בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
סדר יום 
נשים קטנות: העולם שייך לצעירות. מידי 
 
 אין קץ לתמימות? מתוך הפקת לוליטות בווג    צילום: סריקה    
סדר יום |
 

מגזיני האופנה ומודעות הקמפיינים הפרסומיים שופעים לאחרונה בדימויים פרובוקטיביים וסקסואליים של ילדות שפגעי הזמן עוד לא ניכרים על פניהן. הו, לוליטה, גרסת תעשיית האופנה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

מאז ומעולם, תעשיית האופנה השתדלה למתוח את גבולות הנורמות החברתיות והטעם הטוב. בחודשים האחרונים, התופעה שבוחנת, יותר מכל, אם השומר המוסרי שלנו לא נרדם במשמרת, היא טרנד ה"לוליטות" מעורר המחלוקת, המציג ילדות צעירות כנשים פתייניות.

 

מבדיקה קצרה בוויקיפדיה עולה כי המושג "לוליטה" השתרש כביטוי שמשמעותו ילדה או נערה מאוד צעירה, המתלבשת ומתנהגת באופן מפתה שאינו הולם את גילה. השימוש שעושה תעשיית האופנה בצילומי "לוליטות", ילדות או נערות פתייניות, חושף את היחס הדואלי, ויש שיאמרו, הצבוע, של החברה לנשים הקטנות. מחד, הפדופיליה היא טאבו מוקצע שאין עליו עוררין, ומאידך, הרדיפה הכפייתית אחר מעיין הנעורים מאדירה את ההנאה הוויזואלית מאותן הילדות, שפגעי הזמן עוד לא ניכרים על פניהן.

 

 
הפקת לוליטות, מתוך גליון ינואר 2011 של ווג פריז
 הפקת לוליטות, מתוך גליון ינואר 2011 של ווג פריז   צילום: סריקה 
 

אם רק נפקח מספיק את העיניים, ניווכח לעובדה: אנו מוקפים בדימויים של ילדות צעירות שעברו סקסואליזציה עכשווית ותוהים מה קרה לתמימות. בארצות הברית התופעה תפסה מימדים מפלצתיים - סלוני טיפוח לילדות בלבד, מניקור לבנות שש, חזיות פוש-אפ לבנות תשע וערכות להרכבת עמוד חשפניות במחלקות הצעצועים. לראייה, ליין בגדי בנות, לילדות מה"שכונה", שהוציאה הכוכבת האמריקאית ביונסה. כן, כן, הילדה חובשת כובע סרסורים.

 

 
מה לעזאזל ביונסה חשבה לעצמה?? מודעת פרסומת לליין בגדי הילדים של הכוכבת House of Dereon
 מה לעזאזל ביונסה חשבה לעצמה?? מודעת פרסומת לליין בגדי הילדים של הכוכבת House of Dereon   צילום: House of Dereon 
 
 

אבל לא רק ביונסה אחראית למחדל, הסקסואליזציה של הילדות מונעת גם מטרנד האימהות שמעודדות את בנותיהן הקטנות להתלבש ולהתנהג כמו גרסת המיני של עצמן (מי אמר סורי קרוז?). ברצינות, לא עדיף ציוואווה מיניאטורית?

 

כיום יש המון ילדות שמתבגרות מהר, בעיקר חיצונית, ודורשות להיראות בהתאם. אבל כמו כולנו, ילדים בסך הכול רוצים להשתלב, כשהילדות רואות את עצמן אך ורק כמושאי תשוקה (ולא כנשים מורכבות, בעלות תחומי עניין מגוונים, כישרונות וזהויות מרובות) ונחשפות במגזיני האופנה לייצוגים של נשים כמוצגות אך ורק כחתולות מין מיוחמות עם מבט של "בוא למיטה" בעיניים, הן ירצו להעתיק ולחקות את הדימוי.

 

לא לבעלי לב חלש: ילדות בלנז'רי רוקדות בחושניות לצלילי "סינגל ליידי'ז"

 

 

גיליון דצמבר-ינואר של ווג פריז חולל סערה והעלה את הנושא למרכז סדר היום הציבורי. באופן אירוני, הגיליון, שנערך כולו על ידי מעצב העל טום פורד, מתמודד באופן ביקורתי עם סוגיות של גיל ויופי ולא מנסה להסוות את הפרובוקציה המינית. ההפקה, שצולמה על ידי שריף חמזה וסוגננה על ידי מלאני הוין, מכונה Cadeaux (מתנה בצרפתית) מציגה ילדות-דוגמניות מאופרות בכבדות, לבושות ומאובזרות בבגדי ותכשיטי ערב של טובי המעצבים.

 

הצילומים טעונים במטען מיני ואפל, מנוגד לחלוטין לנימה הילדותית התמימה שנשקפת מפני הבנות. הניגודיות בין המראה העשיר, הראוותי והמפתה של הילדות והרקע לבין ההבעות החתומות על פניהן חושפת את הצביעות של עולם האופנה והקוראים הנאמנים.

 

 
התמודדות ביקורתית עם הסוגייה. ההפקה בדליון ווג
 התמודדות ביקורתית עם הסוגייה. ההפקה בדליון ווג   צילום: סריקה 
 

אך כאן אצלנו, מודעות וביקורתיות מאיתנו והלאה. קחו לדוגמא את הקמפיין האחרון של חברת TNT, שעושה שימוש ציני וכמעט מסוכן במיניות נשית-ילדותית. את הקמפיין הוביל הבוי טוי של מדונה, חסוס לוז ולצידו הדוגמנית אירינה דניסובה. הצילומים הפרובוקטיביים מציגים את השניים בשלל תנוחות ממחלקת הוידאו למבוגרים בלבד.

 

הדוגמנית המתערטלת דניסובה אמנם נולדה ב-1991, כך שמבחינה חוקית מדובר בבגירה ולא קטינה (וכאן מגיעה לשיאה הערמומיות הא-מוסרית של הרשת) אך מדובר בבחורה רזה בצורה קיצונית, בעלת מימדים קטנים לגילה ותווי פנים ילדותיים באופן מיוחד. לא הייתם נותנים לה יום מעל 12. הרשת ספגה תלונות וביקורות שליליות רבות על המיניות הילדותית של הדוגמנית שמעוררת אי נוחות ודחייה מן הקמפיין.

 

 
לא הייתם נותנים לה יום מעל 12. מתוך קמפיין החורף של TNT
 לא הייתם נותנים לה יום מעל 12. מתוך קמפיין החורף של TNT   צילום: יניב אדרי 
 

ה'איט (בייבי) גירלס'

אלמנט נוסף שתורם למיסודה של אופנת הנשים הקטנות הוא תופעת ה'איט גירלז' - אותן צעירות (לפעמים צעירות מידי) שמוכתרות מידי עונה ל'יפות והנכונות של הרגע' והופכות מייד למובילות אופנה. החברות הכי טובות, תעשיית האופנה והוליווד, תמיד הלכו יד ביד, ואכן גם בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה צצות לאחרונה כוכבות צעירות (מאוד) שהופכות למובילות טרנדים חמים ורעננים.

 

בטח שמעתם לאחרונה את השם אל פנינג. השחקנית הת ה-12 החלה את דרכה בהוליווד כבר ביל 3, בתחילה לצידה של אחותה הגדולה דקוטה, ובהמשך פרשה לקריירה קולנועית ענפה משל עצמה. השנה אל מככבת בסרטה המדובר של סופיה קופולה "אי שם" ובגילה הצעיר הספיקה להגיע למעמד של אייקון אופנה ולייצר לעצמה סגנון עדכני ופלרטטני.

 

 
בת 12! אל פנינג
 בת 12! אל פנינג   צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 

המקבילה הברונטית של פנינג היא היילי סטיינפלד בת ה-14, המועמדת לאוסקר השנה על תפקידה בסרטם החדש של האחים כהן "אומץ אמיתי". עדיין לא ידוע אם סטיינפלד תזכה בתואר שחקנית המשנה הטובה ביותר, מה שבטוח שבתואר המתלבשת הכי טובה על השטיח האדום, היא כבר זכתה. הסטייליסטים של סטיינפלד מטיבים בבחירת שמלות מעצבי העל, שמותאמות במיוחד למידות גופה, היוצרות סטייל בוגר ומוקפד במיוחד.

 

 
בת 14! היילי סטיינפלד
 בת 14! היילי סטיינפלד   צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 

נסכם במילותיה של ההוגה הפמיניסטית הצרפתייה, סימון דה בובואר, "אישה לא נולדת אישה, אלא נעשית אישה". השאלה היא איזו מין אישה?

 

>>> ילדי הסלבס: אייקוני אופנה בטרם עת

>>> לוק א-like: להתלבש כמו אל פנינג

>>> בחזרה לאופנה ולייף סטייל

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by