בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
מטיילים בעולם 
10 שדות התעופה המסוכנים בעולם 
 
 שדה התעופה הנסיכה ג'וליאנה - האי סנט מרטין, האיים הקריביים    צילום: כל התמונות ערוץ ההיסטוריה    
מטיילים בעולם |
 

הרים גבוהים, רוחות משתנות, מערבולות, מסלול קצר, מזג אוויר הפכפך ואפילו הולכי רגל שמטיילים על המסלול בחופשיות - כל אלה הופכים את שדות התעופה הקטנים וגם הגדולים והבינלאומיים למסוכנים מאוד. יש מקומות בהם תמצאו רק אחד או שניים מהדברים שהוזכרו ויש כאלה שקורה בהם הכל. לפניכם הרשימה המפחידה לפניכם הרשימה המפחידה כפי שתשודר בערוץ ההיסטוריה

 
 
 
 
 
 
 
 
 

כשאנחנו עולים על מטוס, אנחנו הרבה פעמים חוששים מתקלות טכניות, מחבלים או סתם משהו שיהרוס לנו את הטיסה והחיים, אבל כמה מחשבה אנחנו מקדישים לשדות התעופה שמהם יוצאות הטיסות או אליהם אנחנו אמורים להגיע?

 

האם שדה התעופה הזה בכלל ערוך לקבל טיסות או שהוא נבנה לפני יותר מחמישים שנה וכבר מזמן אינו עומד בתקנים המחמירים של עולם התעופה של המאה ה-21? האם המסלולים שלו בנויים נכון או שהקבלן התקמצן על החומרים וקיצר את המסלולים? אלה רק חלק מהשאלות שהיינו יכולים לשאול את עצמנו, אבל במקום זה אנחנו מעדיפים לטמון את הראש בחול ולהמשיך לטוס.

 

אבל בערוץ ההיסטוריה דווקא כן החליטו להתעמת עם הנושא והכינו ספיישל שמדרג את עשרת נמלי התעופה הכי מסוכנים בעולם. אז לפני שאתם מתכננים נופש בסן בארט, בדקו אם הוא נמצא ברשימה שלפניכם.

 

 

10. לינדברג - סן דייגו, ארה"ב

 

נמל התעופה הבינלאומי לינדברג נקרא על שם חלוץ התעופה צ'ארלס לינדברג, שטס מסן דייגו בשנת 1927 לפריז. בשנים הרבות שעברו מאז אותן הטיסות הראשונות, העיר סן דייגו גדלה והתפתחה מסביב לשדה התעופה, הדבר יצר מצב שבו הטייסים חייבים לנווט בזהירות סביב הבניינים וגורדי השחקים של העיר. למרבה הפלא, הבעיות הרגילות של פני השטח, מזג האוויר הערפילי ועומס טיסות בשדה, הן לא הבעיות הכי קשות, אלא דווקא העיר עצמה והקרבה המוגזמת לביניינים ובייחוד החניון בגובה 30 מטר שממוקם רק 180 מטר קו אווירי מקצה מסלול הנחיתה. ולמרות ששדה התעופה עומד בכל הסטנדרטים הנוגעים למרחק מהביניים, עדיין חוששים כל מומחי התעופה שזה טיפה קרוב מדי.

 
 

9. פונצ'ל - האי מדיירה, פורטוגל

נמל התעופה הפורטוגלי פונצ'ל מסוכן בעיקר בשל מיקומו. הוא נחצב בצלע הר ויש לו מסלול שנמשך לתוך האוקיינוס. היות והמסלול שלו נחשב קצר מדי ואף גרם לאבידות רבות בנפש, הוא הורחב בצורה מלאכותית אל תוך הים ונבנה על עמודים תומכים. אמנם המסלול נחשב תקין, אבל מי שמפספס בכל זאת את הקצה, צפויה לו נפילה של 18 מטר אל תוך המים. בנוסף נושבות בקרבת המקום רוחות חזקות משני צידי המסלול, אבל בכיוונים שונים וציפורי הים גם הן לא נותנות מנוח לטייסים.

 
 
 

8. מחוז איגל - הרי רוקי, קולורדו, ארה"ב

מדובר בשדה תעופה שממוקם בתוך הרי הרוקי והטייס שמגיע לשם חייב להכיר את תנאי מזג האוויר הקשים שם ואת תנאי השטח הלא פחות קלים. מזג האוויר באזור משתנה ללא הרף - שלג, גשם, ערפל, רוחות חזקות ועוד. שדה התעופה ווייל נחשב לאחד משדות התעופה המאתגרים שקיימים בארה"ב. השדה ממוקם בעמק שסביבו הרים גבוהים שמגיעים עד ל-3,600 מטר, מה שאומר שהמטוס צריך לטוס גבוה כדי לעבור את ההרים ואז לרדת שוב נמוך כדי לנחות בזמן, והכל במזג האוויר הקשה השורר באיזור רוב ימות השנה. אגב, לא כל טייס יכול לנחות שם, אלא רק טייסים מנוסים שמכירים את האיזור, שעברו בדיקות מיוחדות, ונוחתים בו לפחות פעם ב-18 חודשים.

 

 
 

7. קורשבל - האלפים הצרפתיים, צרפת

שדה התעופה קורשבל נכנס לרשימה בגלל מסלול נחיתה קצר במיוחד מצד אחד וגם מסוכן מצד שני שאף מכונה "מסלול השדים". לא מדובר במסלול ישר כמו שאתם מכירים, אלא במסלול בעל שיפוע של 18.5 מעלות. השיפוע הקיצוני נבנה מתוך הכרח, כי בכל האיזור ההררי המושלג לא היה מקום טוב יותר לבנות מסלול שישרת את באי אתר הסקי הסמוך.

 
 

6. קאי טאק - הונג קונג

נמל תעופה של קאי טאק נסגר ב-1998, עקב תאונות מרובות ועקב תנאים כמעט בלתי אפשריים לנחיתה בו. הבעיה העיקרית הייתה הגישה אל המסלול, הטייסים היו חייבים לזהות נקודת ציון בולטת על הקרקע כדי לסמן את נתיב הגישה שלהם, ולפעמים הן פשוט לא היו מצליחים לנווט בין הבינינים וההרים כראוי, עד כדי כך שבשנת 1993 אחד המטוסים החליק בסוף המסלול אל תוך המים הרדודים. למרות שהשדה נסגר, ישנם טייסים שמתגעגעים לאתגר שהוא הציב מולם בנחיתה ובהמראה.

 

 

 
 

5. שדה התעופה הבינלאומי - גיברלטר

יש שלוש בעיות מרכזיות שבזכותן נכנס שדה התעופה של גיברלטר לרשימה. בעיה הראשונה קשורה לגבולות - גיברלטר נשלטת מאז המאה ה-18 על ידי הבריטים שכבשו אותה מהספרדים. כל האיזור מסביב לגיברלטר שייך לספרדים, שעד לא מזמן פשוט לא אישרו למטוסים לעבור בשטח האווירי שלה בדרך לגיברלטר, מה שכמובן צימצם את מרחב התמרון של הטייסים. הבעיה היותר גדולה היא הרוח שנקראת רוח "לבנטיני" שנוצרת בפסגת סלע גיברלטר ויוצרת מערבולות אוויר קשות עבור הטייסים. והבעיה השלישית והכי חמורה, היא כביש נסיעה בעל 4 נתיבים שעובר באמצע מסלול הנחיתה, כך שכשיש מטוס שאמור לנחות, תנועה הרכבים והולכי הרגל נעצרת מאחורי מחסום. כמובן שהדבר יוצר מצבים מסוכנים לא פעם, רק נסו להשוות את זה למפגש רכבות וכבישים אצלנו, תבינו את גודל הבעיה.

 

צפו בקטע מתוך הסרט "שדות התעופה המסוכנים בעולם" כדי לראות אנשים פשוט נעצרים באמצע המסלול:

 

4. נסיכה ג'וליאנה - האי סנט מרטין, האיים הקריביים

מדובר באי קטן שמהווה שער לאיים הקריביים וכך הופך את שדה התעופה לעמוס במיוחד. אבל הסכנה האמיתית טמונה במיקומו של השדה. המטוסים חייבים להמריא בנטיה חדה, כדי לחמוק מההרים בגובה 800 מטר שנמצאים מאוד קרוב למסלול. צידו השני של המסלול מסתיים כמעט בים - יותר נכון בכביש מכוניות והולכי רגל ואנשים שמשתזפים על החוף בזמן שהמטוס כמעט נוגע בהם בנחיתה. למרות הסכנה הברורה, מדובר בנקודה הכי טובה והכי פופולרית לצפייה במטוסים נוחתים.

 

 
 

ואם כל זה לא מספיק לכם, אז תנסו לעמוד בהדף של מטוס גדול שמתחיל בהמראה - אנשים פשוט נעמדים בקצה המסלול בציפייה ברורה שהמטוס יעיף אותם אחורה. ה"בילוי" המפוקפק הזה זכה לשם "רכיבה על הגדר" היות והאנשים שם פשוט נאחזים בחוזקה בגדר כדי לשרוד.

 

צפו בקטע שמתעד את ה"בליינים" עפים ברוח:

 

3. גוסטב ה-3 - האי סנט בארט

מדובר בשדה תעופה קטן שנמצא רק כ-12 דקות טיסה מהאי סנט מרטין, אבל יש כאן את מסלול הנחיתה הכי קצר באורך 640 מטר בלבד, מה שהופך אותו מיידית למסוכן מאוד. טייסים שמאוד רוצים לנחות שם, חייבים לקבל רשיון נחיתה מיוחד, עבורו הם צריכים להתאמן רבות (כולל בתנאי מזג אוויר שונים) וללמוד איך עושים את זה במדויק, אחרת הדבר יעלה להם בחייהם ובחיי הנוסעים. טייס שמקבל רישיון במקום כה מסובך, יכול אחר כך להטיס כל כלי טייס בכל מקום בעולם.

 
 

2. טנקונטין - הונדורס

נמל התעופה הבינלאומי טונקטנטין, אמנם ממוקם במקום השני ברשימה, אבל רבים מגדירים אותו כנמל הכי מסוכן בעולם. אם במקום השלישי נמצא המסלול הקצר ביותר למטוסים קטנים, אז בהונדורס תמצאו את המסלול הכי קצר לטיסות בינלאומיות של מטוסים גדולים. בנוסף לזה גם נתיב הגישה כך כל מסובך שם, עד שהטייסים חייבים להנחית את המטוסים בצורה ידנית תוך תשומת לב לנקודות ציון ממשיות מחוץ לחלון כגון בית ספציפי עם בריכה או כביש ראשי. המקום חווה כמה וכמה תאונות קשות כשאחרונה בהן הייתה בשנת 2008 כשמטוס החליק מהמסלול אל תוך הכביש שמתחת. בעקבות זאת האריכו את המסלול על חשבון נתיב התחבורה שעבר שם עד אז.

 
 

1. טנזינג-הילארי - לוקלה, נפאל

שדה התעופה הזה מאחד בתוכו את כל המשתנים שעומדים לרעת כל שדות התעופה שהוזכרו ברשימה - הרים גבוהים, רוחות משתנות, מערבולות, מסלול קצר, מזג אוויר הפכפך וכמובן הולכי רגל שמטיילים על המסלול בחופשיות. זהו אחד ממסלולי ההמראה התלולים בעולם, בעל שיפוע של 12 מעלות ואחד הקצרים באורך 490 מטר שבסופם יש תהום של 610 מטר.שדה התעופה נקרא על שמם של טנזינג נורגיי ואדמונד הילארי - המטפסים הראשונים על הר האוורסט.  התיירים שרוצים להגיע לאיזור, חושבים רק על האוורסט ועל טיפוס הרים ורק במטוס הם מבינים שכדי להגיע לאוורטס הם חייבים קודם כל לנחות באיזור מאוד הררי. במקום לא חסרות תאונות קשות, אחרונה מהן קרתה ב-2008 וגבתה 19 קורבנות.

 
מטוס על המסלול הלא כל כך ישר
 מטוס על המסלול הלא כל כך ישר 
 

התוכנית המלאה "שדות התעופה המסוכנים בעולם" תשודר בערוץ ההיסטוריה יום שישי, 8 באוקטובר, בשעה 22:10. שידור נוסף למחרת, שבת 9.10 בשעה 14:10 ובשעה 23:00.

 

10 המקומות הכי טובים בעולם לצלילה עם שנורקל 

 

10 רכבות ההרים הכי מפחידות בעולם

 

המקומות הכי מטורפים בעולם לקפיצות בנג'י

 

10 החוויות האולטימטיוביות, כולל שחיה עם כרישים וטיסה במטוס מיג

 

בחזרה לערוץ התיירות>>

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by