בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ודיאטה 
ממחר דיאטה: הכל על שיטת המדד הגליקמי 
 
  צילום: אימג' בנק / Getty Images    
תזונה ודיאטה |
 

מהי דיאטת הרמזור של שיטת המדד הגליקמי, אילו מזונות מותר לאכול וממה כדאי להימנע, מהם היתרונות והחסרונות של הדיאטה ואיך נראה תפריט יומי לדוגמא? מדריך

 
 
 
 
 
 
 
 
 

מקור הדיאטה

עטיפת הספר של גאלופ בתרגום לעברית
 עטיפת הספר של גאלופ בתרגום לעברית 
 צילום: עטיפת הספר 
 

הדיאטה נולדה מתוך ספר "המדריך לדיאטת המדד הגליקמי" שכתב בשנת 2004 ריק גאלופ, לשעבר נשיא מכון הלב הקנדי. גאלופ שניסה את הדיאטה על בשרו פיתח אותה מתוך הנחה כי דיאטה צריכה להיות פשוטה, לא מסובכת, מאוזנת ברמה הבריאותית ויחד עם זאת מאפשרת לאלה שעושים אותה יציבות במשקלם החדש. על מנת למנוע תחושת רעב במהלך הדיאטה, הוא שם דגש על אכילה מבוקרת של מזונות השומרים על רמת סוכר מאוזנת בדם שהיא כידוע הראשונה שמשפיעה על מנגנון הרעב.

 

בספרו, קבע גאלופ כי יש לצרוך מזונות בעלי מדד גליקמי נמוך, כי הם מתפרקים באיטיות במערכת העיכול ותורמים לתחושת שובע ממושכת. כמו כן, הוא ממליץ לאכול מזונות דלי קלוריות, כדי שהגוף יאלץ לנצל את מאגרי השומן שלו כדי לפצות על החסר, ובעצם כך להתחיל לרזות.

 

מהו המדד הגליקמי?

 

המדד הגליקמי מודד את המהירות בה הופך המזון שאכלנו לגלוקוז (מקור לאנרגיה בגוף). ככל שהמזון מתעכל ומתפרק מהר יותר, כך עולה מיקומו בממד הגליקמי. המדד קובע לגלוקוז ערך של 100 נקודות וקובע את ערך המזונות האחרים ביחס אליו. מזונות לדוגמא:

 

חלב          39

ספגטי        53

ענבים         66      

אפרסק       60

קרואסון      140  

אורז לבן      83

אורז בסמטי  68

גלידת שוקולד 98

גלידת וניל     87

אבטיח       103

שעועית יבשה 42-59

אפונה ירוקה   68

לחם לבן      100

בטטה         77

 

 

ייחודיות השיטה

 

חלוקת המזונות נעשית על פי צבעים ומכאן גם נובע שמה השני של הדיאטה "דיאטת הרמזור". מאחורי כל צבע, עומד רעיון אחר:

 

אדומים - להימנע כמה שאפשר. סוגי מזון - שתייה ממותקת, ממתקים, גלידת שמנת, פנקייקס, קרואסונים, חומוס, צימוקים, סופגניות, אורז לבן, גריסים, בייגלה, ממרח שוקולד.

 

צהובים - מותר לאכול אך בכמות מדודה. סוגי מזון - פסטה,לחם, בננות, גלידה דלת שומן, חלב דל שומן, גבינה צהובה לייט, לחם מחיטה מלאה, שוקולד מריר, סלק, בטטה, דלעת, תפוח אדמה מבושל.

 

ירוקים - אכילה חופשית. סוגי מזון - ירקות ירוקים, חזה עוף , דגים, בשר רזה כגון הודו או בקר רזה, גבינות דלות שומן, גרגירי חיטה, קוסקוס מלא, קינואה, דגני בוקר.

 

הבטחות הדיאטה

  •  השיטה אומרת, שכשצורכים פחות קלוריות ריקות, אוכלים מזון בריא יותר ומעובד פחות. מזון בריא העשיר בסיבים תזונתיים, מטיב עם חילוף החומרים ותורם לתחושת שובע ונינוחות לאורך זמן. התמדה בתפריט כזה תוביל לירידה במשקל, תפסיק את מרתון ספירת הקלוריות ותעודד אורח חיים בריא, ככה לפחות מבטיחה השיטה.
  • לעבור מסע שלם בתחושת שובע ומצב רוח טוב תוך כדי שמירת עקרון של מדד גליקמי נמוך.
  • הדיאטה מתבססת על אורח חיים בריא ובכך מבטיחה מניעה של מחלות לב, סוכרת, טרשת עורקים, שבץ מוחי ומחלות בכלי הדם.

 

 
 

איך עובדת השיטה? בשני שלבים

הרמזור של המדד הגליקמי
 הרמזור של המדד הגליקמי 
 צילום: אימג' בנק / Getty Images, סטודיו nana10 
 

שלב הראשון מתקיים על פי רוב בין שלושה חודשים לחצי שנה, נתון שמשתנה מאדם לאדם ומתבטא בצריכת קלוריות נמוכה ושריפת שומן עד למשקל הרצוי. בדיאטה יש להיצמד למזונות בעלי ערך גליקמי נמוך שמסומנים בצבע הירוק. לאכול 3 ארוחות ביום ובין לבין 3 חטיפים, זאת על מנת לספק אנרגיה קבועה למוח. במקביל מומלץ לשתות משקאות שאינם ממותקים וכמה שיותר.

 

שלב השני מתמקדים בשמירה על המשקל שהגענו אליו. עושים את זה על ידי צריכת קלוריות גבוהה מזו שצרכנו בשלב הראשון, זאת כמובן בהקפדה יתרה על שמירת האיזון הקלורי. אם בשלב הראשון אכלתם 2 פרוסות עם ממרח אבוקדו וסלט, בשלב השני תרשו לעצמכם להוסיף לאותה ארוחה פרוסה נוספת מלחם קל. פירות שבשלב הראשון נחשבים אסורים, בשלב השני אפשר להוסיף 1 ליום. חובבי השוקולד יוכלו ליהנות מ-2 קוביות ביום, ואוהבי הקפה יוכלו לשתות קפה רגיל במקום נטול קפאין.

 

יתרונות

  • העובדה כי נשיא מכון הלב לשעבר הוא שהגה אותה מוסיפה לא מעט למוניטין.
  • ריבוי יחסי של פחמימות מעודד תחושת שובע לאורך זמן ומקלה על התהליך.
  • אופי הדיאטה ברוח הניווט להבדיל מדיאטה עם הנחיות נוקשות מאפשרת לשלב אותה באורח החיים בקלות יתרה.
  • הוכחה לשמירה על בריאות הלב, שמירה על איזון תזונתי, איזון רמת סוכר בדם ומפחיתה גורמי סיכון למחלות כרוניות.
  • פונה לאוכלוסייה רחבה גם לכזאת הנוקטת משנה זהירות כגון חולי לב, וכלי דם, נשים הרות וילדים. חולי סוכרת נדרשים להתייעץ לפני הדיאטה ובמהלכה בכמות החלבון המותרת.

 

חסרונות

  • מחייבת משמעת עצמית גבוהה, כי היא נעשית ללא פיקוח צמוד.
  • מחייבת חישוב אינדקס גליקמי לפני כל ארוחה שהיא למעשה שילוב של כמה מזונות ולא של מזון בודד, נתון שהופך אותה למסובכת.
  • צמצום מזונות שמנים בצורה ניכרת לאורך הדיאטה עלול לגרום לחסך ובעקבותיו לוויתור, על כן היא מתאימה יותר לחובבי הפחמימות ופחות לחובבי מאכלים עתירי שומן, אלו יתקשו לעמוד בה לאורך זמן.
  • דלה באופן יחסי בחלבונים.

 

איסורים והתחייבויות

  • התחייבות לשיטת חלוקת המזונות לשלושה צבעים.
  • התחייבות להקפיד על כמויות סבירות ולא להעמיס על הצלחת כמויות של מזון צהוב או אדום, כך ניתן לשמור על אחוזי המזון שנקבעו מראש לכל ארוחה.

 

 

תפריט יומי לדוגמא, מתאים לשלב הראשון

חלק מארוחת הצהריים
 חלק מארוחת הצהריים 
 צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 

ארוחת בוקר

מנת מוזלי עם 90 גרם של חלב דל שומן 3% או שני חטיפי גרנולה

וכוס פירות - בננה, אגס ותפוח.

 

ארוחת ביניים

יוגורט דל שומן.

 

ארוחת צהריים

סלט ירקות המורכב מירקות ירוקים, פלפלים ועגבניות, מתובל במעט שמן זית, מלח ולימון. 150 גרם טונה על הגריל או חזה עוף או חצי קופסת טונה בשמן (מסוננת).

 

ארוחת ביניים

בננה, אגס או תפוח כ-200 גרם.

 

ארוחת ערב

כריך מלחם חיטה מלאה עם ממרח חומוס וסלט ירקות גדול.

לקינוח מוס דל שומן או פרי.

 

צו דיאטה

אינה מחייבת פיקוח רפואי.

 

עלות

מחיר הספר "המדריך לדיאטת המדד הגליקמי" נע בין 55 ₪ ל-79 ₪.

 

 

עוד במדור "ממחר דיאטה":

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by