בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
יחסים וזוגיות 
רגע אחרי הפרידה - ההתמודדות עם פירוק זוגיות 
 
יחסים וזוגיות |
 
רון שגב-פינקלמן/ ifeel

גם אם הפרידה הייתה הכרחית וחיונית, היא מלוּוה בתחושות לא פשוטות: איך ממלאים את החללים שהותיר בן הזוג, איך לא להיכנס לדיכאון מהלבד ומה עם החברים המשותפים?

 
 
 
 
 
 
 
 
 

תהליך הפרידה הוא קשה וכאוב. זה לא פשוט לפרק את החבילה, בייחוד אם היא כוללת ילדים. למרות זאת, לעתים זו הבחירה הנכונה ואולי הבלתי נמנעת.

 

גם אם הפרידה הכרחית ולא טוב לכם בזוגיות, סביר שתחושו עצב או סוג של אבל כאשר תעשו את הצעד ותיפרדו. אסתי תירוש וניצה לוי ממרכז דואט לטיפוח הזוגיות, מסבירות: "פרידה מעצם הגדרתה משמעותה קושי. אנשים שונים חווים פרידה בעוצמות שונות ובאופנים שונים. יש אנשים ש'פצע ילדותם' קשור בפרידה ולכן הם חווים את הפרידה בעוצמה גבוהה יותר, וזה מתבטא הן בפן הרגשי והן בפן הפיזי. מקובל להשתמש בקלישאה 'הזמן עושה את שלו' ואכן יש בכך הרבה אמת, אלא שבדרך כלל זה לא מנחם את האדם שחווה פרידה בתקופה הקשה".

 
 

בתקופה הראשונה, לא למנוע מחבר/ה טוב/ה או מאח/ות לישון לצדנו. אך במקביל, לגבש תוכנית פעולה

 

פתאום קמים בבוקר והצד השני במיטה ריק! איך ממשיכים הלאה? מהי ההתמודדות היומיומית שעומדת בפנינו וכיצד נתגבר עליה?

"חשוב להיות סבלניים כלפי החולשה שלנו. הפגיעוּת והצורך שלנו בעזרה ובתמיכה מאחרים מובנים ולגיטימיים. בתקופה הראשונה, לא למנוע מחבר/ה טוב/ה או מאח/ות לישון לצדנו. אך במקביל, לגבש תוכנית פעולה, לבד או בעזרת גורם מקצועי, ולהציב מטרות ברורות. להיות מכוונים לתוכנית בימים ובלילות תוך תחושה חדשה של חיוניות, לשאוף ולהשיג את המטרות שהצבנו לעצמנו בתהליך ההתמודדות".

 
כשהבית שקט והמיטה ריקה
 כשהבית שקט והמיטה ריקה 
 צילום: אימג'בנק/GettyImages 
 

האם לנשים קל יותר להתמודד עם פרידה, או דווקא לגברים?
"לא היינו עושות הבחנות מגדריות בעניין. תחושת האובדן קיימת ללא קשר למין, והצורך לאסוף את השברים ולחזק את תחושת הערך העצמי קיים בכל מקרה. עם זאת, האם, שנשארת בדרך כלל עם הילדים, חשה אחריות וצורך מיידי לחזור לשגרת חיים 'נורמלית' למען הילדים. העובדה הזו לא פעם יכולה לגרום לה להתחזק ולהשתקם מהר יותר. הנוכחות היומיומית של הילדים גם מצמצמת את תחושת הבדידות ולא מותירה זמן רב לאבל ולרחמים עצמיים. אלא שהתחושות הללו חוזרות לעתים בגדול בשעות הלילה, כשהבית שקט והמיטה ריקה, או כשהילדים נמצאים אצל אביהם.

 

"האב, לעומתה, חווה לא פעם רגרסיה רצינית בכמה מישורים - תחושת אובדן המשפחתיות, רגרסיה כלכלית, ותחושה כללית של כישלון ושל חזרה לאחור. חללי הזמן שהוא חווה ללא הילדים מדגישים את בדידותו. בדרך כלל לגברים יש גם פחות מקורות של תמיכה רגשית, וזה מוסיף לתחושת הבדידות".

 
 
 

האם סיבת הפרידה רלוונטית לאופן ההתמודדות?
"בהחלט. בגידה תפגע בנשיות ובגבריות וכן באמון במוסד הזוגיות. יהיה צורך בשיקום תחושת הערך העצמי כדי לצאת לדרך חדשה. אובדן של בן זוג יקר כתוצאה ממוות מלווה בתחושות שונות לחלוטין, ופה נדרש תהליך ארוך של אבל לאחר פרידה מאדם אהוב. לא פעם מתקיימת תופעת אידיאליזציה של העבר, ואז הקושי במציאת בן זוג חדש קשה עוד יותר".

 
גבר הולך לאיבוד
 גבר הולך לאיבוד 
 צילום: אימג'בנק/GettyImages 
 

מתי יש צורך בעזרה מקצועית?
"ייעוץ מקצועי מומלץ לאנשים שהפרידה פגעה בתחושת הערך העצמי שלהם ועוררה אצלם שאלות קיומיות. לעתים אנשים חשים שאין עוד טעם לחייהם ללא בן הזוג והמסגרת המוכרת, או שהם חשים שהם אינם שווים וראויים. במצבים כאלה ודומים, חשוב מאוד לקבל תמיכה ופרספקטיבה נכונה במסגרת מקצועית".

 

מה עם הפן החברתי? החברים שלנו היו זוגות נשואים, ועכשיו זה כבר פחות מתאים
"המעגלים החברתיים הם לעתים חדשים לגמרי, תוך כדי פנייה לאינטרנט או היכרויות במסגרות חדשות, כמו קורסים, הרצאות וטיולים. לעתים הקשרים החברתיים אינם חדשים, הם רק מקבלים גוון חדש - אנשים שהכרנו בעבר ולא הצלחנו כנשואים לתת להם מקום בחיינו, כעת אנחנו חוברים אליהם ממקום של פניוּת".

איך נדע שאנחנו מוכנים לצאת לחפש זוגיות חדשה?
"אין נוסחה ברורה לעניין זה. המוכנות לזוגיות חדשה היא אינדיבידואלית וקשורה באישיות, בביטחון העצמי ובנסיבות הפרידה. יש כאלה שזקוקים מיידית לקשר חדש וממהרים לחבור כמעט לאדם הראשון שהם מוצאים, ומעריכים (לרוב בטעות) שהוא יכול למלא את החסר, ויש כאלה שזקוקים לזמן ארוך, לפרספקטיבה של זמן ולשיקום עצמי כדי לבנות מערכת יחסים חדשה. כיועצות זוגיות, חשוב לנו להדגיש את חשיבות עיבוד הפרידה ומערכת היחסים שהסתיימה כדי להגיע לתובנות חדשות ביחס לעבר ולעשות בחירות נכונות בעתיד".

 

מה לעשות?

    להימצא במעגל של אנשים אהובים, לקבל מהם תמיכה ואהבה.להבין שהחוויה הרגשית הקשה היא בכל עוצמתה בשלבים הראשונים שמייד אחרי הפרידה. וכן, הזמן עושה את שלו.להעצים ולהעריך את עצמך!לעשות עבור עצמך דברים מפנקים ואהובים במיוחד.להיות עסוק בפעילויות שונות ולצמצם את פרקי הזמן הפנוי.להפיג את תחושת הבדידות על ידי יצירת רשת חברתית חדשה. חשוב להיות גורם פעיל ביצירת מציאות חדשה.לא לחשוש ללכת לייעוץ מקצועי אם תחושת הדיכאון מתמשכת.להישאר אופטימיים!


מה לא לעשות?

    לא לעשות אידיאליזציה של הזוגיות שהתסיימה.לא לשקוע ברחמים עצמיים ובמחשבות שליליות לגבי העתיד.לא להתבודד.לא להתקשר או לחפש את קרבתו הפיזית של בן הזוג ממנו נפרדתם. המרחק עוזר לנפרדות.לא להיתלות רגשית בכל חלופה מזדמנת מתוך מצוקה. לבחון את הקשרים הבאים ולבחור מתוך שיקול דעת.


אסתי תירוש וניצה לוי, מרכז דואט לטיפוח הזוגיות

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by