בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
עולם היופי 
הסגולות הבריאותיות של צלחת הסדר  
 
 מרור על שום מה    צילום: Getty Images / אימג'בנק    
עולם היופי |
 

מריחת חזרת על העור כדי להשכיח כאבי שרירים, טיפול בכאבי פרקים במרור וניקוי הגוף באמצעות כרפס - כל מה שאפשר לעשות עם מרכיבי החג מחוץ לקערת הפסח

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חזרת כתוספת לגפילטע פיש
 חזרת כתוספת לגפילטע פיש 
 צילום: דן פרץ 
 

הידעתם שלחלק מהמאכלים שמונחים על קערת הסדר יש סגולות רפואיות? חזרת, מרור, כרפס ואפילו החרוסת -לא עושים עצירות, צרבת או פריחה על העור, אלא מכילים ויטמינים, סידן, ברזל וערכים בריאותיים נוספים. הנטורופתית איה הוד והתזונאיות מרב גודוביץ ונטע ברי עושות סדר בצלחת החג.

 

חזרת

 

אחד המזונות, שהכי מתקשרים עם חג החרות ומצריכים לא מעט אומץ כדי להכניסם לגוף, היא החזרת. החזרת מסמלת את המרירות והקושי שבעבדות. מבחינה תזונתית היא מכילה סידן, ברזל, מגנזיום, אשלגן וויטמינים 2B, 1B וויטמין C.

 

אחד היתרונות הבולטים והמוכרים של החזרת הוא, פתיחת הסינוסים ודרכי הנשימה. זו הסיבה, שברפואה העממית נהגו לעשות בה שימוש לטיפול בברונכיט, שיעול, סינוסיטיס ובעיות של דרכי הנשימה.

 

החזרת ידועה כממריצה ואף מחזקת את המערכת החיסונית, מסייעת לטיפול ומניעה של התקררות, שפעת, כאבי גרון ועוד. כמו כן, מיוחסות לה תכונות אנטיביוטיות ואנטי-בקטריאליות. עושה רושם, שהחריפות הכל כך עזה מסוגלת לחטא כמעט כל דבר שיעמוד בדרכה.

 

למרות חריפותה, ניתן לעשות בה שימוש חיצוני. מריחת חזרת על העור (זהירות מכוויות) עשויה לשכך כאבי שרירים עקב תכונתה הממריצה, שמסייעת להוביל דם לאזור הכואב בדומה לפעולה של משחות מחממות.

 

חשוב לציין כי, חריפותה של החזרת לא תטיב עם הסובלים מכיב קיבה (אולקוס). יש לעשות בה שימוש מושכל ולהיזהר עם כמויות לילדים מתחת לגיל 6.

 

מרור

חסה מתחפשת למרור
 חסה מתחפשת למרור 
 צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 

המרור כשמו כן, הוא ירק מר והוא פורח בעיקר באביב. לעיתים, החזרת מייצגת את המרור בצלחת הפסח, אך מדובר בשני דברים שונים. בחג ניתנת האפשרות להשתמש בכל ירק שהעלים שלו מרים כגון עולש, חסה מרה ושורש חזרת כמייצגים של המרור .

 

ברפואה העממית, המרור משמש כמו החזרת לטיפול בתולעים, טפילים ופרזיטים במעיים ועוזר לחטא את מערכת העיכול. הוא מעורר ומסייע לייצור מיצי מרה ועוזר לגוף לפנות רעלים (דה טוקסיפיקציה), על ידי פעילות כבדית. המרור מוכר גם כטיפול לכאבים ומחלות מפרקים והשרף החלבי, שיוצא ממנו (בדומה לחלב התאנה) מטפל ביבלות. מבחינת ויטמינים ומינרלים ניתן למצוא במרור את ויטמין B ו-C, אשלגן וסידן.

 

כרפס

סלרי מנקה את הגוף
 סלרי מנקה את הגוף 
 צילום: flickr, Public Domain Photos 
 

את הכרפס יכול לייצג תפוח האדמה או כל ירק ושורש אחר כגון סלרי, שורש פטרוזיליה או צנונית. אפשר לשלבו בתבשילים השונים בשולחן החג ואף להוסיפו למיצים אותם ניתן לסחוט בבית. כחלק מהניקוי של הגוף ניתן גם לטחון, לחלוט את הזרעים שלו, ולשתות כחליטה יחד עם זרעי שומר ואניס, קמומיל ומליסה, בתום ארוחת החג הכבדה, על מנת להוריד נפיחות ולמנוע גזים.

 

הכרפס ידוע כמקור מעולה לסידן ומסייע לספיגתו בגוף. בתהליך ניקוי הגוף מומלץ מאוד להוסיפו לכל כוס מיץ ואף לנשנש אותו כך סתם, מאחר והוא מוריד את הצורך בסוכרים ואת הכמיהה למתוקים. יעילותו תורגש במערכת העיכול, אך יש לו השפעה מיטיבה גם על מערכת העצבים ולכן הוא יסייע להרגעה ולשינה טובה. כירק המכיל כלורופיל הוא מופלא לכבד ולמערכת הנשימה ומיטיב מאוד עם בעלי לחץ דם גבוה. על פי מחקרים רבים, יש לו תכונות אנטי-סרטניות והוא עשיר בויטמינים ומינרלים רבים.

 

כל הירקות ההמשמשים ככרפס עשירים בסיבים תזונתיים, בויטמינים ומינרלים (ויטמין C, אשלגן, חומצה פולית ועוד).

 
 

זרוע

 

מדובר לרוב בכנף של עוף. היא מסמלת את קורבן הפסח שהוקרב בבית המקדש בירושלים.  הזרוע משמשת תזכורת בלבד ואינה נאכלת בארוחת החג.

 

על פי הנטורופתית מרב גודוביץ, העוף באופן כללי מהווה מקור מצוין של חלבונים עם תכולת שומן רווי וכולסטרול נמוכה. חזה העוף הוא החלק הפופולארי הנפוץ בקרב האוכלוסייה והוא אחד המקורות הרזים לחלבון, קל להכנה וניתן לאכילה במגוון רחב של ווריאציות. הזרוע שאותה אנו לוקחים לצלחת בארוחת החג היא החלק הפחות מומלץ, כיוון שתכולת השומן בה גבוהה יותר, וכוללת אחוז כולסטרול יותר גבוה.

 

ביצה

בלי כולסטרול. ביצה קשה
 בלי כולסטרול. ביצה קשה 
 צילום: Getty Images / אימג'בנק 
 

הביצה מסמלת את קורבן חגיגה שהוקרב בבית המקדש ובהיותה סמל לאבלות , גם את חורבן בית המקדש.

 

לביצה ערכים תזונתיים חשובים נוספים, כמו ברזל, ויטמינים כמו ויטמין B2 החיוני להפקת אנרגיה ולבניית רקמות, ויטמין B6 המשתתף בתהליכים של יצירת אנרגיה, ויטמין B12 החיוני לבניית כדוריות הדם האדומות ולתפקוד מערכת העצבים, ויטמין A החשוב לגדילה ולהתפתחות, ויטמין D הנמצא בחלמון הביצה ומסייע לספיגת מינראלים בגוף, ויטמין E המגן על תאי הדם האדומים, ויטמין D המסייע לספיגת הסידן והזרחן.

 

בחלמון הביצה מצוי גם כולסטרול באחוז גבוה, אך מחקרים מראים כי אכילת ביצה אחת ביום איננה מעלה את הסיכון ללקות במחלת לב או בשבץ. ביצה מבושלת במים היא הצורה הכי פשוטה להכנת ביצה וגם בריאה יותר.

 

חרוסת

חרוסת מכל העדות
 חרוסת מכל העדות 
 צילום: רחלי קרוט 
 

החרוסת מהווה סמל של הטיט ששימש להדבקת הלבנים או למלט בין הלבנים שהיהודים בנו, כשהיו עבדים לפרעה במצרים. חרוסת עם ערכים תזונתיים טובים מכילה, תפוחי עץ, תמרים ואגוזים.

 

אגוזי המלך הם אחד המקורות הטובים ביותר לחלבון צמחי, הם עשירים בסיבים, ויטמינים מקבוצת B, מגנזיום, חומרים נוגדי חימצון כמו ויטמין E ועשירים בשומן בלתי רווי במיוחד אומגה 3. התמרים בחרוסת עשירים בסיבים תזונתיים, מגנזיום ונוגדי חימצון. תפוח עץ משופע ברשימה ארוכה של ויטמינים ומינרלים אך הוא גם מקור עיקרי לפקטין (סיב מסיס במים). הוא ידוע בסגולותיו להורדת רמות כולסטרול, מניעת תנודות חדות ברמת הסוכר בדם וסילוק חומרים קרצינוגנים מהמעי. הוא גם מכיל חומרים נוגדי חימצון מרובים ומגוונים, אשר חשובים למניעת הזדקנות ומניעת המחלות הניווניות המלוות את תהליך הזקנה.

 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by