בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריטה - פתרונות במבט 
כמה מים יש לשתות בקיץ? 
 
 שותים - חיים     צילום: אימג`בנק/gettyimages    
בריטה - פתרונות במבט |
 

כל מה שרציתם לדעת על חשיבות המים לגוף האדם, מהי צריכת המים המומלצת ומדוע מים הם השתייה הבריאה ביותר עבורנו? כתבה ראשונה בסדרה

 
 
 
 
 
 
 
 
 

מים הם מרכיב עיקרי בגוף האדם ומהווים כ- 50%-65% ממשקלו (תלוי בגיל, במין, באחוזי השומן בגוף). כל המערכות בגוף תלויות במים על מנת לתפקד, ולכן זקוק האדם לאספקה סדירה ומותאמת של מים באמצעות המזון שהוא אוכל ושותה. אדם אינו יכול לחיות רק ימים ספורים ללא מים. אספקה לא סדירה של מים עשויה לגרום לאיבוד נוזלים, התייבשות ובמקרים קיצוניים אף למוות.

 

סימפטומים הנגרמים כתוצאה ממחסור במים

 

אדם השותה כמות בלתי מספקת של מים או אדם השותה פחות מהנדרש עשוי לחוש עייפות, סחרחורות, כאבי ראש, חולשת שרירים, יובש בפה ובעור, עליה בחום הגוף, בחילות, עצירות, הפסקה במתן שתן ופגיעה ביכולת החשיבה והזיכרון כתוצאה מפגיעה במערכת העצבים המרכזית. חשוב מאד להדגיש כי תינוקות וילדים רגישים אף יותר להתייבשות מכיוון שגופם מייצר יותר חום, כמו כן, הגוף והמוח שלהם מכילים אחוז גבוה יותר של מים. גם קשישים רגישים יותר להתייבשות מאחר ואינם חשים בצמא ולכן ממעטים בשתיה.

 

כמה מים עלינו לשתות?

 

המלצות מחלקת התזונה במשרד הבריאות אינן ספצפיות: "מומלץ להרבות בשתיית מים. לאורך כל היום, בארוחות וביניהן. המסר החשוב הוא להרבות בשתיית מים מכל הסוגים המותרים לשתיה. מי הברז בישראל מומלצים לשתיה". יתר על כן, המים מהווים את בסיס פירמידת המזון החדשה של משרד הבריאות וזאת על מנת  להדגיש את חשיבות המים כמרכיב עיקרי במזונינו.

 

8-12 כוסות מים ביום

 

ההמלצות המקובלות לשתיית מים הן 8-12 כוסות ביום. עם בוא הקייץ ועליית החום, מומלץ להגביר את כמות השתיה היומית. צמאון הוא אחד המנגנונים העיקריים המניעים אדם לשתות. אולם בימי הקיץ החמים, יש להקפיד ולשתות גם כאשר לא מרגישים תחושות של יובש וצמאון על מנת לדאוג לאספקת נוזלים טובה לגופינו. במיוחד יש להקפיד על שתיה מספקת בקרב קשישים שלעיתים קרובות לא חשים כלל צמאון ובקרב תינוקות שלא יכולים לבטא במילים תחושות אלו. באופן כללי, ניתן לומר כי אם אדם מרגיש טוב ונותן כמות יפה של שתן בצבע שקוף או צהוב בהיר מאד, הוא שותה מספיק.  

 

מדוע מים הם השתייה הבריאה ביותר?

קפה ותה עלולים להעלות את לחץ הדם
 קפה ותה עלולים להעלות את לחץ הדם 
 צילום: אימג`בנק/gettyimages 
 

בשנים האחרונות הציבור חשוף למגוון גדול מאד של משקאות לדוגמה: קפה, תה, חליטות תה על בסיס צמחים ופירות, חלב, שוקו, מוקה, מיצים טבעיים, משקאות ממותקים על בסיס מיץ טבעי, משקות ממותקים מוגזים כמו קולה, ספרייט ועוד, מים הכוללים מי ברז, מי ברז מטוהרים ומים מינרלים טבעיים או מוגזים, מים בטעמים בדרגות מתיקות שונות, ומשקאות מגווונים המשמשים לשתיה של ספורטאים. תרומת המשקאות לבריאותינו אינה שווה.

 

קפה ותה מכילים לעיתים קרובות גם סוכר התורם לעליה בערך הקלורי של המשקה ועשוי לגרום להשמנה. כמו כן מכילים קפאין או תאין שעשויים להעלות את לחץ הדם ולגרום קשיים בהרדמות. לכן קפה ותה, במיוחד בקיץ, אינם יכולים לספק את כמות הנוזלים היומית המומלצת לשתייה. לעומת זאת, תה על בסיס צמחים, ללא קפאין וללא ממתיק, נחשב בריא מאד. לדוגמה: חליטת נענע, לואיזה, לימונית וכ"ו.

 

"משקאות ממותקים מעלים באופן ניכר את צריכת הקלוריות היומית"

 

משקאות ממותקים, מוגזים או לא מוגזים, מכילים כמות גדולה מאד של סוכר ולעיתים קרובות גם צבעי מאכל. אלו נחשבים כמזיקים לבריאות השן וכן מעלים באופן ניכר את צריכת הקלוריות היומית, תורמים למאזן אנרגטי חיובי המביא לעודף משקל ולהשמנת יתר. מיצים מפירות טבעיים אמנם מומלצים, אך עשירים בקלוריות הנתרמות מסוכר הפרי. לכן מומלץ לצרוך מהם כמויות קטנות (כוס עד שתיים ביום).

 

חלב מכיל חלבון, סידן ושאר מינרלים החשובים לבריאות העצם. חלב, לא ממותק בסוכרים, מומלץ מאד לשתייה לילדים ובני נוער, אך גם ממנו יש לצרוך במידה מבוקרת.

 
 

מדוע מים הם השתייה המועדפת ביותר?

יש לשים לב לצריכת מים סדירה בקרב ילדים וזקנים
 יש לשים לב לצריכת מים סדירה בקרב ילדים וזקנים  
 צילום: אימג`בנק/gettyimages 
 

מהסקירה הקצרה ניתן להבין שהמשקה המועדף למלא את צרכינו, הגדלים בתקופת הקיץ, הוא המים. מים לא מכילים קלוריות ולכן אינם משמינים. מים לא מכילים סוכרים ולכן אינם פוגעים בבריאות השיניים ואינם תורמים להשמנת יתר. כמו כן, מים לא מכילים צבעי מאכל, קפאין, חומרים מיצבים או משמרים. ניתן לשתות מים, בכמויות גדולות מאד, ללא כל חשש מנזק מצטבר בגופינו.

 

הקשר בין שתיית מים והפחתת הסיכון למחלות

 

מחקרים אפידמיולוגיים (באוכלוסיות של בני אדם) אף מצביעים על קשר בין שתיית מים והפחתת סיכון למחלות כמו גידולים סרטניים בכיס השתן, השד, והמעי הדק, וכן למחלות לב. כמו כן נמצא כי שתיית מים משפרת את היכולת לשמור על משקל תקין ואף מסייעת בהפחתה במשקל הגוף על ידי הגברת חילוף החומרים.

 

הכתבה באדיבות ד"ר שרון עירון שגב, דיאטנית קלינית מוסמכת, בעלת תואר דוקטורט בתחום בריאות הציבור, מיסדת ומנהלת ISIS - המרכז לאיזון גופני, נפשי ותזונתי.

 

חדש: מסנן מים חדש של בריטה >>

רוצים לזכות בספא מפנק וגם לתרום לסביבה?

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by