בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
לייפסטייל 
ממחר אני מתחילה דיאטה! - ניפוץ מיתוסים 
 
  צילום: Getty Images / אימאג'בנק    
לייפסטייל |
 

מחקרים רבים מוכיחים שמעל 90% מהאנשים אשר עשו דיאטה והשילו ממשקלם בטווח הארוך עלו חזרה לאותו המשקל ואף יותר - מספר מיתוסים שינפצו לכם את כל מה שחשבתם עד היום על דיאטות ומשקל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

עם תחילת 2013 זהו הזמן לבדק בית פנימי על הרגלי האכילה והמזון שלנו - הזדמנות לנפץ כמה מיתוסים ודעות קדומות בנושא ולהותירן מאחור, עם מבט קדימה לדרך חדשה נכונה ומאוזנת יותר מבחינת משקל ותזונה.

 

 

השנה אעשה דיאטה ואהיה רזה

 

הצהרה בעייתית, הצהרה זו יוצאת מנקודת הנחה כי על ידי דיאטה מצליחים לרדת במשקל.

מחקרים רבים מציגים מציאות אחרת. מעל 90% מהאנשים אשר עשו דיאטה וירדו במשקלם, בטווח הארוך עולים חזרה במשקל ואף לרוב מעבר המשקל ההתחלתי. כלומר, ככל שאנו דבקים בהצהרה זו אנו מתרחקים יותר מהמטרה.

 

מה עושים? ראשית יש להבין שהדרך שבה פעלנו בעבר לא עובדת לכן צריך לבחור בדרך אחרת. אין דרך אחת מושלמת, יש צורך למצוא את הדרך המתאימה לכל אחד באופן אישי, בנקודת הזמן הספציפית. כאשר המפתח הינו בהטמעת הרגלי אכילה נכונים ושינוי אורחות חיים, לא כסיסמא או  משימה זמנית, אלא כדרך חיים לכל החיים.

 

 
על מנת לרדת במשקל יש להבין שזהו תהליך מורכב הדורש זמן וסבלנות
 על מנת לרדת במשקל יש להבין שזהו תהליך מורכב הדורש זמן וסבלנות   צילום: shutterstock 
 

לאכול כמה שפחות בכדי לרדת כמה שיותר

 

ידוע כי ירידה במשקל מבוססת על מאזן קלורי שלילי, כלומר להכניס פחות קלוריות ממה שמוציאים או במילים פשוטות לאכול פחות. מבחינה מתמטית ככל שנצמצם יותר את כמות המזון, נהייה במאזן קלורי שלילי ונרד יותר במשקל. הבעיה העיקרית היא שאנו מדברים על פיזיולוגיה ולא על מתמטיקה, לכן כאשר אנו מצמצמים יתר על המידה את כמות האוכל שאנו אוכלים, הגוף מגיב בהתאם ומסתגל לשינויים על ידי הורדת קצב חילוף החומרים. כלומר, הגוף הופך יעיל יותר ומסתפק בפחות קלוריות, דבר המקשה עלינו להמשיך ולרדת במשקל ומהווה מתכון בטוח לעלייה חזרה במשקל. כמו-כן צמצום קיצוני עלול להביא לחוסרים שונים ויכול להוות סכנה לבריאות.

 

ניסיונות קיזוז וצמצום קיצוניים למיניהם עלולים להביא לתסכול ועלייה חזרה במשקל. לכן, על מנת לרדת במשקל יש להבין שזהו תהליך מורכב הדורש זמן וסבלנות. בשלבי עצירת המשקל (פלאטו) יש להמשיך לאכול באופן מסודר ומותאם לפי רעב ושובע ולהמשיך בפעילות גופנית סדירה ללא שינויים קיצוניים בכמות המזון.

 

 

 
 

 צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 

להתחיל בדיאטת כאסח ואחר כך לעבור לאורח חיים בריא

 

זהו משפט המתאר את הרצון שלנו בפיתרון מהיר. אנו מוכנים לסבול ולהשקיע בטווח הקצר- במידה ונזכה בתוצאות. הבעיה הינה ששינויים לטווח קצר מובילים לתוצאות לזמן קצר. כל עוד לא עשינו שינוי משמעותי ומהותי בדרך החשיבה שלנו ובדרך האכילה שלנו- לא נצליח לשמור על התוצאות לאורך זמן ונגיע שוב לאותה נקודה. ירידה במשקל הינו תהליך הדורש עבודה אישית הדרגתית.

 

לא אוכלים בבוקר כי אחרת לא מפסיקים לאכול כל היום

 

ארוחת בוקר הינה הארוחה השוברת את צום הלילה ומעלה את קצב חילוף החומרים לאחר שנת הלילה. ארוחת בוקר מאוזנת כמו שייק או פרוסת לחם מלא עם גבינה וירקות תורמת לתחושת שובע והימנעות מרעב קיצוני, מאזנת את רמות הסוכר והאינסולין ומשפרת ערנות וריכוז לאורך היום. לעומת זאת, הימנעות מארוחה זו לרוב מובילה לרעב מוגבר במהלך היום ובחירה בסוכרים פשוטים ושומן לדוגמא מאפה על הדרך, אשר מעלה את הסיכוי לעלייה במשקל. ארוחת בוקר לא חייבת להיות גדולה אך חשוב לא לדלג עליה.

 

 צילום: shutterstock 
 

להימנע מפיתויים

 

נכון שהתמודדות עם פיתויים הינה דבר קשה, אך המפתח אינו טמון בהוצאת פיתויים מהבית, אלא בהכנסה וזמינות של מאכלים בריאים. כלומר רצוי לצייד את המקרר במרכיבים בריאים לדוגמא ירקות ופירות טריים, להכין תבשילי ירקות, מרקי ירקות- גם קרים, לדאוג לארוחות זמינות מזינות וקלות להכנה. מדובר בזווית ראיה שונה, לא להתמקד במה אסור לי לאכול- כיוון שמאכל הנחשב "אסור", "מוקצה" הופך עבורנו לנחשק יותר ולכן קשה עוד יותר לעמוד בפיתוי. כמו כן, ההימנעות גורמת לנו הרגשה של סבל וחסך ותוביל אותנו במהרה לאכילה מופרזת. לכן, מומלץ להקשיב לצרכים של הגוף וכאשר רוצים לאכול משהו מסוים, לעשות זאת ולא לדחות ולהימנע. 

 

כדי לרזות צריך לאכול רק אוכל דיאטתי

 

הצהרה זו נותנת מענה לתפריט דל בקלוריות. שומן אכן תורם הקלוריות הגדול ביותר מבין אבות המזון- 9 קלוריות לגרם, לעומת חלבון התורם 4 קלוריות לגרם. אומנם חשוב לציין כי ישנם מגוון סוגים של שומנים ולהם תפקידים רבים וחשובים: שומנים משתתפים בבניית מעטפת התא, הורמונים, חשובים לספיגת ויטמינים מסיסי שומן ומהווים מאגר אנרגיה ושכבת בידוד. השומנים אותם יש לצמצם הינם השומן הרווי ושומן הטראנס. שומן רווי נמצא בעיקר במוצרים מן החי כמו בשר שמן, גבינות שמנות, חמאה, אך גם במקור צמחי כמו שמן דקלים. שומן הטראנס נמצא בעיקר במרגרינה ומאפים למיניהם העשויים ממרגרינה.

 

לעומתם, יש להמשיך לצרוך שומנים חיוניים, בלתי רווים, כמו אומגה 3 אשר חייבים לקבל מהתזונה והינה אנטי דלקתית, תורמת להתפתחות המוח והראיה כמו גם לבריאות הלב. ניתן למצוא אומגה 3 בדגים בעיקר דגי מים עמוקים, אגוזי מלך, מרווה, זרעי פשתן או בתוספי תזונה ייעודיים. סוג נוסף של שומנים בריאים הם שמן זית, אבוקדו, שקדים העשויים לתרום בהורדת רמות הכולסטרול. המסקנה - להפסיק לספור קלוריות

 

אכלתי עוגה- הרסתי את הכל

 

תאמינו או לא עלייה אמיתית במשקל מרקמת השומן הוא תהליך הדורש זמן. לא עולים במשקל מארוחה גדולה אחת ובוודאי שלא מפרוסת עוגה. אומנם במידה ונעלה על המשקל לאחר הארוחה נראה עלייה, אך ייתכן כי זו מושפעת מכמות המזון שנכנסה ומנוזלים.

 

עלייה במשקל מתרחשת כאשר ישנה אכילה מופרזת לאורך זמן, ומתעצמת כאשר התנהגות זו מלווה בחוסר פעילות גופנית.

 

היום אכלתי יותר מדי - אני אפצה על ידי תוספת פעילות גופנית

 

הצהרה זו גורמת לפעילות הגופנית להיות עונש על האכילה. פלא שאנו לא נהנים מלעשות פעילות גופנית?

פעילות גופנית הינה חשובה ביותר לשמירה על בריאות תקינה, מחקרים רבים הוכיחו את יעילותה בשיפור איכות החיים, מצב רוח, עירנות, ריכוז, מניעת מחלות ואף הארכת תוחלת החיים. חשוב לבצע פעילות גופנית בהנאה, כפרס על בחירה באורח חיים בריא במטרה לשפר את ההרגשה ולא להתענות.

 

 

 
פעילות גופנית הינה חשובה ביותר לשמירה על בריאות תקינה
 פעילות גופנית הינה חשובה ביותר לשמירה על בריאות תקינה   צילום: GettyImages/אימג'בנק 
 

על מנת לפתוח את השנה הקרבה שלמים יותר עם עצמנו ונצליח לעמוד בהחלטות החדשות, חשוב לבחור בהחלטות ריאליות ולדעת שמדובר בתהליך הלוקח זמן ודורש שינוי אמיתי. השינוי מתחיל בשינוי דפוסי מחשבה, באמונה העצמית שניתן לעשות שינוי, ובצעדים קטנים המשלבים אכילה לפי רעב ושובע תוך שילוב פעילות גופנית בהנאה. 

 

 

מאת: מיטל  עזר, דיאטנית קלינית וספורט, תזונאית הבית של חברת הרבלייף- ישראל

 

 

>>> השמנת יתר במקום עבודה - אפשר גם אחרת

>>> מדד הרזון - חוק הדוגמניות

>>> ארוחת בוקר - הארוחה הכי חשובה ביום

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by