בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
פסח 
למצות את החג: איך לשרוד שבוע של מצות? 
 
 מצה אחת או שתיים ביום    צילום: אימג בנק / Getty Images    
פסח |
 

בפסח אנחנו מחוייבים לאכול מצות במשך 7 ימים, אבל כדאי לדעת מה מסתתר מאחורי המאכל התמים – קלוריות רבות, תופעות של עצירות ואפילו השמנה. אז איך נקיים את המצווה מבלי להזיק לגופנו?

 
 
 
 
 
 
 
 
 

חג הפסח ידוע לכולנו כחג רווי במצות. אז כן, נגזר עלינו לאכול מצות שבעה ימים בגלל פדיחת האפייה של בני ישראל, ניחא. אבל למה אף אחד לא טרח לעדכן אותנו בצד האפל של המצה? כולנו מבינים את איסור אכילת החמץ, אבל האם אכילת דיקט משמין עם חורים, שעושה עצירות תקדם אותנו מעבדות לחירות? נעזרנו בשתי דיאטניות שעזרו לנו להתמודד בהצלחה עם תופעות הלוואי של המצה.

 

שלוש מידות רעות


 צילום: סטודיו nana10 
 

לפני הכל, יש לסקור את חסרונותיה של המצה, וברוך השם, לא חסרים כאלה. עינת לב ארי, דיאטנית קלינית וספורט מוסמכת, ממחברות הספר "חולצת בטן: נועה רוצה להיות רזה ואמא של נועה רוצה להיות רזה", אומרת כי מטרת המצה בפסח היא להחליף את הלחם, אך בעוד שהמצה מכילה רק קמח חיטה ומים, הלחם עשוי מהרכב תזונתי עשיר יותר. הוא מכיל, בין היתר, שמרים, מעט שומן, מלח, חומרים מתפיחים ולעתים חלבון סויה, סיבים תזונתיים וחומרים משמרים. כיוון שהמצה אינה מכילה שמרים, היא דחוסה יותר מלחם וכמות החומר היבש ב-100 גרם היא פי שתיים מאשר בלחם, דבר המעלה את הערך הקלורי. "ב-100 גרם מצה יש 388 ק"ל ובלחם 240 ק"ל (כמעט חצי) .זו הסיבה שמצה אחת שווה לשתי פרוסות לחם רגיל", טוענת לב ארי.

 

אכילת מצות עם דחיסות של חומר יבש, ערך קלורי גבוה יותר ומיעוט נוזלים, יכולה להביא לכמה תופעות לוואי:

 

עצירות

"המצות עשויות מקמח לבן דל סיבים ואם לא שותים מספיק יכולה להתפתח עצירות. כתוצאה מעצירות ואי סדירות של פעולת המעיים יכולים להופיע גם גזים ותחושת נפיחות" אומרת לב ארי.

הפתרון: אכילת פירות יבשים או לפתן פירות יבשים ושתייה מרובה של מים, במיוחד בסמיכות לאכילת המצות.

 
כאב בטן מהמצות
 כאב בטן מהמצות 
 צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 

השמנה

"מכיון שמצה אחת שווה לשתי פרוסות לחם יש סיכון לצריכה מרובה של קלוריות, מעבר למה שהגוף זקוק לו" אומרת לב ארי.

הפתרון: מודעות והגבלת כמות המצות - אחת בבוקר ואחת בערב, לרב האנשים זה מספיק. כמו כן, ממליצה לב ארי להזהר כאשר מטגנים מצייה, כיוון "שמנה ממוצעת לאדם מכילה לפחות שתי מצות ושתי ביצים, וזה המון".

 

טעם

יש אנשים שמוצאים דמיון רב בין טעם של מצה לטעם של דיקט ומתפתים לשדרג אותה עם מגוון ממרחים רווים בקלוריות. לב ארי מסבירה את הסיבות: "מכיוון שהמצות עשויות רק מקמח ומים ללא תוספת מלח, הרי טעמן תפל ומשעמם" החסרון הזה, מהווה יתרון לאלו הסובלים מיתר לחץ דם ונאלצים להקפיד על תפריט דל מלח.

 

הפתרון: בנוגע לטעם ממליצה לב ארי על "מריחת ממרחים אטרקטיביים כמו גבינה לבנה עם שמן זית וזעתר או קצת חמאה מלוחה וגבינה צהובה, ובכלל כיד הדמיון וההעדפה האישית".

 

ומה בנוגע לשקולד למריחה, אתם שואלים? במקרה הזה לב ארי דווקא ממליצה להמעיט. 

 
 

להמעיט במצות ולהשקיע בקטניות

עדיף לאכול הרבה ירקות
 עדיף לאכול הרבה ירקות 
 צילום: אודליה בן חמו 
 

אז מה עושים אלה שעייפים משגרת המצות הלעוסה ומחפשים אלטרנטיבות אכילות אחרות? לפי נעמי ברזילי-תאני, דיאטנית קלינית M.Sc, יועצת לתזונה נבונה כדרך חיים ומתמחה בתזונת ילדים ותינוקות ובטיפול בהשמנה ועודף משקל, מומלץ להמנע ממצות  וללכת על קטניות בארוחת החג. "לאוכלי קטניות, בארוחות העיקריות מומלץ להעדיף קטניות כאפונה, עדשים, שעועית, חומוס וכולי, על פני אכילת מצה. בנוסף, היא ממליצה, להעדיף אורז (עדיף מלא), תירס, בטטה, תפו"א, פסטה מקמח אורז/תירס בתוספת ירקות טריים ו/או מבושלים. "בדרך זו", אומרת ברזילי-תאני "ניתן לצמצם את תדירות אכילת המצה רק לארוחת בוקר וערב ולהעדיף את המצה שעשירה יותר בסיבים תזונתיים".

 

בארוחת הערב היא ממליצה לוותר על מצה ולאכול פשטידה המכילה ירקות וגבינה. למכורים למצות וללחם, המחפשים תחליף הולם, מייעצת ברזילי- תאני לאכול פריכיות אורז/תירס. אך גם במקרה זה, היא מזהירה מפני  אכילה מופרזת בשל האווריריות שלהן. "בכל מקרה", אומרת ברזילי-תאני "מומלץ בכל ארוחה לכלול סלט ירקות טרי שתופס נפח בקיבה, תורם לתחושת מלאות ומסייע בהשגת תחושת שובע. בנוסף ירקות מכילים סיבים תזונתיים שמקלים על פעילות מערכת העיכול."

 

להמעיט במצות ולצאת להליכה על בסיס יומי

 

כפי שהבנו עד עכשיו, החג הזה אולי מוציא אותנו מעבדות לחירות ומושיע אותנו מאויבנו המצרים, אך הוא ממש לא מושיע אותנו מאויבנו הגדולים ביותר: הקילוגרמים העודפים. אז איך בכל זאת ניתן להתגונן מההשמנה? התשובה, כמו ששרה פעם דפנה דקל - "זה רק ספורט".

 

ברזילי-תאני ממליצה על פעילות גופנית וחשוב שתהיה מהנה. "הליכה, רכיבה על אופניים או אפילו ריצה מומלצת בכל ימות השנה כחלק משמירה על אורח חיים בריא. מומלץ להקפיד ולעשות אותה על בסיס יומי במהלך החג. פעילות גופנית תורמת לאיזון הקלורי וכך מצמצמת את העלייה במשקל ואף עשויה למנוע אותה לחלוטין, בנוסף היא תורמת לדיכוי תיאבון ומשפרת את תהליך העיכול".

 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by