בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
הקיץ של ונוס 
פירות הקיץ: אויבים או חברים של הדיאטה? 
 
 פירות    צילום: פוטוליה    
הקיץ של ונוס |
 

מה מכילים האבטיח, הענבים או האפרסקים הטעימים והמתוקים, האם יש פרי מועדף ואיך בכל זאת נהנים מהם ומשלבים אותם בתפריט מבלי לעלות במשקל? הדיאטנית שלנו עושה סדר במקרר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

הקיץ בשיאו, החום והלחות שולחים אותנו לחפש מזון מצנן מקרר וטעים. ואין כמו העונה החמה בה יש שפע של פירות טריים ועסיסיים. בעולם הדיאטות והירידה במשקל יצא לפירות שם רע, של מאכלים מלאי סוכר, מיותרים ושיש לצמצם את צריכתם.

 

איך הפירות משתלבים עם ירידה במשקל, האם הם בריאים או סתם עמוסי סוכר ו"משמינים"? מיטל עזר, דיאטנית קלינית וספורט B.Sc, תזונאית הבית של חברת הרבלייף ישראל עושה סדר.

 

מה מכילים הפירות?


 צילום: פוטוליה 
 

פירות עשירים בויטמינים ומינרלים רבים כמו ויטמין C, חומצה פולית, אשלגן ומגנזיום. הפירות הינם מקור עשיר לנוגדי חמצון אשר מגנים על הגוף מפני רדיקלים חופשיים. הם מזון טבעי, ללא צבעי מאכל וחומרים משמרים, דלי שומן, נתרן ודלי קלוריות, וללא כולסטרול. הפירות מתוקים ולכן מהווים ממתק מן הטבע, הסוכר בפירות נקרא פרוקטוז, הוא הסוכר המתוק ביותר בטבע. בנוסף, הפירות מכילים מים ותורמים למאזן הנוזלים היומי.

 
 

מה היתרונות הבריאותיים של הפירות?


 צילום: פוטוליה 
 

הגנה מפני מחלות לב וכלי דם: מחקרים מראים כי דיאטה עשירה בפירות וירקות מפחיתה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.

 

איזון לחץ דם: פירות רבים עשירים באשלגן לדוגמא בננה, אבטיח, מלון, ענבים, תאנים. אשלגן הינו מינרל אשר עוזר לאזן לחץ דם על  ידי איזון ההשפעות השליליות של המלח.

 

בריאות מערכת העיכול ושמירה על המשקל: אחד הרכיבים הנפלאים בפירות הם הסיבים התזונתיים, סיבים תזונתיים הינם פחמימות אשר כמעט ולא מתעכלות בגופינו. לסיבים יתרונות באיזון רמות הסוכר והכולסטרול, מניעת עצירות ותרומה לתחושת שובע לאורך זמן ובכך מסייעים לשמור ולרדת במשקל. בנוסף, מחקרים מוכיחים כי תזונה עשירה בסיבים תזונתיים מורידה את הסיכון לסרטן מעי גס.

 

בריאות העיניים: פירות עשירים בנוגדי חמצון, להם תפקידים רבים בגוף בכלל ובעין בפרט. פירות ירוקים כמו קיווי וענבים המכילים לוטאין וקסנטין בעלי אפקט מגן מפני קטרט.

 

סרטן: מחקרים מציגים כי אכילת פירות וירקות קשורים עם הפחתת הסיכון לחלות בסרטן. האגודה למלחמה בסרטן ומועצת הירקות ממליצים לצרוך 5 עד 9 מנות ירק ופרי ביום, בהתאם לכמות הקלוריות.  

 

למה בכל זאת יצא לפירות שם רע?


 צילום: פוטוליה 
 

פירות מכילים סוכר ולכן גורמים לעלייה ברמות הסוכר בדם, כאשר מדובר במיצי פירות ישנה עלייה מהירה של רמות הסוכר בדם, כיוון שמיצי הפירות מכילים יותר מפרי אחד ודלים בסיבים תזונתיים. לכן יש להמעיט בצריכתם ומומלץ לאכול את הפרי בשלמותו כך נהנים מהסיבים התזונתיים. יתרה מכך, ניתן לשלב באכילת הפרי מנת שומן לדוגמא אגוזים או שקדים על מנת למתן את עליית רמות הסוכר בדם.

 

אם כן מומלץ לשלב פירות בתפריט אך לא באופן בלתי מוגבל, ההמלצה לאנשים בריאים הינה 2-3 מנות פרי ביום, רצוי לפזר לאורך היום ולא לאכול הכל בבת אחת. מנת פרי הינה פרי בינוני כמו תפוח, אגס, אפרסק, כוס קוביות מלון או אבטיח, 15 ענבים או 2 פירות יבשים כמו תמרים, תאנים, משמשים או ½ כוס מיץ טבעי.

 

האם יש פרי מועדף?


 צילום: פוטוליה 
 

לכל פרי יתרונות אחרים ההמלצה הינה גיוון ואכילה בחמישה צבעים, כיוון שלכל צבע יתרון בריאותי אחר. הצבע מעיד על חומר טבעי פעיל המכונה פיטוכימיקל, ככל שצבע הפרי חזק יותר כך ריכוז החומרים הפעילים גבוה יותר.

 

האדומים: עשירים בליקופן נוגד חמצון התורם להפחתת הסיכון לחלות בסרטן, סוכרת ומחלות לב. לדוגמא, אבטיח, תות שדה ודובדבנים.

הצהובים-כתומים: מכילים בעיקר ויטמין A וויטמין C החיוניים למערכת החיסון,בריאות העור ולהאטת ההזדקנות. לדוגמא מלון כתום, מנגו, משמש וכדומה.

פירות סגולים: מכילים נוגדי חמצון במינון גבוה, הם בעלי תכונות אנטי דלקתיות. מגנים על בריאות כלי הדם והלב, מסייעים במניעת מחלות סרטניות ומאטים את תהליכי הזדקנות הגוף. לדוגמא חמוציות ושזיפים שחורים הוכחו כמסייעים במניעת דלקות בדרכי השתן.

פירות ירוקים: מכילים נוגדי חמצון, המסייעים בשמירת בריאות העור וכלי הדם ושמירה על בריאות העין. לדוגמא, קיווי ומלון ירוק.

 

איך משלבים פירות בתפריט היומי?


 צילום: פוטוליה 
 
  • כארוחת ביניים, ארוחה קטנה התורמת לתחושת שובע לפני ארוחה מרכזית, מומלץ לשלב עם מנת שומן כמו 10 שקדים.
  • קינוח בסיום הארוחה.
  • תחליף ארוחה, כאשר משלבים את הפרי עם שייק עשיר בחלבון. שילוב זה מזין ותורם לתחושת השובע.
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by