בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
ממחר דיאטה 
ממחר דיאטה: הכל על שיטת האוקינוואה 
 
 עד 120    צילום: אימג'בנק / Getty Images    
ממחר דיאטה |
 

רוצים לרזות לפחות חצי ק"ג בשבוע וגם להגיע לגיל 100 המופלג? זה אפשרי, בעזרת דיאטת האוקינוואה שמגיעה אלינו מיפן ודוגלת בתזונה מאוזנת ובריאה, הרבה כושר, תרגילי מדיטציה והירגעות

 
 
 
 
 
 
 
 
 

מיליון סינים לא טועים - אומר המשפט הידוע, אך כנראה שמשפט זה תקף גם לגבי יפנים, אחרת איך תסבירו את העובדה כי בני שבט האוקינוואה המתגוררים באי בדרום יפן מחזיקים באחד הסודות השמורים בעולם הדיאטה כיום? בזכותו הם חיים עד גיל 100 וחסינים מפני תחלואות העולם. השבוע במדור "ממחר דיאטה" בחרנו להציג לכם את דיאטת האוקינוואה שמבוססת על מנהגיהם של שבט יפני זה. אמנם היא לא שיטה חדשה, אך היא כוללת את אחד המזונות הנחשקים בעולם המערבי כיום: הסושי.

 

מקור השיטה

 

הדיאטה פותחה כתוצאה משיתוף פעולה יוצא דופן בין שני חוקרים אמריקנים, האחים ברדלי וקרייג ווילקוקס וחוקר יפני בשם מקוטו סוזוקי, שערכו מחקר בן כ-25 שנה באי אוקינוואה הממוקם בדרום יפן. השלושה יצאו אל השטח במטרה לבחון מקרוב את האגדה לפיה מרבית מבני שבט האוקינוואה זוכים לתוחלת חיים ארוכה מאוד, ויכולים להגיע אף לגיל 100. עוד לפי השמועות, הם כמעט ואינם סובלים מהמחלות הנפוצות במערב כגון השמנת יתר, סוכרת וסרטן ובעלי סיכוי נמוך ב-80% לחוות התקפי לב מאשר המערבי המצוי.

 

ממצאי המחקר ומסקנותיו היוו את הבסיס לספרים "תוכנית האוקינוואה" (The Okinawa program"") ו"שיטת דיאטת האוקינוואה" ("The Okinawa diet plan") שיצאו לאור בשנת 1976, המגוללים את עקרונות הדיאטה. מסתבר שלא רק הגנטיקה של תושבי האי היא זו שגורמת לאיכות החיים היוצאת מגדר הרגיל שלהם, אלא מדובר באורח חיים רווי חוקים והגבלות, שכל אחד מאיתנו יכול לאמץ בכדי להשיג את איכות חייהם של בני שבט האוקינוואה.

 

ייחודיות השיטה

ספר דיאטת האוקינוואה
 ספר דיאטת האוקינוואה 
 צילום: עטיפת הספר 
 

בשונה מדיאטות אחרות, שיטה זו אינה מספקת רק מתאר תזונה קפדני, אלא מציעה למשתמשיה שינוי כוללני בסגנון החיים אותו ניהלו עד היום, או במילים אחרות: להפוך לאוקינוואי לכל דבר. בכדי להשיג מטרה זו, עוסקת תוכנית הדיאטה בשלושה מרכיבים עיקריים: תזונה מאוזנת ובריאה, הרבה כושר ותרגילי מדיטציה והירגעות. העיקרון הכללי הוא פשוט - להקטין את כמות הקלוריות המומלצת ב-500 קלוריות ליום על ידי הוספה של הליכות ארוכות ושעות של ריצה או שחייה לארוחות דלות שומן, וללוות זאת במנהגי חיים בריאים של שבט האוקינוואה כגון: סדרת נשימות מדיטטיביות לפני כל ארוחה, שתיית תה ירוק מספר פעמים ועוד. כמו כן, יש להשקיע בסידור השולחן בצורה אסתטית וללעוס כל ביס בקפידה. 

 
 

מהי צפיפות קלורית ואיך מודדים אותה?

ספרי השיטה מציינים כעשרה עקרונות ברזל שיש למלא אחריהם בקפידה בכדי להצליח להוריד במשקל או לשמור עליו בעזרת דיאטה זו. בגדול מדובר באכילה של מזונות מורכבים ועשירים מבחינה תזונתית, הכוללים כמות נמוכה של קלוריות. בכדי שנדע בדיוק מה לאכול, הגו החוקרים את המושג "צפיפות קלורית" שהינו חישוב קטן ופשוט, המתבצע על ידי חלוקת כמות הקלוריות שהמאכל מכיל למספר הגרמים שהוא שוקל. בכדי להקל עוד יותר על בחירת המזונות, הדומיננטיים שביניהם חולקו לארבע קבוצות על פי "הצפיפות הקלורית" שהם מכילים:

  • מזונות במשקל נוצה: דברי מאכל שניתן לאכול בצורה חופשית מכיוון שהם בעלי צפיפות קלורית עד 0.7 קלוריות לגרם. לדוגמא: ירקות עליים ירוקים כגון חסה, בצל ירוק, פטרוזיליה וכוסברה, טופו ושאר מוצרי סויה למיניהם ופירות.
  • מזונות במשקל קל: מזונות שהצפיפות הקלורית שלהם היא בין 0.8-1.5 ועל כן מותר לצרוך מהם אך במידה, מנות בגודל בינוני, עד כמה פעמים ביום. דוגמא: דגים דלי שומן, דגנים מבושלים כמו אורז ופסטה וסושי.
  • מזונות במשקל בינוני: הכוונה למאכלים שמומלץ לא להפריז באכילתם מכיוון שהם בעלי צפיפות קלורית של 1.6-3, וניתנים לאכילה רק במנות קטנות מהם. דוגמא: דגנים שמנוניים, חומוס, בייגל מחיטה מלאה וגבינת סויה.
  • מזונות במשקל כבד: השם כבר רומז על כך, הכוונה למזונות בעלי צפיפות קלורית גבוהה יחסית (3-9) המכילים גם שומן טראנס וסוכר ועל כן יש להימנע מהם במידת האפשר. לדוגמא: גבינות שמנות כמו צ'דר, קרקרים ובייקון.
 

אז מה אוכלים?

כאמור, מזונות במשקל נוצה ניתנים לאכילה חופשית, על כן מתבססת הדיאטה על אכילה של חמש מנות ירקות ירוקים, בצל או בטטה ומנה זהה של פירות, שתי קערות של אורז ומנה אחת של דגים או אצות ליום. שלוש פעמים בשבוע מומלץ לאכול דגים שמנים (המכילים אומגה 3) כדוגמת סרדינים, אנשובי או מקרל או מנה קטנה של בשר.

 

ומה אסור?

סושי כחלק מהתפריט
 סושי כחלק מהתפריט 
 צילום: יחצ קיוטו 
 

מעבר לאכילת כמויות גדולות של מזונות בעלי מספר קלוריות מצומצם, כוללת השיטה גם מספר הגבלות. תחילה, עיקרון מרכזי בדיאטה זו, שנובע מההנחה כי רק כעשרים דקות לאחר הארוחה אנו מתחילים לחוש שבעים, אוסר על אכילה עד שלגמרי שבעים ואומר כי יש להפסיק כאשר מרגישים כ- 80% שובע. עיקרון נוסף, הוא הגבלה נוקשה על אכילת בשר, ביצים מוצרי חלב (חוץ מיוגורט דל שומן), שכמעט ואינם נצרכים על בסיס יומיומי במסגרת שיטת דיאטה זו. בנוסף, כחלק מהיותה של הדיאטה דלת שומן, יש להימנע ככל האפשר מסוכר ושומן טראנס.

 

הבטחות השיטה

למרות שהדיאטה מבטיחה הרזייה הדרגתית במשקל של בסך הכל חצי קילו לשבוע, היא מציעה למשתמשיה משהו יקר ערך בהרבה: הארכת תוחלת החיים ואיכותם, ללא תחושת רעב. מעבר לכך, כותבי הספר מדגישים כי השיטה יכולה גם לסייע לשמירה על בריאות ומניעת הסיכון למחלות רבות ומגוונות בגיל מבוגר יותר וכן לשפר את מראה העור ולהפחית קמטים.

 

איך עובדת השיטה? דיאטת האוקינוואה כוללת שני שלבים עיקריים:

השלב הראשון שאורכו כשמונה שבועות, הינו תוכנית הכנה לקראת הדיאטה, שמטרתו להקל על עושה הדיאטה להסתגל לאורח החיים החדש, על ידי אימוץ הדרגתי של מנהגי בני שבט האוקינוואה ושילובם באורח החיים הרגיל שלהם, למשל שתיית מרק מיסו לפני כל ארוחה ושתיית תה ירוק ואכילה של חלק מהמאכלים האסייתים שכלולים בדיאטה כגון אורז מלא, אצות, טופו, ירקות ודגים.

 

השלב השני מתחיל מיד לאחר שמונת שבועות ההכנה. מכיוון שהדיאטה מוגדרת כסגנון חיים, שלב זה אינו מוגבל בזמן ואמור להתקיים במקרה הטוב לכל אורך החיים. בשלב זה פשוט אוכלים על פי כללי הדיאטה, מתאמנים לפחות שעה ביום ועושים מדיטציות לפני כל ארוחה, בדיוק כפי שנוהגים לעשות בני שבט האוקינוואה עצמם.

 

יתרונות

מדיטציה לפני כל ארוחה
 מדיטציה לפני כל ארוחה 
 צילום: אימג בנק / Getty Images 
 

כשהצגנו את הדיאטה לדיאטנית טלי גולדנברג, בעלת האתר http://dietali.co.il/, היא הייתה מאוד מרוצה, ואחרי שתקראו את שלל היתרונות הבריאותיים שמספקת הדיאטה לגוף, אותם היא מפרטת, כך גם אתם תהיו:

  • שיטת האוקינוואה הינה דיאטה מאוזנת, המכילה את כל אבות המזון הנדרשים לגוף, וככזו היא ניתן להתמיד בה לאורך זמן בלי חשש ואף קל ליישם אותה כאורח חיים ולחיות איתה למשך שנים רבות.
  • עיקרון המפתח שנכלל בדיאטה לפיו יש להפסיק לאכול ב-80% שובע הוא נכון ובריא מאוד. הגיע הזמן שנפסיק את הנטייה השוררת בעולם המערבי לאכול כל מה שבצלחת. אם כל ארוחה נפסיק לאכול טיפה לפני שאנו מפוצצים נחסוך בקלוריות, נחוש קלים יותר מבחינה פיזית ונשפר את פעולת מערכת העיכול שלנו.
  • המזונות שכוללת הדיאטה הם כשלעצמם בריאים, בהתאם לכינויים "מזונות על" הם מאכלים שמעבר להיותם מזינים ומספקי אנרגיה לגוף, הם גם כוללים ערך מוסף בהגנה על הגוף וחיזוקו. כך למשל לאכילת מוצרי סויה כתחליף לחלבונים מהחי (בשר ומוצרי חלב) שמכילים חומרים סלבנואידים ופיטוכימיקאלים יש חשיבות רבה במלחמה כנגד סוגי הסרטן השונים ותופעות לוואי של גיל המעבר אצל נשים.
  • גם תרגילי המדיטציה שיש לבצע על בסיס יומיומי בדיאטה זו משמשים להשגת איכות חיים, זאת בשל הקשר העמוק שבין גוף ונפש שמקדשים בני שבט האוקינוואה. המדיטציה מסייעת להיפטר מתחושת הסטרס ובאופן כזה נהיה פחות חשופים למחלות ונאט את תהליכי ההזדקנות של הגוף.
 

חסרונות

מדבריה של גולדנברג עולה רק חסרון אחד של דיאטה זו, וגם הוא יורגש רק בקרב קבוצה מסוימת: אנשים שפשוט לא אוהבים אוכל אסייתי. כך היא מסבירה: "אם מישהו לא אוכל דגים, קטניות וטופו, אז לא יהיה לו מה לאכול במסגרת דיאטה זו ואז התזונה שלו לא תהיה מאוזנת".

 

תפריט יומי לדוגמא

ארוחת בוקר: פנקייקס אוכמניות, תה ירוק.

חטיף בוקר: תפוח.

ארוחת צהריים: טופו אפוי בחרדל חמוץ מתוק, אספרגוס מאודה, סלט ירוק ובטטה אפוייה.

חטיף צהריים: ירקות ירוקים חיים.

ארוחת ערב: מרק מיסו ופנה שרימפס וברוקולי.

 

מחירים

ניתן לרכוש את ספרי דיאטת האוקינוואה דרך אתר האינטרנט הרשמי של השיטה:

הספר "The Okinawa diet plan" בעלות של 11.68$

והספר "The Okinawa program" בעלות של 10.88$.

 

עוד במדור "ממחר דיאטה":

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by