בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
חוזרים לבית הספר 
לאחר החופש: תזונה נכונה לתלמידי בית ספר 
 
  צילום: פוטוליה (אילוסטרציה)    
חוזרים לבית הספר |
 

במהלך החופש הגדול, התזונה היומיומית של ילדינו אופיינה בצריכת כמויות של ג'אנק פוד ומזון מעובד. כיצד מחזירים אותם לאכול באופן בריא יותר עם פתיחת שנת הלימודים? מדריך

 
 
 
 
 
 
 
 
 

במהלך החופש הגדול, התזונה היומיומית של ילדינו מאופיינת, לא פעם, בצריכת כמויות ניכרות של ג'אנק פוד ומזון מעובד. תזונה לא מאוזנת שכזו, המתבססת על מזונות מעובדים, עתירי סוכר ושומן ודלים ברכיבים חיוניים, כדוגמת: ויטמינים  ומינרלים עלולה לפגוע בתפקודו התקין של גופנו ומערכותיו השונות, לרבות מערכת החיסון, המגנה על גופם הרגיש של הילדים מפני וירוסים וחיידקים אלימים ומערכת העצבים, החיונית לתפקודם המנטלי והקוגניטיבי של ילדכם.

 

הורים רבים נעזרים היום בתוספי תזונה המיועדים לילדים וזאת, מתוך רצון להימנע מהתפתחותם של מצבי חסר בוויטמינים ומינרלים בילדיהם - ותופעות הלוואי הנגזרות מהם. חשוב לזכור, כי הוויטמינים והמינרלים הינם קבוצת חומרים החיוניים לפעילות תקינה של הגוף וקיים צורך לספק אותם לגופנו בכמות תקינה ובאופן שוטף, במיוחד חשובים הדברים לילדינו, הזקוקים להם לטובת התפתחות גופנית ושכלית תקינה ולפיתוח ריכוז ויכולות למידה. בכדי להבטיח את אספקתם המתמדת, יש להקפיד על תזונה נאותה ועל צריכת מזון מגוון ובאיכות גבוהה, המספק קשת רחבה של וויטמינים ומינרלים אלו בכמות הדרושה לכל ילד בהתאם לגילו ומצבו הבריאותי. נטילת תוספי תזונה לעומת זאת, חיונית בעיקר במקרים בהם התזונה דלה ולא מגוונת, או כאשר מצבו הבריאותי של הילד דורש מתן כמות מרוכזת של וויטמינים ומינרלים לצורך סיוע לטיפול.

 

לרגל פתיחת שנת הלימודים, אופיר אדיב, דיאטן קליני והרבליסט ממכבי קאר עם מידע הנוגע לוויטמינים ומינרלים שונים החיוניים לבריאות ילדינו, תפקידיהם העיקריים ומקורות מומלצים במזון.

 

הקפדה על צריכת סידן

 

הסידן מהווה את אחד מרכיבי התזונה החשובים לתהליך הגדילה וההתפתחות. פרט לעובדת היותו מרכיב חיוני בבניין העצמות והשיניים, נודעו לסידן תפקידים נוספים בגופנו, כדוגמת, סיוע לפעילות השרירים ולהתכווצות והתרחבות כלי הדם. כמו כן, משתתף הסידן גם בהעברת מסרים במערכת העצבים והפרשת הורמונים. כמות הסידן המומלצת לילדים בגילאי 9 - 13 עומדת על 1300 מ"ג ליום. יש לעודד צריכת מוצרי חלב וגבינות עתירות סידן בפרט (עדיף על בסיס חלב עיזים), טחינה משומשום מלא, סרדינים ועוד.

 

וויטמין A

חזה עוף
 חזה עוף 
 צילום: פוטוליה (אילוסטרציה) 
 

צריכה של וויטמין A חשובה מאוד לצמיחה תקינה של ילדכם, בריאות העור ושלמות רקמותיו ולראיית לילה. דוגמאות למזונות העשירים בוויטמין A: כבד, עוף ובקר, פירות וירקות כתומים (אפרסמון, גזר, בטטה ועוד), ירקות עליים ירוקים (תרד, כרוב, מנגולד).

 
 

וויטמין B

דגנים מלאים
 דגנים מלאים 
 צילום: פוטוליה (אילוסטרציה) 
 

 לויטמינים מקבוצת ה - B נודע תפקיד חשוב בתהליכים הקשורים לחילוף החומרים (מטבוליזם) בגופנו, כדוגמת: הפקת האנרגיה וניצולה. בנוסף, מסייעים ויטמינים אלו ביצירת כדוריות אדומות בדם המעבירות חמצן לתאי הגוף - חמצן החיוני לתפקודם של כלל תאי הגוף. ראוי לציין, כי לוויטמינים אלו נודע גם תפקיד בשימור ושיפור התפקודים הקוגניטיביים - דבר החשוב בכל גיל ובפרט: בגילאי הילדות. 

 

בין הוויטמינים השייכים לקבוצה זו נוכל למנות: ויטמין B12, חומצה פולית, ויטמין B6  ועוד. בין המזונות העשירים בוויטמינים אלו ניתן לציין: דגנים מלאים, כדוגמת: חיטה מלאה ושיבולת שועל, דגים ומאכלי ים, בשר עוף וביצים, חלב ומוצריו, חלב, ירקות עליים ירוקים וקטניות מסוגים שונים.

 

וויטמין C

מיץ תפוזים
 מיץ תפוזים 
 צילום: פוטוליה (אילוסטרציה) 
 

 ויטמין זה משחק תפקיד משמעותי בשמירה על בריאות עור ילדכם וזאת, על רקע היותו נדרש לייצור חלבונים רלוונטיים מרכזיים, כדוגמת: קולגן ואלסטין. מסיבה זו, נעשה בו שימוש, לעיתים, כאמצעי אפשרי לריפוי פצעים ונגעי עור שונים. בנוסף, נודעו לוויטמין זה תפקידים אחרים נוספים, כגון: תמיכה בפעילות מערכת החיסון, סיוע בספיגת הברזל ופעילות נוגדת חמצון. ויטמין C מצוי, כעיקרון, במזונות ממקור צמחי ובפרט בפירות ממשפחת ההדרים, קיווי, פלפל אדום ותות שדה. הכמות היומית המומלצת לצריכה לגילאי 13 - 9 הינה 45 מ"ג.

 

וויטמין D

הצהוב ביצה
 הצהוב ביצה 
 צילום: פוטוליה (אילוסטרציה) 
 

ויטמין זה חשוב לספיגת הסידן בגופנו, התפתחות תקינה של מערכת השלד ושמירה על חוזקה האופטימלי. ראוי לציין, כי קרני השמש האולטרה סגוליות משחקות תפקיד מרכזי בייצורו של ויטמין זה בגופנו ולכן, חשיפה מתונה לשמש עשויה לסייע במניעת מחסור בו. בין מקורותיו האפשריים במזון נוכל למנות: דגים, חלמון ביצה (החלק הצהוב),כבד וקורנפלקס מועשר בוויטמין D. כמות הוויטמין המומלצת לצריכה בגילאי הילדות הינה 600 יחב"ל (יחידות בינלאומיות) ליום.

 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by