בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
חוזרים לבית הספר  
כיצד תשפרו את יכולות הריכוז של הילדים שלכם? 
 
 מהיום לא מדלגים     צילום: אימג'בנק / Getty Images    
חוזרים לבית הספר  |
 

שיפור הזיכרון, פתרון בעיות, יכולת ריכוז ואנרגיה, כל אלו מיוחסים לארוחת הבוקר בלבד. אז מה תציעו לילדים? טיפים שיפתחו לכם את היום

 
 
 
 
 
 
 
 
 

מחקרים מלמדים כי ארוחת בוקר מזינה משפרת את תפקוד המוח, מעודדת למידה ואפילו משפרת את ציוני המבחנים. החזרה ללימודים ולשגרה, היא הזדמנות לרענן קצת את המודעות לבריאות.

 

לא הייתם חושבים לצאת לטיול ארוך כשמיכל הדלק באוטו שלכם ריק, אבל רבים מאיתנו נוטים לדלג על ארוחת הבוקר. כולנו יודעים מה קורה כשהדלק במכונית אוזל: המכונית נעצרת. כך גם המוח שלנו מתפקד. אך שלא כמו מכונית, הגוף האנושי יודע איך "לפרק" את עצמו, כדי להפיק את ה"דלק", כאשר המוח דורש לתפקד - הגוף מתחיל לפרק רקמות שריר חיוניות, והופך את הפרוטאין לסוכר.

 

מחקרים אחרונים שנערכו בעולם מצאו כי כי ארוחת בוקר חשובה לכל בני המשפחה, אך לילדים ומתבגרים, שגופם נמצא בתהליכי גדילה, היא חשובה באופן במיוחד. הרבה אנרגיה מושקעת מצד ההורים בחשיבה על איזה בתי ספר לרשום את הילדים, אך יצירת התנאים הראויים ללמידה חשובים לא פחות.

 

ממה צריכה להיות מורכבת ארוחת הבוקר?

 

ארוחת הבוקר יכולה להיות פשוטה ומזינה, כזאת שבני המשפחה הממהרים לפעילותם היומית יכולים להכין במהירות ובקלות. בדרך כלל רצוי להציע ארוחת בוקר המורכבת ממנת חלבון, ופחמימות (עמילן). ארוחה כזו תמנע ירידה חדה ברמת הסוכר למשך מספר שעות. ירידה חדה ברמת הסוכר פירושה הפחתת רמת האנרגיה והופעת סימני רעב כמו כאבי בטן וכאבי ראש.

 

יתרון מס' 1: ביצועים קוגניטיביים

 

ארוחת הבוקר מאפשרת הגדלת משך הריכוז, שיפור בתהליך פתרון בעיות ושיפור הזיכרון. מחקרים מראים כי ארוחת בוקר מזינה משפרת את תפקוד המוח, מעודדת למידה, מעלה את ציוני המבחנים ומפחיתה סימני רעב כמו כאבי בטן וכאבי ראש, מתח בשרירים ועייפות - כולם גורמים המפריעים ללמידה. ארוחת בוקר מזינה כחלק מתזונה מאוזנת מפחיתה את הסיכון למחלות ולהיעדרות מבית הספר ומסייעת לילדים להתרכז טוב יותר ולהשלים משימות מורכבות בבית הספר ובמהלך היום.

 

יתרון מס' 2: ביצועים התנהגותיים טובים

 

ילדים שאכלו ארוחת בוקר מרגישים טוב בבית הספר, הם יצירתיים ולכן רגועים יותר. יש להם אנרגיה להשתתף בפעילויות הפיזיות השונות ובמשחקים. ילדים אלה מוכנים לשתף פעולה עם ילדים אחרים ומסוגלים ליהנות מאינטראקציות חברתיות.

 

יתרון מס' 3: שמירה על המשקל

 

אמונה רווחת בציבור היא שניתן להרזות על ידי דילוג על ארוחות. זו טעות! אכילה לא מסודרת גורמת לצריכה גבוהה יותר ולא מבוקרת של מזון, לכל אורך היום. מחקרים שנעשו מראים שמשקלם של ילדים שאוכלים ארוחות מסודרות נוטה להיות מאוזן, בעוד שילדים שמדלגים על ארוחת הבוקר נוטים לפתח רעב מתמשך, שמביא אותם לצרוך שומנים וסוכרים מיותרים. ילדים (ומבוגרים) האוכלים ארוחת בוקר, משיגים ביתר קלות את הצרכים התזונתיים היומיים המומלצים.

 

מה מומלץ לאכול?

תפריט ארוחת הבוקר יכול להיות פשוט וקל להכנה. ילדים ומתבגרים האוכלים כוס דגני בוקר (רצוי מלאים) בחלב, ומשלימים ארוחה זו עם כריך, גבינה, פרי וירק בביה"ס, מקבלים חלק נכבד מרכיבי התזונה הנדרשים להם במהלך היום. חשוב (במיוחד לילדים) שארוחת הבוקר תכיל מאזן נכון של פחמימות, חלבון ושומן. הגוף מעכל תחילה את הפחמימות והן נכנסות לזרם הדם ראשונות. ללא חלבון או שומן התהליך הוא מהיר יותר, רמת הסוכר בדם יורדת במהירות ועלולה לפגוע ביכולתו של הילד להתרכז ולתפקד ביעילות. חלבון ושומן מבטיחים אספקה קבועה יותר של אנרגיה בשעות הבוקר. לכן, עדיף לאכול לחם בגבינה או טוסט עם גבינה צהובה בצירוף כוס חלב ולא להסתפק בלחם מרוח בממרח מתוק ושתייה ממותקת.

 

 

 
 

תפריטים אפשריים לארוחת בוקר:

הוסיפו קצת ויטמין C
 הוסיפו קצת ויטמין C 
 צילום: אימג'בנק / Getty Images 
 

• כוס חלב + דגני בוקר

• גביע יוגורט + פרי

• פרי + גביע קטן של גבינה לבנה (במגוון טעמים)

• פרוסת לחם + גבינה צהובה (אפשר להוסיף רוטב פיצה, קטשופ, פרוסות עגבנייה ועוד)

• משקה מהיר של יוגורט + פרי במערבל

• "פרפה בוקר" בכוס שקופה: שכבת יוגורט פרות, שכבת פרי טרי פרוס, שכבת דגני בוקר פריכים.

 

10 כללים להקניית הרגלי אכילה נכונים אצל ילדים:

 

1. חשוב להקפיד על ארוחת בוקר, המספקת תחושת שובע, רגיעה וריכוז.

2. חשוב לאכול ארוחות קטנות מזינות לאורך היום, ולקחת ללימודים ארוחת 10.

3. שתו מים, הם אינם מכילים קלוריות ומזרזים את תהליכי העיכול ואת קצב חילוף החומרים.

4. חשוב לתמוך בילד עם נטייה להשמנה ולעזור לו לסגל לעצמו הרגלי אכילה נכונים.

5. הרחיקו את הפיתויים מהבית, כך קל יותר להתגבר על החשק.

6. כשאתם קונים ממתקים הביתה, השתדלו לא להגזים בכמות.

7. הקפידו על זמני אכילה מסודרים וקבועים.

8. עשו קניות והכינו אוכל ביחד.

9. איכלו הרבה ירקות ופירות, המכילים ויטמינים וסיבים חיוניים.

10. כשמתגלים חסכים תזונתיים הנובעים מאכילה לא מאוזנת, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע.

 

רכישת הרגל ארוחת הבוקר דורשת זמן וסבלנות אך זהו אחד מן ההרגלים הבריאים שאימוצם בשלב מוקדם בחיים, עשוי למנוע בעיות בריאות הקשורות לתזונה לקויה. זכרו כי תכנון תזונה נכונה הוא חלק מן ההכנות לביה"ס. תזונה נכונה חיונית להתפתחות גופנית ורגשית ולהשגת הרגלי אכילה בריאים ובריאות טובה בהווה ובעתיד.

 

הכתבה באדיבות שרית עטיה שמואלי, דיאטניות קלינית ל"מועצת החלב".

 

כיצד ניתן לאתר לקויות למידה לפני גיל בית ספר?

איזה סוג שיער וצבע לא אוהבות הכינים?

איך תתכוננו לכיתה א'?

הצעות לממרחים מיוחדים לכריך בי"ס >>

כיצד תגרמו לילדים שלכם להתעניין בכריך?

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by