בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
עולם הבית 
סרט רטוב: האמבטיה כסמל בקולנוע 
 
 אמריקן ביוטי    צילום: מתוך הסרט    
עולם הבית |
 

רגעי רחצה קולנועיים משמשים לייצוגים רומנטיים וכסמל לקדושה והיטהרות. אבל מה הם פינוק ורומנטיקה לעומת סצנות בהן מי-מקלחת הופכים לנהרות של דם? עולם הקולנוע מציג: רוחצים ורוצחים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

האמבטיה שימשה מאז ומתמיד זירת התרחשות בסרטים רבים בתולדות הקולנוע, כאשר מוטיב הרחצה במים וההקשרים הארוטיים, הדתיים והפסיכולוגיים שסביבו, משמשים מקור השראה. במאים הכניסו לסרטיהם סצנות אמבטיה, בהבינם את היתרונות שהרטיבות יכולה לתרום להשתלשלות הקומית או הדרמטית, ולהגברת המתח אצל הצופים.

 

העירום באמבטיה מתחבר בטבעיות לתמונות ארוטיות, כמו בסרט 'אמריקן ביוטי' (סם מנדז, 1999), בו מפנטז קווין ספייסי על חברתה של בתו עירומה באמבט המכוסה כולו עלי ורדים או ב'הטנגו האחרון בפריז' (ברננדו ברטולוצ'י, 1973) בו מרלון ברנדו, המנהל מערכת יחסים מינית סאדו-מאזוכיסטית עם אישה צעירה ממנו, מסבן ברוך אבהי את גופה באמבטיית קצף.

 

אינטימיות בחדר האמבטיה

הגילוי הגופני המלא הוא מעמד אינטימי מאין כמוהו וניצב כשיא בסרטים רומנטיים רבים, אבל דווקא טיבו החשוף והאינטימי של מעמד הרחצה, הרגע בו אנחנו שוכבים עירומים ומכוסים במים בלבד, שם את המתרחץ במצב של פגיעות מרבית. סרטי מתח ואימה טובים יודעים היטב כיצד להשתמש בפחד שמצב כזה מעורר בצופים.

 

בהקשר זה, זכורה מכל סצנת המקלחת המצמררת ב'פסיכו' (אלפרד היצ'קוק, 1960) והרגע בו מניף אנתוני פרקינס את הסכין כדי לדקור את ג'נט לי המתרחצת. לילות ללא שינה עברו גם על צופים מבוהלים ב'חיזור גורלי' (אדריאן ליין, 1987), בו מנסה גלן קלוז המאהבת לרצוח דווקא באמבטיה את אן ארצ'ר, בת זוגו של מייקל דאגלס בסרט. כך, תוקף האיום הזר את התא המשפחתי במקום האינטימי ביותר.

 

סצנה דומה להפליא אפשר לראות ב'בנות השטן' הצרפתי (אנרי ז'ורז' קלוזו, 1954), שם נקשר קשר בין אשתו ומאהבתו של מנהל בית ספר מנוול לרצוח אותו. זירת הרצח: האמבטיה.

  

ב'ביג ליבובסקי' (האחים כהן, 1988) מתרגע ה'דוד' ג'ף ברידג'ס באמבטיית קצף לאחר סדרת פאשלות, שבעקבותיה איבד כופר, אותו היה אמור להעביר בתמורה לשחרור אשת מיליונר חטופה. החוטפים הזועמים, הפורצים לביתו, מאיימים עליו בעזרת מרמיטה מבוהלת שהם משליכים לאמבט.

 

מזור מפני חרדת הסירוס שמעוררת הסצנה הזו ניתן למצוא גם ב'הטוב, הרע והמכוער' (סרג'יו ליאונה, 1966). השודד אלי ואלך, המוצא את עצמו מופתע באמבט קצף על ידי אויב רודף נקם, קוטע את המונולוג ואת חייו של התוקף בירייה מאקדח שמוסתר באמצעות קצף האמבט ומסכם במשפט האלמותי: "If you want to shoot, shoot - don't talk".

 

 
פסיכו
 פסיכו   צילום: מתוך הסרט 
 
 

ההקשרים של הטבילה באמבט

ההקשרים הדתיים של הטבילה, הדימוי החזותי של פני המים כחייץ בין שני עולמות, וההקשרים למסורת מאגית של ראיית חזיונות באגני מים, משחקים יחד תפקיד בקשר ההדוק שנוצר בקולנוע בין האמבטיה לעל-טבעי: היא המקום בו העולם הממשי נושק לעולם הרוחות. ב'סיוט ברחוב אלם' (ווס קרייבן, 1984), יכולתו של הרוצח המפלצתי פרדי קרוגר לפגוע בקורבנותיו בחלומותיהם מודגמת כאשר הגיבורה מנמנמת להרף עין באמבטיה ומוצאת את עצמה טובעת בבעתה במצולות חסרות תחתית.

 

ב'האמת שמתחת לפני השטח' (רוברט זמקיס, 2000), האמבטיה של מישל פייפר מובילה אותה ליצירת קשר עם רוחה של אישה שטבעה  או הוטבעה. ג'ק ניקולסון, שומר מלון שמאבד בהדרגה את שפיותו ב'הניצוץ' (סטנלי קובריק, 1980), פוגש בחדר האמבטיה רוח רפאים מפתה ומזוויעה ואילו ב'קונסטנטין' (פרנסיס לורנס, 2005), טבילה באמבטיה משמשת לגירוש דיבוק ופותחת את הדרך אל השאול.

 

ואצלנו? מעל כולם יצוין 'המקלחת' (חורחה גורביץ', 1997) שעוסק במחזוריות החיים דרך יחסי אב ובן (המגולמים בידי מוני מושונוב ובנו מיכאל). בקשתו היחידה של האב חסר האונים, חולה כרוני המאושפז במחלקה גריאטרית, היא לבוא לפחות פעם אחת הביתה כדי לעשות מקלחת כמו שצריך. על בנו מוטלת אחריות הקילוח.

 

הכתבה המלאה מופיעה במגזין 'עיצוב האמבט', בהוצאת 'הבית - המרכז הישראלי לעיצוב'

 
סיוט ברחוב אלם
 סיוט ברחוב אלם   צילום: מתוך הסרט 
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by