בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
לייפסטייל 
מה עדיף: לישון מעט או לישון הרבה? 
 
  צילום: Getty Images / אימג'בנק    
לייפסטייל |
 

כחלק מאורח החיים המודרני והעמוס שלנו, שיעור המבוגרים הזוכים לשנת לילה טובה נמצא במגמת ירידה. מהו הקשר לשנת לילה טובה ולהשמנת יתר או סוכרת - כל התשובות כאן

 
 
 
 
 
 
 
 
 

לחוסר שינה יש השפעות ישירות על האדם, בין אם מדובר בדבר המוביל למצב רוח ירוד, עצבנות, אנרגיה נמוכה, ירידה בחשק מיני, שיקול דעת לקוי, דיכוי של המערכת החיסונית ושיעור תאונות גבוה יותר. לצד כל אלה, נראה כי חוסר בשינה הינו בעל השפעות מטבוליות מזיקות ארוכות טווח.

 

 

חוסר שינה והשמנת יתר

 

ראשית, חשוב להבין כי תחושת עייפות מגבירה תיאבון. מחקרים שונים שפכו אור על התופעה, והציגו מדוע אנו נוטים לאכול מזונות עשירים בפחמימות כאשר אנו עייפים. מחקר שבדק גברים בריאים בעלי משקל נורמלי, שישנו 4 שעות בלילה למשך שני לילות ו- 10 שעות בלילה למשך שני לילות (בסדר אקראי), לצד צריכת קלוריות ופעילות גופנית מבוקרת, מצא כי המחסור בשינה היה מקושר לירידה בהורמון הלפטין הגורם לחוסר תיאבון. כלומר, אצל אותם נבדקים שסבלו מעייפות כתוצאה משינה מועטה נראתה ירידה של הורמון הלפטין המדכא תיאבון, ועלייה בהורמון הגרלין המגביר תיאבון. נבדקים אלו דיווחו בעצמם על תחושת רעב ותיאבון מוגברת, במיוחד למזונות עתירי קלוריות המכילים כמות פחמימות גדולה).

 

כתוצאה מכך, אין זה מפתיע שמחקרים ונתונים רבים מצביעים על הקשר בין מחסור בשינה ועלייה בהשמנת יתר. שינה הנמשכת זמן קצר נמצאה כמהווה את גורם הסיכון המשמעותי ביותר לעודף משקל והשמנה, בעיקר בקרב ילדים בני 5-10. ואכן, מחסור בשינה חזה עודף משקל, לצד עלייה בסיכויים של גורמי סיכון נוספים דוגמת השמנת יתר של ההורים, צפייה מרובה בטלוויזיה, מצב סוציו-אקונומי וחוסר בפעילות גופנית.

 

 
מחקרים ונתונים רבים מצביעים על הקשר בין מחסור בשינה ועלייה בהשמנת יתר.
 מחקרים ונתונים רבים מצביעים על הקשר בין מחסור בשינה ועלייה בהשמנת יתר.    צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 
 

חוסר שינה וסוכרת

 

מחקרים מראים כי הקשר בין שינה וסוכרת הינו די מורכב ונדמה כי מעט מידי שינה או יותר מידי שינה עלולים להוביל לסיכון לפתח סוכרת. כך לדוגמא ניתן לראות כי במחקר מ-2006 (פורסם בירחון Diabetes Care) נמצא כי גברים שסבלו ממחסור בשינה (ישנו 5 שעות בלילה או פחות), היו בעלי סיכון כפול לפתח סוכרת, וגברים שישנו למעלה מ-8 שעות בלילה היו בסיכון פי 3 לפתח סוכרת. הדבר נמצא כנכון גם כאשר נלקחו בחשבון גורמים כמו השמנת יתר, גיל, לחץ דם, עישון ומצב בריאות כללית.

 

נוסף על כך, מחקר חדש ממרץ 2013 מראה כי אנשים שכבר יש להם סוכרת וסובלים ממחסור בשינה או עודף בשינה - עלולים להחמיר בכך את מצב הסוכרת שלהם ואת השמירה על האיזון. מחקר זה הדגים כיצד הן שינה קצרה מידי (6.5 שעות בלילה ופחות) והן שינה ארוכה מידי (7.4 שעות בלילה ויותר) מובילים לרמות המוגלובין מסוכרר HbA1c גבוהות מהרגיל, גם לאחר שמתחשבים בגורמים נוספים אצל האדם. אמנם לא ברור לחלוטין כיצד נוצרת אותה עקומת U בכל הנוגע לשעות שינה והסיכוי לסוכרת, אך ניתן לראות בכך כגורם נוסף המסייע לשלוט באיזון הסוכרת.

 

 
נמצא כי אנשים שסבלו ממחסור בשינה, היו בעלי סיכון כפול לפתח סוכרת
 נמצא כי אנשים שסבלו ממחסור בשינה, היו בעלי סיכון כפול לפתח סוכרת   צילום: fottolia 
 

חוסר שינה ובעיות פיזיות נוספות

 

חוסר בשינה מקושר גם לתופעות לוואי קרדיווסקולאריות אחרות, כך למשל נמצא במחקר שהראה כי השכיחות של סטרס, שבץ ובעיות בלב גבוהה יותר בקרב אנשים שישנו פחות מ-5 שעות בלילה, לעומת אלו שישנו 7 שעות בלילה. כמו כן, מעקב אחרי מבוגרים צעירים במשך 15 שנה הראה על קשר בין היותם סובלים ממשך שינה קצר והתפתחות יתר לחץ דם אצלם.

כלל המחקרים בנושא למעשה רק מחזקים ומדגישים את החשיבות הגדולה הקיימת לאורח חיים בריא ומאוזן, המשלב בתוכו תזונה נכונה, פעילות גופנית, שינה בכמות הנכונה ורמות לחץ סבירות.

 

 

מאת : ד"ר מריאלה גלאנט, אנדוקרינולוגית והמנהלת הרפואית של מרכז DMC לטיפול בסוכרת.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by