בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
עולם היופי 
נוטרי-קוסמטיקה: טיפול בעור על ידי תזונה 
 
  צילום: Getty Images / אימאג'בנק    
עולם היופי |
 

היופי מתחיל מבפנים? נראה שכן. בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחותו של תחום הנוטרי קוסמטיקה הדוגל בהזנה של העור, הציפורניים והשיער מבפנים באמצעות תזונה ותוספי תזונה. ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור, מסבירה איך זה קורה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

יש האומרים שבני אדם נראים כמו שהם אוכלים ויש הטוענים שאין קשר בין תזונה לעור. יחד עם זאת, אין ספק שבריאות והרגשה טובה משתקפות היטב בעור. בשנים האחרונות מתפתח תחום חדש הנקרא נוטרי-קוסמטיקה, הדוגל בהזנת העור באמצעי תזונה (NUTRITION).

 

העור, כמו כל רקמה חיה ומתחלקת, זקוק לאספקה יומית של מזון ורכיבי תזונה, דוגמת מינרלים וויטמינים שונים. חלק גדול מרכיבי התזונה מסופק במזון, לכן חשוב לכלול בתזונה חומצות שומן חיוניות, חומצות אמינו חיוניות, ויטמינים ומינרלים וחומרי תזונה אחרים ההכרחיים לתפקוד של הגוף בכלל ולעור בפרט.

 

מחקרים שונים מראים כי לצד תזונה נכונה, גם נטילת תוספי תזונה יכולה לסייע בטיפוח העור, לעכב את התבלותו, לדחות את הופעת הקמטים הראשונים ואפילו לשפר את מצבם של קמטים קיימים. כמובן שחשוב להקפיד על שימוש מתמשך, כיוון שהשפעת תוספי התזונה על העור ניכרת רק לאחר מספר שבועות של שימוש קבוע ורצוף. זה בדיוק כמו השימוש בקרמים, רק שכאן המריחה היא חיצונית ובתזונה נכונה הטיפול לעור הוא פנימי.

 

קוסמטיקה: לא רק על פני העור

קרמים משפיעים על העור במשך כמה שעות
 קרמים משפיעים על העור במשך כמה שעות 
 צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 

כאשר חושבים על קוסמטיקה, האסוציאציה הראשונה שעולה היא על קרמים שמורחים על העור במטרה לשפר את מראהו ואולי אף כדי לעכב תהליכים הגורמים להזדקנותו. אמנם חומרים קוסמטיים מגיעים אל תאי העור דרך מגע ישיר עם העור,  אך לא כל החומר שנמרח על העור מגיע ליעדו. כיוון שהעור מהווה מחסום טבעי לחדירה של חלקיקים מעל גודל מסוים, נותר חלק גדול מהקרם מיותם, ואינו מגיע ליעד בו הוא אמור לפעול.

 

קרמים משפיעים באופן מיידי רק למספר שעות לעומת תזונה, שבונה לבד ובהדרגתיות את האפקט והשפעתו מצטברת. עובדה זו מעניקה יתרון לחומרים המגיעים לעור ממערכת העיכול. אותם רכיבים נישאים בתוך כלי הדם ומאפשרים ההעברה של חומרים שאי אפשר להחדיר ישירות במריחה. (על מנת לא לגרום נזק, חשוב לוודא שהחומרים שנוטלים דרך הפה בטוחים לשימוש).

 

כאשר מדובר בבריאות העור, הציפורניים והשיער, לרכיבים תזונתיים אשר נלקחים דרך הפה יש ערך מוסף, כיוון שהעור, הציפורניים והשיער מושפעים לא רק מהסביבה החיצונית, אלא גם מהשכבות הפנימיות של העור ומבסיס הציפורן וכך לטיפול מבפנים יש תוצאות טובות.

 
 

בריאות העור: חשוב שההגנה תהיה מבפנים

רכיבי המזון מגיעים לעור
 רכיבי המזון מגיעים לעור 
 צילום: Getty Images / אימאג'בנק 
 

העור מורכב מתאים המתחלקים על בסיס יומי. תא שנוצר בשכבות התחתונות מתבגר ונודד לעבר השכבות העליונות, עד שהוא מת ונושר מעל פני העור בתהליך שאורך 28 יום. זהו, למעשה, תהליך טבעי המתרחש בעור על בסיס יומי, כך שכל חודש אנחנו מחליפים כמות אדירה של תאי עור.

 

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם ומהווה 15% ממשקלו ולכן כדי לקיים את התהליך הזה, זקוק הגוף לחומרים רבים. בתקופות של דיאטה או של חסרים תזונתיים מסיבות שונות העור הוא אחד האיברים שמבטאים מחסור. כיוון שתאי העור נוצרים בשכבות התחתונות ולאחר מכן מתבגרים ונודדים למעלה, חשוב שההגנה עליו תתחיל קודם כל מבפנים.

 

הדוגמא הטובה ביותר לכך שרכיבי התזונה שאנו אוכלים מגיעים אל העור היא התקלות בתופעה המוכרת לכל רופאי העור. נערה צעירה מגיעה אל הרופא ומתלוננת על הצהבת כפות הידיים והרגליים. בירור קצר מבהיר לרופא, שהסיבה נעוצה באכילת יתר של גזר, שנחשב לירק שכיח בקרב כל מי שרוצה לרדת במשקל. הקרוטן שבגזר, נוטה להצטבר בשכבות העליונות של העור, לאחר שנספג במערכת העיכול. כיוון שבכפות הידיים והרגליים שכבת העור עבה במיוחד, הצבע הצהוב האופייני בולט כאן באופן ברור.

 

רכיבי התזונה שישפיעו על בריאות העור שלכם

ויטמין E בירקות ירוקים
 ויטמין E בירקות ירוקים 
 צילום: Getty Images / אימאג'בנק 
 

ויטמין C : חיוני ביצירת קולגן. ויטמין C מסוג אסטר הוא הטוב ביותר בגלל זמינות ביולוגית טובה. ויטמין C  יעיל גם במריחה על העור.  מצוי במידה הרבה ביותר בפלפל אדום בפרי הדר ובפירות שונים אחרים, בעגבניות, בירקות ירוקים ובכבד.

 

ויטמין E: גם הוא אנטיאוקסידנט חזק המנטרל נזקי חמצון מחשיפה לשמש.מצוי בדגנים ‏מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים, שמנים ממקור צמחי, ירקות (גרגיר הנחלים, רוקט, כרוב, ברוקולי, כרובית, צנון, צנונית, כרוב הקלח, לפת) ירקות ירוקים (תרד), תפוחי אדמה, כבד, ביצים.

 

ויטמין A: בניגוד להרבה תוספי תזונה שיעילים יותר בבליעה, ישנם תוספים שנמצאו יעילים יותר במריחה, בהם ויטמין A. רטין A, נגזרת של הוויטמין, אושר ב-1996 כתרופה לטיפול בקמטים. הויטמין נמצא בכבד, חמאה, גזר, בטטות, שמנת, חלמון ביצה, שמן דגים ועוד. 

 

חומצת שומן GLA: מסייעת לקליטת חמצן והוצאת פסולת מהתאים ובכך משפרת ספיגת רכיבים חיוניים לתאים. אספקה של חומצת שומן זו מסייעת לשמן את העור מבפנים.

 

חומצת שומן אומגה 3: חומצת שומן זו עוזרת ללחלוח העור, להפחתת תהליכים דלקתיים ולגמישות של מעטפת התא. מצוי בדגי מים קרים, צמח המרווה, פרי האסאי, אצות וצמחי מים קרים.

 

ליקופן: ישנם מחקרים התומכים בשימוש בליקופן כמסנן קרינה, עד כדי כך שבארצות אירופאיות שונות נמכרות הכמוסות באריזת קרם. מצוי בפירות וירקות אדומים.

 

גלוקוזאמין וכונדרואיטין: ישנם מחקרים התומכים ביעילותם של שני הרכיבים (שייעודם בדרך כלל למצבים של כאבי מפרקים) לשיפור מראה העור לאורך זמן.

 

פיקנוגינול: עוזר בהגנה על סיבי הקולגן ומופק מקליפת עץ האורן ומצוי בתוספי תזונה.

 

ביוסיל: הכוכב החדש בארץ הוא הרכיב הפטנטי שמכיל ביוסיל. מחקרים הראו כי למוצר השפעה חיובית על העור, השיער והציפורניים. ביוסיל מכיל סיליקה בצורה המאפשרת ספיגה יעילה המובילה לייצור מוגבר של קולגן עצמי. הקומפלקס Ch-OSA בתא מעלה את הייצור העצמי (הפנימי) של הקולגן.

 

כללים פשוטים לשמירת העור

התרחקו מהשמש ומעישון
 התרחקו מהשמש ומעישון 
 צילום: Getty Images / אימאג'בנק 
 

שמש: האויב הגדול ביותר של העור הוא השמש, לכן מומלץ להתרחק ממנה. קיימים מחקרים שמראים שחלק גדול מהזדקנות העור נגרם מקרינת השמש.

 

עישון: העישון פוגע במראה העור. לאנשים שלא מעשנים מראה עור בריא יותר.

 

שינה: אל תוותרו על שעות שינה. הורמון הגדילה המופרש בשינה מיטיב עם העור.

 

פעילות גופנית: תורמת גם להפרשת הורמון הגדילה, כאשר חשוב לשלב פעילות אירובית ומשקולות.

 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by