בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה  
מה באמת חבוי בתוך החטיפים של הילדים שלכם? 
 
 חפשו באותיות בקטנות     צילום: אימג'בנק/GettyImages    
תזונה  |
 

הם מוכרים לכם את חטיפי הילדים במעטפת של נשנושי בריאות מלאי ויטמינים ומינרלים, כשבפועל השומנים והסוכרים המהווים חלק אינטגרלי מהם מוצנעים באותיות קטנטנות. מה באמת יש בתוך החטיפים הממכרים האלו? דיאטנית קלינית מגלה הכל

 
 
 
 
 
 
 
 
 

'הוא עשיר בוויטמינים, עשוי מחומרים טבעיים בלבד ואינו מכיל צבעי מאכל או חומרים משמרים', על פניו נשמע כמו המאכל האידיאלי לילד. אמנם העובדה כי מדובר בחטיף המכיל 50% שומן וכמות גדולה של מלח קצת מעיבה על האידיליה, אבל מי כבר קורא את האותיות הקטנות?

 

ההורים "קונים" את מה שיצרניות המזון מוכרות להם

 

יצרניות המזון הפנימו כבר מזמן כי ייחוס תכונות בריאותיות למוצר היא שיטה יעילה להגברת המכירות, על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים. מרבית מוצרי המזון המשווקים לאוכלוסייה זו מועשרים בתוספי תזונה חיוניים כמו ויטמינים, מינרלים, ברזל ואומגה 3, מה שהופך אותם כמעט באופן אוטומטי, לבריאים יותר, לפחות בתודעה של ההורים.

 

אפשר לראות את זה בקטגוריית דגני הבוקר, מעדני החלב ואפילו בתרכיזי המיץ והחטיפים המלוחים כי על האריזות שלהם יתנוססו בגדול היתרונות הבריאותיים של המוצר עם פירוט מלא של כל סוגי הוויטמינים בו, אך העובדה כי אותו מוצר עלול להכיל גם כמות אסטרונומית של שומן, סוכר או מלח פחות יעדיפו שתדעו, את זה כבר יצניעו באותיות הקטנות של רשימת הרכיבים.

 

כך מטשטשות חברות המזון את הנזק הנגרם לילדים שלכם:

 

תרכיז ממותק מכיל כמות גדולה מאוד של סוכר, מה שעלול ליצור מצב שילד רזה יראה בו סוג של תחליף לאוכל וילד שמן רק ימשיך לעלות במשקל

 

"יצרניות המזון לא פעם מוסיפות ויטמינים, מינרלים או ברזל כדי לטשטש את הערך התזונתי הנמוך של אותו מוצר", טוענת הדיאטנית מריאנה אורבך משירותי בריאות כללית, "חטיפים עתירי שומן ומלח או תרכיזי מיץ ממותקים שפתאום מכילים ויטמין סי או אומגה 3 הם דוגמא מצויינת לכך".

 

"חשוב לזכור כי על אף ההעשרה של הוויטמינים, תרכיז ממותק מכיל כמות גדולה מאוד של סוכר, מה שעלול ליצור מצב שילד רזה יראה בו סוג של תחליף לאוכל וילד שמן רק ימשיך לעלות במשקל, שלא לדבר על הנזק שהוא גורם לשיניים. אז לא משנה כמה ויטמינים יוסיפו לו, תרכיז ממותק הוא לא דבר בריא, יש בו המון קלוריות ריקות שאין להן שום הצדקה".

 

אולגה רז: "לא משנה כמה ויטמינים יוסיפו לו, תרכיז ממותק הוא לא דבר בריא"

 

גם הדיאטנית אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי תל-אביב, אינה רואה בתרכיזי המיץ תרומה יתרה לבריאותו של הילד. "כמויות הוויטמינים המוכנסות לתרכיז הן קטנות ועדיין לא הוכח שהן אכן נספגות", היא טוענת, "חכם יעשו ההורים אם מגיל צעיר ירגילו את הילדים שלהם לשתות מים ולא יתקרבו לכל התרכיזים עתירי הסוכר האלו".

 

לשאלתינו את חברת "אסם", יצרנית תרכיז המיץ הפופולרי "ויטמינצ'יק", מדוע היא משווקת את המוצר תחת השם המחייב ויטמינצ'יק שיוצר קונוטציה מיידית כאילו מדובר במוצר בריא ומומלץ נענינו כי "קהל המטרה של ויטמינצ'יק הוא ילדים, ולכן המוצר עשוי ללא צבעי מאכל וללא חומרים משמרים ומהווה מקור לוויטמינים מקבוצתB ולחומצה פולית".

 
 

"לתת לילד חטיף דובונים זה כמעט כמו לתת לו מנת שומן טהורה"

 

בשקית במבה, לדוגמא, 58% מהקלוריות שבתוכה מגיעות משומן, 15% משומן רווי, בחטיף דובונים המצב עוד גרוע יותר

 

אך הבעיה היא לא רק בתרכיזי המיץ, גם בקטגוריית החטיפים המלוחים, שלעתים נתפסת כאופציה בריאה ומזינה יותר מסתם שוקולד או סוכריות יש את הבעיות שלה. "הורים נוטים לקבל את החטיפים המלוחים כאיזשהו סוג של נשנוש לא מזיק ולא תמיד מודעים למרכיבים האמיתיים שבו", אומרת אורבך, "בשקית במבה, לדוגמא, 58% מהקלוריות שבתוכה מגיעות משומן, 15% משומן רווי, בחטיף דובונים המצב עוד גרוע יותר, שם 54% מהקלוריות מגיעות משומן, 50% משומן רווי שזה כמעט כמו לתת לילד מנת שומן טהורה. גם מבחינת הנתרן, רוב החטיפים מכילים כמות מאוד גדולה של מלח שלילד קטן היא מאוד לא בריאה. לדעתי, אם בכל זאת רוצים לתת לילד חטיף עדיף ללכת על הבייגלה, רצוי מהסוג שאינו מכיל מלח, שכן באופן יחסי הוא מכיל פחות שומן ויותר דגנים".

 

תגובתה של חברת "אסם"

 

מחברת "אסם" יצרנית חטיפי הבמבה והדובונים נמסר בתגובה כי "במבה הינו חטיף בעל ערכים תזונתיים בעולם החטיפים. הוא מיוחד בכך שהוא מכיל 49% בוטנים ורכיבי תזונה חשובים כמו: חלבון, סיבים תזונתיים, שומנים טובים, ויטמינים ומינרלים. במבה מכילה 34% שומן, כאשר רובו המכריע נובע מהשומן שבבוטנים שהוא שומן בלתי רווי ונחשב שומן טוב. "אסם" פועלת ללא הרף לשיפור הפרופיל התזונתי של מוצריה בכלל ובמבה בפרט ולאחרונה ביצענו שינוי נוסף בהרכב השומנים במוצר שתרם להפחתה של כ- 30% בערכי השומן הרווי. סה"כ אחוז השומן במוצר המשופר הוא 34% ואחוז השומן הרווי 6%. שקית דובונים תורמת כ-20% מהקצובה היומית המומלצת לילדים של ויטמינים מקב' B, A ו-C".

 

דגני הבוקר הם כבר סוגיה אחרת לחלוטין

אז שלא כמו בחטיפים, שם אנו יודעים מראש כי מדובר במאכל שתרומתו התזונתית מוטלת בספק, בקטגוריית דגני הבוקר הבלבול הוא קצת יותר גדול. על מרבית האריזות מתנוססות סגולותיהן התזונתיות של הדגנים שלרוב מכילים סוגים שונים של ויטמינים, מינרלים וברזל, וההבטחה כי אכילתם עם מנת החלב המתאימה גם תספק לילדיכם ארוחה בריאה ומזינה.

 

עובדות אלו הן אמנם נכונות, אך זאת כל עוד לא כוללים את דגני הבוקר המתוקים, אלו החביבים בעיקר על הילדים.

אותם דגנים מכילים כמויות גדולות של סוכר, שומן, קלוריות או צבעי מאכל, אך לא זאת היא בעייתם היחידה, מסתבר שבמקרה שלהם גם ההעשרה בוויטמינים ומינרלים היא לא אפקטיבית במאה אחוז. "ככל שהדגן מתוק יותר, כך לתוספת של הויטמינים והמינרלים יש פחות ערך", טוענת אולגה רז, "ישנם דגנים הממולאים בשוקולד או מכילים צבעי מאכל שרחוקים מלהיות בריאים ורצוי להגדיר אותם יותר כממתקים מאשר דגני בוקר".

 

פרופ' רם רייפן:"רמת הספיגה של הוויטמינים בדגני הבוקר מוטלת בספק"

 

גם בעיני פרופ' רם רייפן, מומחה למחלות דרכי עיכול ותזונה אצל ילדים, רמת הספיגה של הוויטמינים בדגני הבוקר מוטלת בספק. "אין מספיק מחקרים אשר בדקו את נושא הספיגה של הוויטמינים והמינרלים בגוף והחברות המעשירות את המזון שאנחנו אוכלים רק מספרות לנו כמה ויטמינים הן הוסיפו ולא כמה באמת נספג לנו בגוף. בדגני בוקר, לדוגמא, רמת הספיגה היא נמוכה, ככל הנראה מנוכחות של סיבים תזונתיים המאטים את הספיגה של כל אותם תוספים".

 

אז על אילו דגני בוקר בכל זאת ממליצים הדיאטנים?

 

דגני בוקר מתוקים ואפילו משקאות ממותקים אמנם לא יגרמו לנזק בלתי הפיך, אך צריך לזכור כי המרחק בינם לבין אוכל בריאות הוא גדול מאוד

 

 לדעת אולגה רז, רצוי לבחור את אלו העשויים מדגנים מלאים ושאינם מכילים צבעי מאכל מלאכותיים ואחוזי שומן גבוהים. כדוגמא לכך היא מציינת את דגני הבוקר "ברנפלקס" של תלמה ו"אול ברן" של קלוגס.

 

תגובתה של חברת "תלמה"

 

מחברת תלמה יצרנית דגני הבוקר הפופולריים "שוגי" ו"כריות" נמסר בתגובה כי "סדרת דגני הבוקר של תלמה מציעה מגוון רחב של מוצרים ביניהם כאלו בעלי רמות סוכר שונות הנותנים מענה למגוון דרישות הצרכן. דגני שוגי וכריות פונים לקהל יעד של ילדים אשר מראים העדפה ברורה למוצרים מתוקים. ממבחנים שערכנו, אנו רואים כי כאשר ילדים טועמים מוצר שאינו מתוק מספיק הם נוטים להוסיף סוכר בצורה בלתי מבוקרת. לגבי תוספת הוויטמינים והמינרלים, תזונה נבונה כוללת בתוכה צריכה גם של ויטמינים ומינרלים. דגנים הינם בסיס מצוין להעשרה של ויטמינים ומינרלים ומהווים אמצעי להעשרת תפריט ילדים ברכיבים אלה. ישנם שילובים של ויטמינים ומינרלים עם רכיבים שונים, אשר עשויים לגרום לעיכוב בספיגה שלהם. יחד עם זאת, אין בספרות המדעית כל הוכחה לכך כי סוכר מעכב ספיגה שלהם".

 

אז למרות רמות הסוכר הגבוהות, אחוזי השומן המכובדים וריבוי הקלוריות עדיין לא צריך לראות בכל אותם מאכלים כאוייב. אכילה מתונה ולא יומיומית של חטיפים מלוחים, דגני בוקר מתוקים ואפילו משקאות ממותקים אמנם לא יגרמו לנזק בלתי הפיך, אך צריך לזכור כי המרחק בינם לבין אוכל בריאות הוא גדול מאוד, על אף ההעשרה של הוויטמינים והמינרלים. פרופ' רייפן מדגיש כי ילד בריא שאוכל תזונה מאוזנת אינו זקוק לתוספי מזון וההעשרה של כל אותם מאכלים היא אפקטיבית קודם כל כשהמוצר עצמו הוא בריא וטוב.

 

איך תדעו מה נכנס לו לפה?

האם נכון להפריד בין בשר וחלב עבור הלידים מטעמים בריאותיים?

אילו חטיפים עלולים לגרום לחנק?

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by