי בריאות, 92% בקופת חולים מאוחדת, 91% בקופת-חולים לאומית ו-88% בשירותי בריאות כללית. בהשוואה לממצאים משנים קודמות נראה כי קיימת מגמה של צמצום הפערים בשעורי המרוצים והמרוצים מאד בין הקופות השונות.

 

שעור "המרוצים מאד" להערכת המכון מדד רגיש יותר לשינויים במערכת. קיימים הבדלים בין הקופות גם בשעור המרוצים מאד: 38% בקופת חולים לאומית, 37% במאוחדת, 35% במכבי ו-32% בכללית.

 

בעלי הכנסה נמוכה ממתינים יותר לקבלת טיפול

מי מרוצה יותר ומי פחות?
 מי מרוצה יותר ומי פחות? 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 

שעור העונים "קשה/קשה מאד לקבל טפול רפואי כשנזקקתי" עמד על 14%. בניתוח לפי קבוצות אוכלוסיה, נמצאה עליה בשיעור המשיבים "קשה" או "קשה מאד" בקרב בעלי הכנסה נמוכה (18% ב-2009 לעומת 13% ב-2007), דוברי ערבית (12% ב-2009 לעומת 4% ב-2007) וקשישים (17% ב-2009 לעומת 11% ב-2007).

 

התשלומים לקופה מכבידים יותר

 

 - נמצאה עליה באחוז המדווחים כי התשלומים לבריאות מכבידים במידה רבה (24% ב-2009 לעומת 22% ב-2007), וירידה באחוז המדווחים כי התשלומים לא מכבידים בכלל (21% ב-2009 לעומת 30% ב-2007).

 - נמצא שעור גבוה של מדווחים על הכבדת תשלומי המשפחה בקרב בעלי הכנסה נמוכה (36%), וחולים כרוניים (35%).

 

ויתור על טיפול בגלל המחיר

 

28% מהמרואיינים דיווחו כי ויתרו על טפול שיניים בשל המחיר בשנה האחרונה לפחות פעם אחת. שיעור המדווחים על ויתור על טיפולי שיניים גבוה בקרב בעלי ההכנסה הנמוכה (38%) ובקרב צעירים (30%).

 

שעור המרואיינים שדווחו כי ויתרו על טפול רפואי או על תרופה או על שניהם (14% ב-2009 לעומת 12% ב-2007). נמצא כי שיעור המדווחים על ויתור גבוה בקרב בעלי ההכנסה הנמוכה (22%) ובקרב חולים כרוניים (18%).

 

 בכללית ובמכבי יש יותר בירוקרטיה

 

ב-2009 בכללית ובמכבי שעור גבוה יחסית מדווח על קבלת הפנייה או התחייבות אחרי מאמץ או בקושי (22% ו-21% בהתאמה) לעומת לאומית (16%), ומאוחדת (10%).

 

רק 8% טענו שצריך לבנות את המערכת מחדש

 

- נמשכת מגמת העליה בשעור המרוצים או המרוצים מאד ממערכת הבריאות (69% לעומת 63% ב-2007).

-  90% ענו שהם מרוצים או מרוצים מאד באופן כללי מקופות החולים.

-  שביעות הרצון גבוהה יותר ממערכת הבריאות נמצאה בקרב ערבים (85%) וקשישים (76%).

- 44% אמרו שלדעתם בסך הכל המערכת פועלת דיי טוב ונדרשים רק שינויים קלים כדי לשפר אותה; 48% אמרו שיש כמה דברים טובים, אבל נדרש שינוי

  יסודי כדי לשפר אותה; ו-8% אמרו שמערכת הבריאות כל-כך בעייתית שצריך לבנות אותה לגמרי מחדש.

- שעור גבוה יותר בקרב בעלי הכנסה נמוכה אומרים שצריך לבנות את המערכת לגמרי מחדש (11%).

 

נתוני הסקר מצביעים על שיפור במרבית מדדי איכות השירות שנבדקו בקופות. נתונים אלו צריכים להבחן במקביל להכבדת התשלומים ולקשיי הנגישות בהם נתקלות האוכלוסיות החלשות ובפרט החולים הכרוניים ובעלי ההכנסה הנמוכה.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by