בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
סדר יום 
"אמריקן אפרל" מסתבכת קצת יותר מידי 
 
  צילום: אתר רשמי, אמריקן אפרל    
סדר יום |
 

על פי פרסומים חדשים, רשת האופנה שבנתה את שמה על ערכים של שוויון חברתי, בוחרת את עובדיה על סמך קריטריונים כמו עיצוב השיער ועובי הגבות. האם מכנסי הטייטס הנודעים מתחילים להתפורר?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

את שמה של "אמריקן אפרל" נוהגים להזכיר באותה נשימה יחד עם רשתות אופנה מובילות כמו "גאפ" ו-"h&m", אבל בזמן שהאחרונות מזיעות בעבודה על גיבושה של מדיניות סביבתית והומנית שמפומפמת בכלי התקשורת עד אין קץ, דווקא ממלכת הבייסיק, שהיתה הראשונה לחרוט על דגלה את סמל השוויון החברתי, זוכה לאחרונה בכותרות בזכות אין ספור שערוריות ופרובוקציות שקשורות בתנאי העסקת העובדים בחברה.

 

על מה המהומה?

 

כש"אמריקן אפרל" עשו את עלייתם המיוחלת ארצה בשנת 2007, קיבלנו לצד הטייטסים המפורסמים שמעטרים כיום את רגליה של כל תל אביבית, גם את המסר הברור שמדובר בחברה בעלת מצפון חברתי גבוה אשר נוהגת בעובדיה בהתאם. מאחורי תגי המחיר הגבוהים של בגדים הרשת הסתתרו אינספור הסברים סוציאליים שנימקו למה זה בסדר לפתוח את הכיס ולהוציא סכום תלת ספרתי על חולצת טריקו - חלק מהסכום, לטענת החברה, מופרש בסופו של דבר לעובדים הקטנים עבור הביטוח הבריאותי שלהם ואפילו למען לימודי האנגלית של חלקם.

 

 
 
 

השבוע נודע כי הרשת מכתיבה כללים ברורים לגבי טיפוח ולבוש כלפי עובדים שכבר עברו את הסינון הקפדני והם כוללים דגשים לגבי איפור, סידור השיער ואפילו מריטת הגבות

 

אז זהו שלא. "אמריקן אפרל" אמנם מתגאים באג'נדה של אנטי-גלובליזציה ומכירת סחורה תוצרת ארצות הברית בלבד, אך בפועל את כל אותם סווט-שופס שקמעונית האופנה כל כך להוטה לרחוץ ידיים מהם, היא מקיימת הלכה למעשה, רק מחוץ לגבולות סין ובתוך לוס אנג'לס, ותחת מעטה של חוקיות ואג'נדה חברתית נחרצת.

 

הבעיות התעוררו כאשר החברה האמריקנית והכל יכולה נחקרה על ידי כוחות ההגירה בארצות הברית לפני כשנתיים בחשד להעסקת עובדים לא חוקיים ללא אשרת עבודה. כנראה שכל זה לא היה אירוני מספיק אילולא "אמריקן אפרל" היתה פעילה בשנים האחרונות לקידום זכויות המהגרים וליגליזציה של הפועלים הזרים.

 

 

 
מצפון חברתי גבוה? פרסומת של אמריקן אפרל
 מצפון חברתי גבוה? פרסומת של אמריקן אפרל   צילום: אתר רשמי 
 
 

 אפליה לפי מראה חיצוני?

 

אם לא די בחקירות על רקע אישורי העבודה, הרי שרשת הענק לא עצרה שם והשבוע געשה רשת האינטרנט משמועות בדבר סינון ומיון של מועמדים לעבודה בחברה על בסיס של מראה חיצוני. אם לאחרונה התוודענו למדיניות ההעסקה של הקמעונית, שכללה בין היתר שליחת תמונת גוף מלאה של העובד הפוטנציאלי למשרדי החברה, הרי שהפעם מתגלה מציאות עגומה עוד יותר וזאת בזכות נהלי ההעסקה שדלפו וכללו הוראות מפורשות הנוגעות למראה החיצוני של המתמודדים למשרה.

  

כך למשל התגלה כי הרשת האמריקאית מכתיבה כללים ברורים לגבי טיפוח ולבוש כלפי עובדים שכבר עברו את הסינון הקפדני והם כוללים דגשים לגבי איפור, סידור השיער ואפילו מריטת הגבות שנועדו לשמר את המראה הטבעי והנקי שהקמעונאית מנסה לשווק גם במוצריה.

 

 
מקדמים את המראה הטבעי? מודעה פרסומית של אמריקן אפרל
 מקדמים את המראה הטבעי? מודעה פרסומית של אמריקן אפרל   צילום: אתר רשמי 
 

עוד בטרם התגלתה האמת המרה לגבי שיטת ההעסקה של החברה, שלחה נציבות של משרד התמ"ת (תעשיה, מסחר ותעסוקה) מכתב למשרדי החברה של "אמריקן אפרל" בלוס אנג'לס עם הבעת דאגה לגבי אי השוויון הנובע מהעסקה לפי מראה חיצוני. בתגובה השיבה "אמריקן אפרל" כי הסינון אינו מתבסס אך ורק על פי מראה חיצוני אלא משוקלל יחד עם פרמטרים נוספים.

 

אין ספק שיש משהו מטריד מאוד בהעסקת עובדת על פי קריטריונים כמו "שיער גולש" או "גוף חטוב" ולא על סמך שיקולים שקשורים לכישורים בלבד ואם נצרף לכך את השערורייה הקודמת נגלה תמונה מדאיגה של חברה שלא מצליחה לעמוד מאחורי עקרונותיה ונכשלת פעם אחר פעם.

 

 
התקבלה. מודעת קמפיין של אמריקן אפרל
 התקבלה. מודעת קמפיין של אמריקן אפרל   צילום: אתר רשמי 
 

החטא ועונשו

 

אם מקובל לחשוב שבעולם הבידור ועולם האופנה, מרבית הגופים והחברות יודעות למנף פרובוקציות ולהתעלות מעליהן, עושה רושם ש"אמריקן אפרל" לא מצליחה להשתחרר באלגנטיות מהאשמות המיוחסות לה. במאי האחרון נודע כי מניות החברה, שנסחרת בבורסה, צנחו ב-40% בוול סטריט עם הפסד תפעולי כולל המסתכם בסכום של 17.6 מיליון דולר עבור הרבעון הראשון של השנה בלבד.

 

אם ניקח בחשבון ש"אמריקן אפרל" גם נאלצה לאחרונה לפטר 1500 מעובדיה לאור סוגיית ההגירה והמסמכים נגלה כי מדובר ברשת שחטפה לאחרונה לא מעט מכות וקשה לדעת כיצד תתמודד עמם. יחד עם זאת ולמרות התחזיות הכלכליות הקודרות, לא היינו ממהרים להספיד את ענקית הבייסיק שכן מדובר בחברה שלמרות הכל מצליחה לשמר את המוניטין הגבוה שלה ואת הפופולריות שלה הן בתוך ארצות הברית והן בשוק הגלובלי.

 

דליפת המסמכים וכללי הסינון של העובדים ב"אמריקן אפרל" התרחשה בסמיכות רבה להעברת "חוק הפוטושופ" האוסר על העסקת דוגמניות שסובלות מתת משקל. יהיה מעניין לראות כיצד יתמודדו בעולם האופנה, שנמצא בחודשים האחרונים במגמה של עלייה במשקל, עם הקריטריונים המפלים אותם מכתיבה החברה בנוגע למראה החיצוני של עובדיה.

 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by