בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
גוף ונפש 
הריון מתחת למים: טיפול הידרותרפיה לנשים 
 
 עובד גם הפיזיות וגם על הנפש. הידרותרפיה לנשים בהריון    צילום: אורי סלע    
גוף ונפש |
 

הוא מרגיע ומרפה, מקל על כאבי גב, מאריך שרירים מתכווצים ומונע בצקות. הידרותרפיה במים הוא טיפול שיכול לשנות את פני ההיריון שלך

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

כאבי גב הם נחלתה של כל אישה הרה כמעט. הכאבים הללו נובעים מהשינויים הפיזיולוגיים המתרחשים במהלך ההריון: בעוד שאדם רגיל משמין בצורה שווה פחות או יותר בכל הגוף, הרי שאישה בהריון מוסיפה לעצמה מעל 10 קילו שרובם ככולם באזור הבטן. ההריון משנה מהותית את מרכז הכובד של הגוף ומפעיל לחץ גדול על החוליות. אזור האגן מתרחב ויש לחץ יוצא דופן על אזור עצם הזנב והגב התחתון. במישור הנפשי יש הרבה פעמים מצוקה מהלא נודע, בייחוד בהריון הראשון. שיטות להפגתם של הכאבים והמתחים הן בלתי נגמרות, החל מעיסויים מסוגים שונים ומשונים וכלה בטיפולים אלטרנטיביים למיניהם.

 

אחת משיטות הטיפול המעניינות ויש שיאמרו גם הנעימות יותר היא שיטת הטיפול במים. אורי סלע, מאמן שחייה, מטפל במים, מנהל מקצועי ובעלים של רשת "עולם המים", מרכז מקצועי ללימודי שחיה ופעילויות מים, מסביר: "למים מספר יתרונות: ראשית- חוסר משקל המאפשר לחזק שרירים ללא כל פגיעה במפרקים. שנית, הלחץ ההידרוסטאטי על הגוף מחזק את הנשימה וצריכת החמצן, מרפה שרירים ומפרקים, מונע בצקות  וממריץ את זרימת הדם. בחודשי ההיריון הראשונים אמנם כמעט ולא מרגישים בהבדל, אך החל מהחודש השביעי העומס הגופני מתחיל להכביד והמים הם המקום היחיד שבו לא מרגישים את משקל הבטן התופחת."

 

 
המים מפעילים אותך. הידרותרפיה
 המים מפעילים אותך. הידרותרפיה 
 צילום: אורי סלע 
 

"מטרתו של הטיפול ההידרותרפי" מסביר אורי סלע, "היא לסייע בשני מישורים: במישור הנפשי נועד הטיפול לסייע להרפייה ורגיעה. במישור הפיזי מטרתו לטפל במכאובים ולהאריך שרירים המתכווצים באופן טבעי בתקופת ההריון עקב המשקל החדש שהגוף נושא, כגון שרירי הגב התחתון והרגליים". על פי סלע, אישה בהריון יכולה להנות מטיפולים הידרותרפיים לאורך כל ההריון, למעט במידה ויש איסור רפואי מפורש על שהייה במים או פעילות גופנית. הטיפול ההידרותרפי מתחלק לסוגים שונים. סלע מתאים את סוג הטיפול לצרכיה של המטופלת שעומדת מולו - בין אם מדובר בטיפול פאסיבי של הרפייה והארכת שרירים או מתיחות אקטיביות במים, ובין אם מדובר בהתאמת סגנון שחייה לאישה בהריון ואפילו זירוז לידה.

 

הטיפול הפאסיבי במים נחשב כטיפול ה"מפנק" - מדובר בטכניקה טיפולית המשלבת שני סוגי טיפולים אלטרנטיביים: ווטסו - שיטת טיפול המבוססת על שיטת השיאצו, עם דגש על המים. השיטה כוללת מגע, מתיחות ועיסוי במים חמים. שיטת הטיפול השנייה היא ג'הארה - שיטת טיפול שבמרכזה הארכת עמוד השדרה והפחתת המתח מהמפרקים באמצעות ציפה בבריכה מחוממת, כאשר האישה נתמכת על ידי המטפל עם מצוף מתחת לברכיים. "הייחודיות של הטיפולים במים", מסביר סלע "היא שגם אם יש כאב, אין צורך בהפעלת לחץ על מקום ספציפי על מנת להרפות אותו. המים מאוד נייטראליים לאישה בהריון והאישה מופעלת על ידי התנועתיות שבהם. אפשר להתחיל תנועת גוף מהכתפיים וזה יסייע לשחרור הגב התחתון והאגן.

 
 
התעמלות במים מחזקת את הגוף
 התעמלות במים מחזקת את הגוף 
 צילום: אורי סלע 
 

מעין היא אישה הרה שעברה את הטיפול בשבוע ה- 27 להריונה. היא מתארת את החוויה כ"טלטולים עדינים ומרגיעים בתוך המים. ההרפיה הפיזית מגיעה ממקום של תנועתיות מאוד מתונה במים וללא הפעלת כוח אקטיבית. התחושה היא תחושה של רוגע וערסול, הרגשתי כאילו אני בעצמי נמצאת ברחם. התפקיד שלי כמטופלת הוא להיות פאסיבית, אין לי שום אחריות ואני אפילו לא צריכה להציף את עצמי. לי היה מאוד קל ונעים במצב החדש של ההתמסרות וחוסר השליטה שכל כך נוגד את היומיום". נשים בהריון שבוחרות בפעילות אקטיבית יותר, עשויות גם כן להיעזר בטיפולי הידרותרפיה מסוג אחר כגון התעמלות במים או התאמת סגנון שחייה. "אישה שנמצאת במצב גופני טוב, ההריון שלה יהיה קל יותר." מסביר סלע,. "פעילות אירובית כגון הליכה, שחייה או רכיבה על אופניים עשויה לסייע בהפחתת כאבים ובמניעת בצקות. כדאי ומומלץ להביא את הגוף למאמץ, אך בצורה מאוזנת, הדרגתית ולהאריך כמה שיותר את הגוף. כלל האצבע מדבר על עבודה עד גבול של 75%. אימון נכון שומר על הגוף, מונע כאבים, וחשוב לא פחות - מחזיר את האישה לאחר הלידה בקצב מהיר יותר לפעילות גופנית נכונה וטובה."

 

סוג טיפול נוסף הוא התאמת סגנון שחייה. סלע מסביר: "אישה מנוסה בשחייה תעשה לעתים את ההתאמה של סגנון השחייה להריון באופן טבעי. עם זאת, גם אישה מנוסה וקל וחומר אישה לא מנוסה, עשויה להתקל בכאבי גב ובמתיחת יתר של הבטן כתוצאה מההריון. במקרה כזה אפשר לסייע לה עם דגשים שמתאימים להריון כמו מנח יד וגוף".

 

גם נשים שמעוניינות בזירוז לידה מעבר לשבוע 40 יכולות להיעזר בטיפולי הידרותרפיה. לפי סלע "זירוז בשיטת השיאצו מבוסס על לחיצות עדינות בנקודות בכף הרגל לדוגמא. באמצעות המים אתה יכול ליצור מצב שבו כל הגוף צף על המים ולמעשה "נשען" על האגודל הלוחצת, מה שהופך את הלחיצה לעוצמתית יותר". סלע מציין כי "לא כל טיפול מתאים לכל אישה. מעבר למצב הגופני הבסיסי, הרי שיש הבדל בין נשים הרות בכל מה שקשור בצרכים הפיזיים והנפשיים. יש נשים שקשה להן יותר להרפות ולסמוך על מישהו אחר ולכן ניתן להתאים להן תרגילי הרפיה ומתיחת שריר שיוכלו לעשות באופן עצמאי דוגמת מתיחות במים, כאשר השימוש במים במקרה כזה הוא לסייע למתיחה ולעשות אותה ללא לחץ על שרירים ומפרקים. יש נשים שקשה להן יותר לזוז בגלל עודף משקל או כאבי גב ולכן להן יתאים הטיפול הפאסיבי יותר. בסופו של דבר, אני רואה את עצמי כמי שמטרתו להוציא את האישה מהטיפול רגועה, רפויה וללא מכאובים וכמובן עם חיוך על הפנים..."

 

 

>>> לקראת הקיץ: אימוני כושר חדשים

 

>>> בחזרה לאופנה ולייף סטייל

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by