בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
סדר יום 
מאחדים כוחות: שיתופי הפעולה החדשים בשוק האופנה המקומי 

מאחדים כוחות: שיתופי הפעולה החדשים בשוק האופנה המקומי

 
סדר יום |
 

הניסיונות להוזיל עלויות ולהתמודד עם המציאות הכלכלית הקשה מניבים גם תופעות מרעננות. לאחרונה חברו לחנות אחת מותגי התכשיטים והבגדים "רוביסטאר" ו"ג'ולייט" ובמקביל התמזגו התיקים של "מאל" עם נעלי "אוליב תומאס". התחקינו אחר שורשי המגמה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

קשיי ההישרדות הכלכליים והאופי הלא יציב בשוק האופנה המקומי, שהובילו בתקופה האחרונה לסגירה של כמה בוטיקים ומותגים אהובים (בוטיק שושו, קפה ביזאר, המחתרת), מניבים גם מספר שיתופי פעולה ורעיונות יצירתיים לאילו שהחליטו לא להתייאש. בשבועות האחרונים נפתחו שתי חנויות המציגות קונספט מסוג חדש, בהן שותפות שתי מעצבות מתחומים שונים.

 

מעצבת התכשיטים שירלי איציק מהמותג "רוביסטאר" חברה למעצבת האופנה גילי אזולאי מהמותג "ג'ולייט" והשתיים עברו לחנות משותפת במתחם שוק הפשפשים ביפו (עמיעד 13). במקביל, מעצבת הנעליים מיה לוי מהמותג "אוליב תומאס" חברה אל מעצבת התיקים מלי רוקח-דנאי מהמותג "MAL" וכעת השתיים מוכרות בחנות המשותפת בכיכר מסריק בת"א תיקים לצד נעליים (מסריק 19).

 

 
מוצרים משלימים - תיקים לצד נעליים. החנות של אוליב תומאס ומאל
 מוצרים משלימים - תיקים לצד נעליים. החנות של אוליב תומאס ומאל   צילום: יחצ 
 

כמו שזה נראה כרגע, מדובר ברעיון מנצח במסגרתו השותפות נהנות מעלויות אחזקה שוטפת נמוכות יותר והלקוחות זוכות להיחשף למוצר נוסף ומשלים.

 

"החלטתי להכניס שותפה לחנות על מנת לצמצם הוצאות לקראת התקופה הלא ברורה שאנחנו נמצאים בה וממשיכים ללכת לקראתה", מספרת שירלי איציק. "מייד חשבתי על גילי (אזולאי- ע"ז), היה בינינו חיבור טוב עוד לפני כן, ואני חושבת שהבגדים שלה והתכשיטים שלי הולכים טוב יחד ומשלימים את ה'טוטאל לוק' של החנות. העיצובים שלנו מדברים באותה שפה, הלקוחה שלנו היא אותה לקוחה, אני לובשת את הבגדים שלה והיא עונדת את התכשיטים שלי. זה חיבור מושלם מכל הבחינות, מסוג הדברים שאת חושבת לעצמך 'איך לא עשיתי את זה קודם?".

 

 
עיצובים שמדברים באותה שפה. רוביסטאר וג'ולייט
 עיצובים שמדברים באותה שפה. רוביסטאר וג'ולייט   צילום: יחצ 
 
 

איך היה המעבר מסוליסטית לשותפה?

"קודם כל מדובר בהקלה, זה מוריד כל כך הרבה מהעול ומהאחריות של עבודה לבד כשפתאום יש מישהי שחולקת איתך הכל. מעבר לזה, זה שינוי שיותר מהכל הוא מפרה. אנחנו לא מתחרות אחת בשנייה והעבודה יחד חושפת המון יצירתיות. למשל, אנחנו עומדות לעצב יחד מוצר משותף, עוד לא מגלות מהו, אבל הוא יימכר בלעדית בחנות המשותפת".

 

קונספט מעט שונה שתופס לאחרונה תאוצה הוא זה של החנויות השיתופיות כמו "אמברלה" (דיזינגוף 252, ת"א) ו"קולקט" (מונטיפיורי 30, ת"א). מדובר במודל כלכלי חדשני לפיו המעצבים המציגים בחנות הם גם בעליה, כאשר כולם חולקים את עלויות החנות, החל משכר דירה ועד תשלום לעובדים. מטרתן של החנויות מהסוג הזה הוא להמנע עד כמה שניתן משיטת הקונסיגנציה, לצד היכולת להחזיק חנות במיקום אסטרטגי. "מצד אחד כל מעצב מוציא ונותן ומצד שני הוא מרוויח את מלוא המחיר הצרכני" מסבירה אלן רובין, המעצבת היוזמת והמקימה של בוטיק "אמברלה" בו שותפים עשרה מעצבים.

 

 
ניסיון להימנע מהעלויות הנילוות של שיטת הקונסיגנציה. החנות "אמברלה"
 ניסיון להימנע מהעלויות הנילוות של שיטת הקונסיגנציה. החנות "אמברלה"   צילום: יחצ 
 

"זה קונספט שמאפשר לנו לא להיות תלויים באף אחד ולא לחכות לתשלומים של שוטף פלוס מי יודע כמה. בנוסף, יש למעצבים את היתרון המיקומי של נקודת מכירה חזקה וטובה. זה יתרון שמעצב עצמאי לא יכול לעמוד בו, היום אי אפשר להחזיק חנות לבד במיקום כזה".

 

המעצבים לא נבלעים זה בזה בחנות?

"לא, מכיוון שלכל מעצב יש חלל מוגדר, ממותג עם הלוגו והשם. הפריטים של המעצב לא נטמעים יחד עם אחרים ומאוד ברור מה של מי. החלוקה של החלל מאוד ברורה. בנוסף, המעצבים השותפים מאוד שונים אחד מהשני, כל מעצב מוכר מוצרים אחרים בסגנונות ובחומרים - גם כדי לא ליצור תחרות וגם כדי לאפשר מגוון".

 

גם קרן בית אש, אחת משתי יזמיות ומקימות בוטיק "קולקט" המונה חמש מעצבות מתחומים שונים (נעליים, כובעים, אופנה וקרמיקה), מביעה שביעות רצון מהמודל הקואופרטיבי: "על כל מעצבת שותפה ניתן לסמוך ב-100 אחוז כי יש לה אינטרס מלא, והשותפות יוצרת איזשהו מקום דיאלוגי בינינו כמעצבות, אנחנו מתייעצות אחת עם השניה וזה מאוד מפרה".

 

 
השותפות יוצרת דיאלוג מפרה בין המעצבות. חנות "קולקט"
 השותפות יוצרת דיאלוג מפרה בין המעצבות. חנות "קולקט"   צילום: עדי בית אש 
 

על אילו צרכים המודל עונה?

"הרעיון להקמת הקואופרטיב נבע מרצון של לא להתעסק רק בניהול ואיוש החנות, לצד היכולת לעבוד ללא עמלות התיוון של הקונסיגנציה ובעלי החנויות - עלויות שלחלוטין פושטות את עורינו. התוצאה הישירה היא גם הוזלת העלויות לצרכן. המחירים של המוצרים אצלנו נמוכים באופן יחסי בגלל כל היתרונות הללו".

 

"יש כל מיני פורמטים שנבנים עכשיו ואני חושבת שזה נכון להפעיל את הדמיון ולהתאים את העסקים למצב הנוכחי", מסכמת שירלי איציק. "זה תהליך של כמה שנים שהמחאה החברתית נתנה לו את הגושפנקא. השתנו הרגלי הצריכה של כולנו. אבל זה לא מייאש וממרמר ויש דרכים לעבור את התקופות האלה, פשוט צריך להיות פתוחים לשינויים".

 

>>> אז מה היה לנו? תופעות האופנה של 2011

 

>>> בחזרה לאופנה ולייף סטייל

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by