בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
חוזרים לבית ספר  
האם ניתן לאתר לקויות למידה לפני בי"ס? 
 
 פתאום נפל העיפרון     צילום: אימג'בנק / Getty Images    
חוזרים לבית ספר  |
 
רביד פלג

מקובל לחשוב כי לקויות למידה ניתנות לאיתור רק בגילאי בית הספר, בעוד חלקן נצפות כבר בגן הילדים. מהן אותן לקויות וכיצד ניתן להקל על העולל הקטן?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מי בעד איבחון מוקדם שירים את ידו (צילום אילוסטרציה אימג'בנק/gettyimages)
 מי בעד איבחון מוקדם שירים את ידו (צילום אילוסטרציה אימג'בנק/gettyimages)   

התפיסה המקובלת כיום בציבור הרחב היא כי לקויות למידה הן נחלתם של ילדים בגילאי בית הספר. תפיסה זו היא מוטעית בחלקה. נכון כי לקויות מסוימות ניתנות לאיתור ומופיעות רק כאשר הילד נדרש לראשונה ללמידת כישורים כגון קריאה וכתיבה, עם זאת, קיימים תחומים בהם נצפות לקויות למידה כבר בגילאי גן הילדים. מהן אותן לקויות? כיצד הן 'נראות'? ומה ניתן לעשות על מנת להקל על הילד? אהוד פריס, מאבחן דידקטי מוסמך ומנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל, מסביר.

מהי לקות למידה?

"לקות למידה היא לקות שאינה קשורה להפרעה גופנית או נפשית כגו אילמות, חירשות, חולשה גופנית, עיוורון, פיגור שכלי ועוד", מסביר פריס. "ככלל, לקויות למידה נחלקות לשני סוגים: אקדמאית ותפקודית. לקות למידה אקדמאית, נראית לרוב כאשר הילד מתחיל את לימודיו האקדמיים, במקצועות הלימוד כגון: קריאה, כתיבה וחשבון. לקות למידה תפקודית, היא זו הנראית כבר בגילאים הצעירים, כשמדובר בקשיים בתפקוד של הילד. כיוון שבגילאים הצעירים, העיסוק הוא בפן התפקודי התפתחותי, קשה לנבא כבר בגיל הגן לקויות למידה אקדמאים. כיוון שהמח וכשריו מתפתחים החל מהלידה ובמהלך גילאי בית הספר, חשוב לבחון התפתחותו של ילד בגיל הרך לעומת ההתפתחות הנורמטיבית המקובלת לגילו, רק אז לבדוק את הפערים, משמעותם וכד'".


לקויות למידה תפקודיות

"לקויות למידה תפקודיות יכולות לקחת חלק במספר תחומים כדוגמת תפיסה חזותית, זיכרון ומוטוריקה עדינה. תפיסה חזותית פירושה האופן שבו המוח קולט, מבין ומתרגם את אשר העין רואה. מבחינה תפקודית, מדובר ביכולת של הילד לסמן את הסמלים הגרפיים בצורה נכונה. לדוגמא, ילד שנדרש לצייר עיגול במרכז הדף ומצייר את העיגול באופן עקבי בצד הדף, יתכן וישנו ליקוי בתפיסה החזותית שלו. דוגמא נוספת, תחת תפיסה חזותית הוא נושא של 'קביעות צורה', על מנת שילד יוכל מהתבוננות להעתיק צורה פשוטה, עליו לתפוס את הצורה כצורה קבועה. קושי בהתמצאות במרחב מהווה אף הוא ליקוי בתפיסה חזותית.

כשלים בזיכרון

בתחום הזיכרון, קיימת שוב חלוקה לשלושה סוגים: זיכרון חזותי – לדמיין בראש את שאני רואה, זיכרון שמיעתי – לזכור את שאני שומע או מושמע לי ולחזור על כך, וזיכרון מילולי – לראות את המילים או הספרות שמוצגות לי ולהצליח לחזור עליהם. ילד שמתקשה לחזור על סיפור שזה עתה שמע, יתכן ולוקה בבעיה בתחום הזיכרון השמיעתי. התחום המוטורי תפקודי, מתמקד ממוטוריקה עדינה בלבד. ההסתכלות היא על כמות האיברים המופעלים לצורך התנועה. כשמדברים על ליקוי מוטורי, מדברים על תנועות המצריכות מספר מועט של איברים, כמו ציור. ילד שמתקשה לשרטט קווים כנדרש ממנו, ולא כתוצאה מבעיה בתפיסה החזותית, יתכן והליקוי הוא בתחום המוטורי".

 

כיצד מאבחנים?

 

"לא ניתן כמעט לאבחן באופן פורמלי מתחת לגיל שלוש. בשלוש השנים הראשונות, קשה מאוד לערוך אבחון שיניב תוצאות מהימנות וברורות. ראשית, לפני שפונים לתחום של לקויות הלמידה, יש לבדוק ולשלול בעיות פיזיות, קשיי שמיעה, מיקוד ראייה, דיבור וכד'. מלבד הבעיות הפיזיות שיש לבדוק, יש להעריך את התפקוד לעומת הבשלות הפיזית התפתחותית של הילד. כלומר, לא נטען שלילד יש קושי בתפיסה חזותית, כאשר הדרישה שלנו היא מעבר ליכולותיו ההתפתחותיות של הילד על פי גילו. אם כן נמצא פער בין הציפייה ההתפתחותית המסתמכת על גיל הילד, לבין ההתפתחות בפועל, ניתן לבחון האם מדובר בקושי הנובע מבעיה רגשית, מקושי תפקודי בתחום המוטורי, מקושי הנובע בבעיה בתחום התקשורת וכד'. בגילאי שלוש - ארבע, ניתן כבר לערוך אבחון פסיכולוגי, הבוחן הימצאותו של קושי רגשי הגורם לבעיה שעלולה להראות כליקוי התפתחותי. כאשר נשללים כל הגורמים שלעיל, בגילאי שש, ניתן לערוך אבחון דידקטי מלא, טרם העלייה לכיתה א', ולאבחן אם ישנם ליקויים תפקודיים, כמו גם ליקויים אקדמיים.

אם נראה כי ישנה בעיה, הפנייה הראשונה תפקידה לשלול בעיה פיזית - בריאותית, אחר כך, בגילאים המוקדמים, הפניייה תהיה לתחומי הפסיכולוגיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, על פי הקושי הנראה, ובגילאי שש או כאשר יש קושי ברור בתחום, כדאי לגשת למאבחן דידקטי העוסק בתחום לקויות הלמידה. באופן כללי, בגילאים הצעירים, המלצתי היא מפגש עם פסיכולוג, שכן הוא מעניק תמונה כללית, רחבה וביכולתו לייעץ לאיזה בעל מקצוע נכון וכדאי לפנות".

 

עצות לסיוע

תראו, ציירתי את הריבוע באמצע (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 תראו, ציירתי את הריבוע באמצע (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   

"במידה ונראה קושי תפקודי בגן ובבית, ניתן במקביל לפנייה לייעוץ מקצועי, לערוך שינויים והתאמות עבור הילד המתקשה. לדוגמא, גננת, שמבחינה בקושי של הילד, יכולה לתת לו הארכת זמן לשם ביצוע פעולה עימה הוא מתקשה. זמן, לרוב, לא מתקן את הבעיה, אך יכול לסייע ליישם אותה על הצד הטוב ביותר. פעמים רבות ילד מתקשה לענות על שאלה שנשאל במהלך מפגש שנערך בגן. ילד שכזה, במידה ותינתן לו תוספת זמן, יוכל לארגן מחשבותיו טוב יותר, ולהצליח לענות ולהביע את עצמו. הזמן הוא משאב קריטי ובהיותו מאפשר לילד התארגנות ועמידה במשימות, יש מקום להעניק לו מעט יותר ממנו, באופן שאינו מוציא אותו מן הכלל בצורה קיצונית. בנוסף, על הגננת להתייחס אל הילד כאל שווה בין שווים, כלומר לא להתנהג אליו כאל יוצא דופן או אז תתרחש החמרה של הבעיה, ומבעיה תפקודית גרידא, הוא עלול לסבול מבעיה חברתית, בעיה בדימוי העצמי וכד'".
טיפול או ריפוי?

"למשנתי, מקור לקויות הלמידה, הוא נירולוגי, מולד וקבוע. לכן, אין אפשרות לרפא לקות למידה, אלא לשפר את התפקוד. עבור כל לקות, קיימות שיטות לשיפור התפקוד, שהן למעשה שיטות עוקפות בעיה, כגון הוראה מתקנת. בתהליך האבחון מזהים את התחומים החזקים של הילד, יחד עם התחומים החלשים. לאחר מכן, לשם הטיפול, רותמים את החלקים החזקים לטובת אלו החלשים, ומשתמשים בהם בדרך אחרת ללמידה. הילד ילמד לקרוא, אך בדרך אחרת, על פי יכולותיו".

כל שאנו רוצים עבור ילדינו היא בריאות. פיזית, נפשית ותפקודית. כאשר אחד מן הדברים מופר, אנו תרים אחר הפתרון היעיל ביותר עבור הבעיה. בגילאים הצעירים, טיפול מוקדם הוא זה שקובע לעיתים ועושה את ההבדל. לקות למידה אינה מסכנת חיים, אך באבחון וטיפול מוקדמים ונכונים, נוכל להעניק לילדינו, יחד ולצד הקושי, את הסיכויים הטובים ביותר להצלחה.

 

למבצעים שלכם לקראת שנת הלימודים החדשה לחצו כאן >>

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by