בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
חוזרים לבית הספר עם  
מדריך: מכינים את הילדים לחזרה לבית הספר 
 
  צילום: פוטוליה (אילוסטרציה)    
חוזרים לבית הספר עם  |
 

החודש הראשון של החופש הגדול עומד להסתיים ומאוגוסט כדאי להתחיל להכניס את התלמידים לשגרה של לימודים ולעשות זאת לאט אבל יעיל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

החופש הגדול נמצא כבר במחציתו, הילדים כבר בילו בבריכה, בים, נהנו מבילויי עם חברים ישנו  עד שעה מאוחרת, מצאו עצמם במצב מאוזן תמידי מול צפייה אינסופית בטלוויזיה ועוד חודש צריך לחזור  למסלול - לשוב למסגרות הלימודיות.

 

איך עושים זאת, כיצד מסייעים להם להסתגל חזרה למסגרת לימודית ומשמעת ומדוע חשוב לבנות סדר יום קבוע,  איך אנו ההורים מתמודדים עם דמויות חינוכיות חדשות עבור ילדינו וכיצד אנו מסייעים להם לשלב בין עצמאות, דרישות חינוכיות וגבולות ומצבים חברתיים בחזרה למסגרת החינוכית?

איילת רונן, מנחת הורים ומגשרת משפחתית, יועצת לפיליפס AVENT מסבירה ומעניקה טיפים שימושיים.

 

שינוי שגרה באופן הדרגתי


 צילום: fotolia 
 

במהלך חופשת הקיץ שגרת חיינו וחיי ילדינו משתבשת וסדר היום הוא ספונטני ונתון לשינויים תכופים. המעבר מהחופש למסגרת החינוכית עשויה להיות קשה גם לילדים וגם להורים, לרוב הילדים החזרה אינה פשוטה הרי בכל זאת מדובר בחזרה לשעות התעוררות מוקדמות, לעמידה בזמנים של שיעורי בית, מבחנים ואף חוגים, לישיבה ממושכת על כיסא מול ספר ומחברת ומורים שעומדים מולם שמסבירים ומסבירים. גם ההורים אשר אולי מחד שמחים על סיום החופש הגדול וקץ "מסחטת הכסף" האינסופית אשר פעלה במהלך החופשה, אולם מאידך חזרה לשגרת הלימודית של ילדיהם מצריכה מהם הכנות וליווי ילדיהם ועשויה לכלול חששות ואי וודאות כיצד יתמודדו ילדיהם עם הציפיות והדרישות בעתיד.

 

שינוי בשגרה צריך לבוא בצורה הדרגתית עד אשר הוא מוטמע ומופנם אצל הילדים. במידה והשינוי מאווירת החופש לשגרה אינטנסיבית תתבצע באופן פתאומי,  לילדים ולכל המערך המשפחתי תהיה הסתגלות קשה אשר עשויה להיות מלווה בכעסים ובהתנגדויות.

 

לקראת החזרה לבית הספר, יש להתחיל כמספר ימים לפני כן לתרגל עם הילד  את השגרה הצפויה לו במסגרת החינוכית, הכוללת שינוי שעות השינה, השכבה ויקיצה מותאמים, קביעת שעה קבועה למקלחת וארוחת ערב וטקס שינה קבוע (קריאת סיפור, משחק רגע וכדומה).

 

ניתן לבנות עם הילד את מערך השעות השבועי המצפה לו, זאת כדי  שיוכל להבין את התוכנית ולראותה ויזואלית והדבר יסייע לו לכוון עצמו ליישומה. התוכנית השבועית צריכה לכלול גם זמני לימודים, שיבוץ  חוגים, שיעורי בית, חברים ותוכניות שוטפות אחרות. רצוי כי מערכת השעות תהיה זמינה ונגישה לילד על מנת שיתחיל להסתגל לביצועה.

 

השנה בשל העובדה כי תקופת החגים מגיעה בסמוך לתחילת שנת הלימודים יש לסייע לילדים גם במהלך ימי החגים לשמור על שגרת שינה ותפקוד הדומים לימי בית הספר, עד כמה שניתן, זאת בכדי שהמעברים מחופשות לימי לימודים לא יהיו קיצוניים מידי עבור הילד.

 
 

שיתוף הילד בהכנות לקראת החזרה לבית הספר


 צילום: GettyImages/אימג'בנק 
 

חלק מהחזרה לבית הספר עשויה להיות מרגשת בשל חוויית ההתחדשות של הילד, זאת בדרך של רכישת ציוד חדש לבית הספר, כאשר הוא שותף לבחירה ולקנייה. לא פחות חשוב, כדאי להקדיש יום משותף לעטיפת הספרים והמחברות, העיסוק מחבר את הילדים למטלות הלימודיות שבדרך. כמו כן  ארגון מחדש של החדר, המרחב שלו , עשוי לסייע לחברו לקראת החזרה ללימודים. לעיתים אפילו שינוי מקום שולחן הכתיבה או לתלות לוח שעם חדש בחדרו עשוי להוביל ליצירת אווירת לימודים ותחושה חיובית ומרגשת של התחלה חדשה.

 

שימור זמן האיכות הורה ילד

במהלך החופשה הורים מבלים זמן רב יותר עם ילידיהם. כחלק מהחזרה לשגרה יש הפחתה משמעותית בכמות שעות הבילוי המשותף של הילד עם ההורה, גם בשל העובדה כי מרבית שעות היום מוקדש לפעילויות השגרתיות של לימודים וחוגים ולרוב בזמן השגרה ההורה חוזר לעבודה ולמשימות האינטנסיביות של חייו.

 

מומלץ לשמור על הרצף בין החופש ללימודים ולהפחית את כמות הזמן שאתם מבלים עם הילד בהדרגה ולא בבת אחת. בשבוע הראשון ללימודים חשוב כי עדיין יוקדש מספקי זמן לילדים על מנת שיחושו כי ההורה נמצא וקשוב להם ובהמשך רצוי כי ההפחתה בזמן האיכות, תהיה באופן הדרגתי. נסיגה פתאומית בזמן האיכות בין הורה ילד עשויה להוביל את הילד לחוות את החזרה לשגרה כדבר שלילי המונע מהוריו להיות קשובים לו וכחלק מרצון לקבל תשומת לב של ההורה הילד עשוי להתנהג בדרך שלילית ולא רצויה.

 

הסתכלות חיובית לחזרה למסגרות החינוכית


 צילום: אימג' בנק / Getty Images 
 

לא מעט ילדים רואים וחווים את בית הספר כמקום רק של מבחנים וציונים. הציגו את הלימודים ובית הספר כמקום בו יכולים לקדם אותו, להפוך אותו למשכיל יותר, בוגר, מקום חברתי בו הוא עשוי ליהנות ולבלות באינטראקציות עם בני גילו. העצימו את העובדה כי הוא גדל ועולה לכיתה גבוהה יותר ועשוי ללמוד מקצועות חדשים ומרתקים.

 

ניתן להציג בפניו  את האירועים המשמחים והחיוביים הצפויים לו במהלך השנה כמו טיולים שנתיים, פרויקטים ייחודיים לשכבת הגיל שלו, כדי שהוא יחוש ציפייה להתחיל את השנה.

 

העצמה, האצלת סמכויות ואחריות של הילד

התייחסו אל ילדיכם כאל בוגר, האמינו ביכולותיו, (בהתאם לגילו ולבשלותו), תסמכו עליו כי הכלים והמיומנויות שהענקתם לו לאורך השנים יסייעו לו להתמודד עם האתגרים הקוגניטיביים והחברתיים הצפויים לו. כמובן כי במקביל לתחושת העצמה שתעניקו לילדיכם, תאמרו ותעניקו לו את העוגן והביטחון כי אתם שם עבורו בכל שלב ושלב כאשר יצטרך.

 

עודדו אותו לשתף אתכם בחוויות וברגשותיו סביב החזרה לבית הספר, על מנת לשמור על ערוץ תקשורת פתוח ומקבל גם בהמשך.

 

שתפו אותו בהחלטות והסבירו לו על שינויים הצפויים לו בעת החזרה לשגרה ו/או המעבר לכיתה גבוהה בבית הספר, ככל שתשתפו אותו בהחלטות כך הוא ישתף יותר פעולה.

 

אמפתיה לרגשות וצרכי הילד

ילדים רבים חווים תסכול לקראת החזרה ללימודים. חשוב להקשיב ליד, לנסות לברר מה מקור התסכול והקושי ולגלות אמפתיה לתחושות אלו. הילד עשוי לחשוש ממצב חברתי, קושי לימודי, או  חוסר חיבור ותקשורת עם דמות חינוכית. התסכול של הילד עשוי לבוא בהתנהגות של בכי, עצבנות, התנגדויות אשר נראות לנו לא מותאמות וגם עשויה להיות רגרסיה תפקודית. חשוב לגלות רגישות לילד, לעודד אותו לקיים שיח עמנו לשתף אותו בהבאת דוגמאות מחיינו וההתמודדויות שלנו עם חששות ותסכולים דומים בעבר, גם כילדים. הבע תמיכה, אמפתיה והזדהות עם הילד תפחית את חששותיו ותעניק לו תחושת בטחון והכלה.

 

באם נכנסים למסגרת חדשה ניתן ורצוי לערוך עימו ביקור בבית הספר, מפגש עם חברים ו/או דמות חינוכית עוד בטרם החזרה ללימודים, וזאת על מנת לבנות תשתית של קשר בטוח יותר עבור הילד. בנוסף, סייעו לילד במציאת דרכי התמודדות עם מצבים דומים שהם חוו בעבר ומה סייע והקל עליהם בעבר וכיום לנסות לשחזר זאת.

 

ההורים כדמות חשובה בחינוך


 צילום: shutterstock 
 

הילד אומנם הולך לבית הספר וצוות חינוכי מסייע לו לרכוש מיומנויות קוגנטיביות,  אולם לנו ההורים תפקיד חשוב בקיום ושימור תהליך הלמידה של הילדים. האחריות ללמידה של הילדים מוטלת על הילדים, הצוות החינוכי וגם על ההורים. היו מעורבים בבית הספר, בתכנית הלימודים ובאספות ההורים. עזרו לילד להכין את שיעורי הבית ועקבו אחר ההישגים החברתיים והלימודיים שלו.

 

לאחר מספר שבועות של אירועים, בילויים, חופשה ויציאה מהשגרה, לקראת סיום החופש הגדול כדאי לערוך סיכום. לציין מה עשינו, מה היו החוויות, הרגשות שליוו את פעילויות החופש הגדול וניתן לעשות זאת בציון אירוע קטן. ניתן להזמין חברים, או רק במסגרת המשפחתית . סיכום אירועי החופש מעניק סגירת מעגל עבור הילד והבנה כי הסתיים פרק אחד והוא להתחיל פרק חדש - כניסה לשגרת בית הספר. רצוי כי  ציון אירוע סיכום לא יהיה ביום האחרון לחופש, אלא מספר ימים לפני החזרה ללימודים, זאת כדי לאפשר לילד תהליך הכנה והסתגלות לכניסה לבי הספר.

חזרה לשגרת בית הספר הינו שלב מעבר העשוי להיתפש כמתסכל, בשל סיום החופש הגדול אך גם מרגש בשל המפגש עם החברים והלמידה החדשה. היו קשובים לרגשות ולצרכי ילדיכם, אך במקביל הציבו גבולות ומסגרת ברורה אשר תסייע לילד להתרגל לשגרה החדשה.

 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by